Η πανδημία του κορονοϊού επηρέασε τον τρόπο λειτουργίας πολλών επιχειρήσεων. Σε τι βαθμό επηρέασε τη δική σας;
Η πανδημία επηρέασε αρκετά τον τρόπο λειτουργίας του skroutz, όπως έγινε και με τις περισσότερες εταιρείες. Μέσα σε ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα χρειάστηκε να μεταβούμε σε ένα καθεστώς εργασίας από το σπίτι μιας και κύριο μέλημά μας ήταν η ασφάλεια των ανθρώπων μας.
Παράλληλα, το κλείσιμο των περισσότερων εμπορικών καταστημάτων “έσπρωξε” τον κόσμο σε online αγορές με αποτέλεσμα οι αγορές που πραγματοποιούνται μέσα από το skroutz να αυξηθούν ραγδαία.
Έτσι αυτό το διάστημα, χρειάζεται να διαχειριστούμε αποτελεσματικά μία μεγάλη αύξηση των εργασιών μας ενώ βρισκόμαστε μακριά. Και αυτό ήταν μια πρωτόγνωρη πρόκληση για εμάς.
Σε τι βαθμό ήταν έτοιμη η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού και η εταιρεία σας συνολικά για κάτι τέτοιο;
Αρχικά, όντας μια εταιρεία τεχνολογίας είχαμε στη διάθεσή μας τα περισσότερα εργαλεία που θα μας επέτρεπαν να δουλέψουμε από το σπίτι για τον μεγαλύτερο αριθμό των εργαζομένων μας. Η εργασία από το σπίτι ήταν ούτως ή άλλως μία επιλογή ανοιχτή σε όλα τα μέλη της ομάδας. Για τις ομάδες που υπήρχαν τεχνικοί περιορισμοί, όπως για παράδειγμα η ομάδα των Account Managers, σχεδόν άμεσα βρήκαμε λύσεις ώστε η τηλεφωνική επικοινωνία με τα συνεργαζόμενα καταστήματα να συνεχίσει απρόσκοπτα, χωρίς να χρειάζεται η φυσική παρουσία της ομάδας στο γραφείο.
Αναφορικά με το γενικότερο πλάνο δράσης, από τις αρχές Μαρτίου και ενώ ο αριθμός των κρουσμάτων ήταν αρκετα μικρός είχαμε αρχίσει να λαμβάνουμε κάποια μέτρα. Αρχικά, σταματήσαμε τα ταξίδια εκπαιδευτικού σκοπού στο εξωτερικό και συνάδελφοι που είχαν ταξιδέψει στο εξωτερικό ή σε περιοχές που είχαν εμφανιστεί κρούσματα παρέμεναν για 14 ημέρες σπίτι τους δουλεύοντας από εκεί. Με αφορμή το κλείσιμο των σχολείων στις 10 Μαρτίου, αποφασίσαμε για λόγους ασφάλειας να δουλεύουμε συνολικά remotely.
Δημιουργήσαμε ηλεκτρονικούς χώρους που θα επέτρεπαν τη χαλαρή κουβέντα και προτρέπουμε όλους τους managers να εντάξουν στην καθημερινότητα τους video calls για χαλαρή κουβέντα ή καφέ.
Ποια είναι τα βασικά θέματα/προβλήματα που οι εργαζόμενοι μοιράζονται μαζί σας αυτό το χρονικό διάστημα;
Στο πρώτο δεκαήμερο που βρισκόμασταν remotely ζητήσαμε από όλους τους εργαζόμενους μας να μας ενημερώσουν για προβλήματα ή τυχόν θέματα που μπορεί να τους απασχολούν.
Η μεγαλύτερη πρόκληση που φάνηκε να αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι ήταν το πώς θα μετατρέψουν σε σύντομο χρονικό διάστημα το χώρο του σπιτιού τους σε ένα λειτουργικό χώρο εργασίας. Αυτή ήταν και μία πρόκληση που μπορούσαμε πολύ γρήγορα να ξεπεράσουμε, προμηθεύοντάς τους άμεσα με τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό που χρειάζονταν.
Ένας άλλος προβληματισμός που μοιράστηκαν μαζί μας είναι ότι τους έλειπε η επικοινωνία με τους συναδέλφους τους, η χαλαρή κουβέντα, η κοινωνικοποίηση που υπάρχει στο γραφείο. Έτσι, δημιουργήσαμε ηλεκτρονικούς χώρους που θα επέτρεπαν τη χαλαρή κουβέντα και ταυτόχρονα προτρέπουμε όλους τους managers να εντάξουν στην καθημερινότητα τους video calls για χαλαρή κουβέντα ή καφέ.
Τέλος, η διαχείριση αυτής της νέας κατάστασης, η εξέλιξη της πανδημίας καθώς και το αβέβαιο του πότε θα επιστρέψουμε στην πρότερη ρόη αποτελεί θέμα συζήτησης και είναι για όλους μια μεγάλη πρόκληση. Παρ’ όλα αυτά, βρισκόμενοι ήδη ένα μήνα σε καθεστώς work from home, η εργασιακή μας καθημερινότητα ρέει ομαλά, σα να ήμασταν στο γραφείο.
