Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ατόμων με Σκλήρυνση Κατά Πλάκας (ΠΟΑμΣΚΠ) σε συνεργασία με την Thrive Global Greece και την ευγενική χορηγία της Novartis Hellas, πραγματοποίησε το πρόγραμμα Υποστήριξης Φροντιστών “ΠΡΩΤΑ ΕΣΥ”. Ένα πρόγραμμα που ολοκληρώθηκε πριν λίγες ημέρες και στόχο είχε την στήριξη των φροντιστών, την ενίσχυση της ανθεκτικότητάς τους και τη βελτίωση της ψυχικής τους ευεξίας. Πώς όμως αποφάσισε μία φαρμακευτική εταιρεία να στηρίξει ένα τέτοιου είδους πρόγραμμα και πόσο σημαντικό είναι και άλλες εταιρείες του κλάδου να αναγνωρίσουν – και ενδεχομένως να στηρίξουν – άλλες ιδιότητες και ρόλους που δεν είναι προβεβλημένοι; Η Φωτεινή Μπαμπανάρα, Επικεφαλής Επικοινωνίας του Ομίλου Novartis, απαντάει στις ερωτήσεις μας.

Ως φαρμακευτική εταιρεία απευθύνεστε σε ασθενείς. Πώς αποφασίσατε να στηρίξετε ένα πρόγραμμα για τους φροντιστές;

H αποστολή μας στη Novartis είναι να βοηθάμε τους ανθρώπους να ζουν περισσότερο και καλύτερα. Αναγνωρίζοντας την σπουδαιότητα των φροντιστών στην ζωή των ασθενών, καθώς και τις πολλαπλές επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 στον καθημερινό τους αγώνα, στηρίξαμε από την πρώτη στιγμή την δημιουργία του προγράμματος ΠΡΩΤΑ ΕΣΥ, ώστε να τους συνδράμουμε έμπρακτα στο έργο τους. Μέσω της δέσμευσής μας στους Ασθενείς και Φροντιστές, αναζητούμε και αφουγκραζόμαστε διαρκώς τις ιδέες της κοινότητας των ασθενών, καθώς μέσα από τη συνεργασία μπορούμε να βελτιώσουμε τα αποτελέσματα και την ποιότητα ζωής για τους ίδιους και τις οικογένειές τους.       

Πόσο σημαντικός πιστεύετε πως είναι ο ρόλος του φροντιστή για την διαχείριση μίας ασθένειας;

Η συμβολή των φροντιστών είναι πραγματικά πολύτιμη. Πρώτα απ’ όλα, μπορούν να λειτουργήσουν σαν τα μάτια και τα αυτιά ενός ασθενούς στις πιο κρίσιμες φάσεις, όταν η ενημέρωση, ο βομβαρδισμός πληροφοριών, απαιτεί ηρεμία και ψυχραιμία. Συμβάλουν στην αναζήτηση πληροφοριών, στη συζήτηση και την αξιολόγηση των επόμενων βημάτων της διαχείρισης της νόσου στην καθημερινότητα. Όλα τα προηγούμενα δείχνουν πόσο σημαντική είναι η συμβολή του φροντιστή, είτε είναι σύζυγος, γονέας, παιδί, φίλος ή όποιος άλλος είναι αξιόπιστος και πρόθυμος να δώσει προτεραιότητα στην υγεία κάποιου άλλου. Ο φροντιστής είναι τελικά εκεί για να παρέχει υποστήριξη και να βοηθά τον ασθενή να ξαναβρεί τις δυνάμεις του και να αναρρώσει. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να παραβλέπουμε τη σωματική και ψυχική επιβάρυνση των ίδιων των φροντιστών. Αυτούς τους αφανείς ήρωες, οι οποίοι γεμάτοι ανιδιοτέλεια και αυτοθυσία παραμερίζουν το προσωπικό τους όφελος, για να φροντίσουν άτομα με χρόνιες παθήσεις και αναπηρίες.