Η μεγαλύτερη πρόκληση που φάνηκε να αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι ήταν το πώς θα μετατρέψουν σε σύντομο χρονικό διάστημα το χώρο του σπιτιού τους σε ένα λειτουργικό χώρο εργασίας.
Πιστεύετε ότι αυξήθηκε το άγχος των υπαλλήλων σας; Και αν ναι, σχετικά με τι κυρίως;
Υπάρχει παραγωγικό άγχος μιας και αναγνωρίζουμε ότι αυτή τη στιγμή οι υπηρεσίες του skroutz συνδράμουν στο να παραμείνει ζωντανό το εμπόριο. Παράλληλα, χρειάζεται να διαχειριστούμε μία σημαντική αύξηση των εργασιών μας λόγω αυτή της νέας κατάστασης.
Η συχνή ενημέρωση για εταιρικά θέματα είναι μέρος της κουλτούρας μας και πόσο μάλλον σε μία τέτοια συνθήκη. Από την πρώτη κιόλας εβδομάδα που βρισκόμασταν στο σπίτι φροντίσαμε να ενημερώσουμε και να καθησυχάσουμε τους εργαζόμενους μας για θέματα που αφορούν την πορεία της εταιρείας, τις αμοιβές τους, καθώς και τις μελλοντικές μας ενέργειες.
Τέλος, η επικοινωνία και η συνεργασία στα πλαίσια της ομάδας είναι καθημερινή και κανείς μας δεν έχει νιώσει αποκομμένος ή μόνος.
Τι είδους μέτρα πήρε η εταιρεία σας για την υποστήριξη των εργαζομένων σας; Πιστεύετε ότι έχετε περιθώρια να λάβετε κι άλλα μέτρα;
Τα πρώτα μέτρα τα πήραμε με την εμφάνιση του πρώτου κρούσματος στην Ελλάδα. Για αρχή, και σε συνεργασία με τον Ιατρό Εργασίας φροντίσαμε να ενημερώσουμε όλους τους εργαζόμενους μας για τον ιό, τα συμπτώματα, καθώς και πώς μπορούν να προστατευτούν.
Κατά την εφαρμογή του μέτρου της τηλεργασίας, φροντίσαμε να δώσουμε συμβουλές σε όλους τους ανθρώπους μας για το πως να προσαρμοστούν σε αυτή τη νέα καθημερινότητα. Δώσαμε τόσο συμβουλές για το πως να συνεργάζονται και να επικοινωνούν όταν όλοι βρίσκονται μακριά, αλλά και για πιο πρακτικά θέματα που αφορούσαν το well being τους. Τέλος, φροντίσαμε να έχουν όλοι τον εξοπλισμό που χρειάζονται για να δουλεύουν αποτελεσματικά, προμηθεύοντας τους με καρέκλες εργασίας, οθόνες, ακουστικά ή ό,τι άλλο χρειάζονταν.
Κατά την άποψή σας, η ενσυναίσθηση απέκτησε μεγαλύτερη σημασία τώρα;
Η ενσυναίσθηση αποτελεί το κυριότερο χαρακτηριστικό μιας εργασιακής κουλτούρας όπου οι άνθρωποι βρίσκονται στο κέντρο της. Η νέα πραγματικότητα έκανε πολλούς οργανισμούς να εφαρμόσουν έμπρακτα το “leading with empathy”. Στο skroutz θέλουμε οι άνθρωποί μας να είναι καλά, υγιείς και ασφαλείς. Είναι το κυριότερο μέλημά μας να φροντίσουμε να διατηρήσουν αυτή την κατάσταση, και πόσο μάλλον σε περιόδους κρίσης όπως αυτή που διανύουμε τώρα.
Θεωρείτε ότι απέκτησε μεγαλύτερη προτεραιότητα η μέριμνα για την ευεξία των εργαζομένων ως συνέπεια της πανδημίας;
Στο skroutz πιστεύουμε ότι η ύπαρξη ισορροπίας μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής είναι πολύ σημαντική. Έχουμε δημιουργήσει ένα εργασιακό περιβάλλον όπου το “Go home” αποτελεί μία από τις αξίες μας και αναπόσπαστο κομμάτι της κουλτούρας μας. Η πανδημία μας επιβεβαίωσε ότι η ευεξία των ανθρώπων μας πρέπει να είναι πάντα προτεραιότητα.
Η επικοινωνία και η συνεργασία στα πλαίσια της ομάδας είναι καθημερινή και κανείς μας δεν έχει νιώσει αποκομμένος ή μόνος.
Νιώθετε ότι η πανδημία επέδρασε θετικά στην αναβάθμιση του ρόλου της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού;
Στο skroutz οι άνθρωποί μας βρίσκονται στο επίκεντρο όλων των δράσεών μας. Το όραμά μας είναι να δημιουργήσουμε ένα εργασιακό περιβάλλον όπου οι άνθρωποι μας θα είναι ευτυχισμένοι στο ρόλο που έχουν επιλέξει. Με αυτό στο μυαλό μας εργαζόμαστε όλα τα divisions του skroutz διατηρώντας μια συνεργατική και ισότιμη σχέση.
Πιστεύετε ότι ο νέος τρόπος λειτουργίας – εργασίας εξ αποστάσεως – μπορεί ή θα μπορούσε να παραμείνει και μετά το τέλος της πανδημίας ή θα επανέλθουμε στον προηγούμενο τρόπο εργασίας; Θεωρείτε ότι με βάση τη νέα πραγματικότητα θα αλλάξουν και οι δομές των επιχειρήσεων;
Σίγουρα, σε κάποιο βαθμό θα παραμείνει. Η τρέχουσα κατάσταση απέδειξε ότι ακόμα και ρόλοι που παραδοσιακά υπάρχουν στο γραφείο, όπως το λογιστήριο, η υποστήριξη συνεργατών, μπορούν να εργαστούν σε ένα βαθμό απομακρυσμένα. Θεωρώ ότι ένας συνδυαστικός τρόπος, κάποιες ημέρες να δουλεύεις στο γραφείο και κάποιες μέρες στο σπίτι είναι το πιθανότερο σενάριο.
Η μετάβαση σε ένα τέτοιο νέο μοντέλο απαιτεί σίγουρα να αναπτύξουμε ή να ενισχύσουμε δεξιότητες, όπως το να επικοινωνούμε πιο αποτελεσματικά γραπτώς ή η ενσυναίσθηση. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι χρειάζεται να έχουμε καλλιεργήσει εργασιακές σχέσεις που βασίζονται στην εμπιστοσύνη και στη συνεργασία.
Πιστεύετε ότι επηρεάστηκε η αποδοτικότητα των εργαζομένων με την εργασία εξ αποστάσεως; Και αν ναι με ποιο τρόπο;
Αυτό που έχουμε παρατηρήσει είναι ότι η αποδοτικότητά μας αυξήθηκε αρκετά το διάστημα που δουλεύουμε από το σπίτι. Τα distractions είναι λιγότερα από ότι στο γραφείο, ενώ τα meetings τείνουν να κρατούν λιγότερο και να είναι περισσότερο to the point. Είμαστε όλοι πιο συγκεντρωμένοι και αυτό μας βοηθά να διαχειριζόμαστε αποτελεσματικά τα καθημερινά tasks μας.
Πώς επηρέασε την ηγεσία η πανδημία; Ποια είναι τα pain points στην λειτουργία της επιχείρησης;
Οι managers τμημάτων έχουν ενεργή συμμετοχή στα πλάνα δράσης αντιμετώπισης της πανδημίας. Διευκόλυναν αρκετά τη μετάβαση σε αυτό το νέο καθεστώς εστιάζοντας στην ασφάλεια και την υγεία του συνόλου των εργαζομένων.
Στην καθημερινότητά τους είχαν ούτως ή άλλως συχνές συναντήσεις με τα μέλη της ομάδας, συνολικά και ξεχωριστά, και αυτό συνεχίζει με video calls και τώρα που είναι όλοι στο σπίτι. Παρ’ όλα αυτά απαιτείται από όλους τους managers να ενισχύσουν τη διάδραση που έχουν με τα μέλη τη ομάδας τους, ώστε να διατηρήσουν την καλή σχέση και συνεργασία ανάμεσα σε όλα τα μέλη της ομάδας. Η διατήρηση του αισθήματος του ανήκειν, του engagement, καθώς και η καλή εργασιακή ψυχολογία των ανθρώπων μας είναι ευθύνη όλων όσων έχουν managerial ρόλους.
Το όραμά μας είναι να δημιουργήσουμε ένα εργασιακό περιβάλλον όπου οι άνθρωποι μας θα είναι ευτυχισμένοι στο ρόλο που έχουν επιλέξει.
Ποια είναι τα συμπεράσματα που έχετε βγάλει μέχρι στιγμής από την αντιμετώπιση της νέας πραγματικότητας, τι κάνατε σωστά και τι λάθος; Έχετε ξεκινήσει να σχεδιάζετε την επόμενη μέρα;
Νομίζω ότι είναι νωρίς για συμπεράσματα, μιας και ακόμα βρισκόμαστε στα μέσα αυτής της νέας πραγματικότητας. Το σημαντικότερο αυτή τη στιγμή είναι να παραμείνουμε όλοι σπίτι και ασφαλείς!
Η Ρόζα Ταπίνη είναι η Head of People Operations στο skroutz.gr. Με πολυετή εμπειρία στη Διοίκηση Ανθρωπίνου Δυναμικού σε εταιρείας τεχνολογίας, πιστεύει στο “leading with empathy” και ότι το ιδανικό εργασιακό περιβάλλον είναι εκείνο όπου υπάρχει αμοιβαία εμπιστοσύνη, επένδυση και όφελος. Σχεδιάζει στρατηγικές και πρωτοβουλίες που στόχο έχουν να δημιουργήσουν μια συμμαχία και να βοηθήσουν τους ανθρώπους να πετύχουν και να εξελιχθούν στο ρόλο που έχουν επιλέξει.