Πιστεύετε ότι και άλλες εταιρείες του κλάδου θα πρέπει να αναγνωρίσουν – και ενδεχομένως να στηρίξουν – άλλες ιδιότητες και ρόλους που δεν είναι προβεβλημένοι;

Η παροχή φροντίδας μπορεί να είναι επίσημη ή ανεπίσημη. Η επίσημη φροντίδα παρέχεται από επαγγελματίες φροντιστές που έχουν λάβει ειδική εκπαίδευση για να παρέχουν φροντίδα με επιστημονικό τρόπο. Μπορεί να είναι νοσηλευτές, κοινωνικοί λειτουργοί ή άλλο εκπαιδευμένο προσωπικό σε θέματα που σχετίζονται με τη σωματική, ψυχολογική και διανοητική υγεία. Στην ανεπίσημη μορφή, οι φροντιστές δεν είναι επαγγελματίες υγείας, αλλά συνήθως κάποιο μέλος της οικογένειας, άτομα του ευρύτερου κοινωνικού κύκλου ή εθελοντές και προσφέρουν τη βοήθειά τους χωρίς οικονομικό αντάλλαγμα. Πολλές ευρωπαϊκές χώρες δίνουν έμφαση στη φροντίδα κατ’ οίκον γιατί αυτό έχει οικονομικό όφελος, συμβάλλει στη διατήρηση της ανεξαρτησίας των ανθρώπων και συχνά το προτιμούν τόσο οι ασθενείς όσο και οι οικογένειές τους. Πιστεύω ότι θα βρούμε μιμητές σε πολλές άλλες εταιρείες, και πέρα του δικού μας κλάδου, που θα στηρίξουν την ανιδιοτελή προσφορά στον συνάνθρωπο μέσα από ποικίλους ρόλους.

Σαν εταιρεία γνωρίζετε εάν έχετε εργαζόμενους φροντιστές; Αν ναι, έχουν οι ίδιοι κάποια διευκόλυνση στην καθημερινότητά τους (για παράδειγμα ευελιξία στο ωράριο, τηλεργασία);

Περίπου 80% της μακροχρόνιας περίθαλψης στην ΕΕ παρέχεται από μέλη της οικογένειας, γείτονες ή φίλους. Σαν εταιρεία δημιουργούμε ένα περιβάλλον ευέλικτο το οποίο να υποστηρίζει τους ανθρώπους της και στις δύσκολες στιγμές. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός βοηθάει προς αυτή την κατεύθυνση και σαν εταιρεία, προσπαθούμε πάντα για το καλύτερο των ανθρώπων μας. Επίσης έχουμε το πρόγραμμα Ensemble – Caring for Colleagues, μια πρωτοβουλία με σκοπό την υποστήριξη των εργαζομένων μας οι οποίοι επηρεάζονται προσωπικά από τον καρκίνο ή κάποια άλλη καρδιομεταβολική ή νευρολογική ασθένεια (είτε είναι οι ίδιοι ασθενείς είτε φροντιστές). Το πρόγραμμα παρέχει εκπαίδευση και υποστήριξη στους εργαζόμενους πουεπηρεάζονται από τη σοβαρή ασθένεια καθώς και στους συναδέλφους τους και στους άμεσους προϊσταμένους τους. Επιπλέον, μέσα από ένα εσωτερικό δίκτυο εθελοντών, το πρόγραμμα παρέχει χρήσιμους πόρους, συναισθηματική και ψυχολογική υποστήριξη αλλά και πληροφορίες για την αναγνώριση των πρώιμων προειδοποιητικών σημείων της νόσου αλλά και την κατανόηση και τη διαχείριση της θεραπείας με έναν τρόπο που βελτιστοποιεί την υγεία και την ευημερία.

Ο ρόλος των εταιρειών αλλάζει, με τις εταιρείες να υιοθετούν ένα πιο ανθρωποκεντρικό προφίλ. Οι φαρμακευτικές εκτός από το προφανές – την παραγωγή φαρμάκων – τι άλλο μπορούν να παρέχουν στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης τους;

Στην Novartis Hellas έχουμε ενσωματώσει τα κριτήρια ESG για το Περιβάλλον, την Κοινωνία και την Εταιρική Διακυβέρνηση σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων μας, καθώς και στην λειτουργία μας ως καλός εταιρικός πολίτης. Μέσω αυτής της προσέγγισης μεγιστοποιούμε την αξία που επιστρέφουμε στους ανθρώπους μας, στους Έλληνες ασθενείς και στην κοινωνία, και αυξάνουμε την εμπιστοσύνη και τη διαφάνεια. Οι στόχοι μας, η πρόοδος και οι δεσμεύσεις μας για την περίοδο 2025-2030 ενισχύουν τη βιώσιμη ανάπτυξη, αποτελούν καταλύτη για θετικές αλλαγές και χτίζουν την εμπιστοσύνη με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.

Στον τομέα της Εταιρικής Υπευθυνότητας, η Novartis Hellas εντός του 2020 εστίασε τις δράσεις τους σε τρεις κύριους τομείς: διαφορετικότητα και συμπερίληψη εργαζομένων, φροντίδα για το περιβάλλον και υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας. 60% των θέσεων αυξημένης ευθύνης το 2020 καλύφθηκε από γυναίκες και οι εργαζόμενοι παρακολούθησαν περισσότερες από 33.500 ώρες επιμόρφωσης. Η εταιρεία ήλθε πιο κοντά στον στόχο της για ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε όλη την εφοδιαστική της αλυσίδα έως το 2030 και ξεκίνησε τη διαδικασία ανανέωσης του στόλου των εταιρικών αυτοκινήτων της -με μοντέλα με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων και σύγχρονη τεχνολογία. Τέλος συνεχίστηκε η πρωτοβουλία «Ανοιχτά Φτερά» που στοχεύει στην ενδυνάμωση των νέων ταλέντων. Η Novartis εγκαινίασε ένα πρόγραμμα πρακτικής άσκησης διάρκειας 18 μηνών και σε συνεργασία με τον οργανισμό Found.ation περισσότεροι από 100 νέοι πτυχιούχοι απέκτησαν ή αναβάθμισαν τις ψηφιακές τους δεξιότητες. Μέσα από αυτές τις δράσεις φιλοδοξούμε να δημιουργούμε και να διαμοιράζουμε αξία για την κοινωνία, μένοντας πιστοί στην αποστολή μας: να βοηθάμε τους ανθρώπους να ζουν περισσότερο και με καλύτερη ποιότητα ζωής.

Η Φωτεινή Μπαμπανάρα ξεκίνησε την καριέρα της στον κλάδο της Επικοινωνίας το 1995 κατέχοντας ηγετικές θέσεις σε ελληνικές και πολυεθνικές εταιρείες. Έχει πλούσια εμπειρία στους τομείς Εταιρικής Φήμης & Επικοινωνίας, Διαλόγου με Ενώσεις ασθενών & MKO, Εταιρικής Υπευθυνότητας & Βιωσιμότητας (ESG), Ανάπτυξης σχέσεων με τα ΜΜΕ, Digital &Social media, Ολοκληρωμένων Επικοινωνιακών Καμπανιών για σημαντικά brands και οργανισμούς έχοντας μάλιστα αποσπάσει πολλές εγχώριες και διεθνείς διακρίσεις. Είναι κάτοχος πτυχίου Ιστορίας και Αρχαιολογίας από το Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και μεταπτυχιακού στο Marketing & την Επικοινωνία με Νέες Τεχνολογίες από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Διάβασε ακόμα:

Δημήτρης Παπαδημητρίου: «Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα ενός ηγέτη είναι η δυνατότητά του να προσαρμόζεται»

“ΠΡΩΤΑ ΕΣΥ”: Έναρξη προγράμματος στήριξης φροντιστών