Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Τα υπέρ και τα κατά από το κάθε στιλ διαφωνίας.
-Πώς να τα χειριστείς σωστά.


Έχεις βρεθεί ποτέ σε μεγάλη διαφωνία με κάποιον συνάδελφό σου, κατά την οποία δεν μπορούσατε να βρείτε ένα κοινό σημείο πλεύσης; Αν ναι, να ξέρεις πως δεν ήταν η αιτία της διαφωνίας που σε σύγχυσε, αλλά το δικό σου «στιλ διαφωνίας».

Συνήθως, οι μεγάλες διαφωνίες στον χώρο εργασίας δεν προκύπτουν λόγω διαφορετικής οπτικής γωνίας μεταξύ των δύο εμπλεκόμενων, αλλά λόγω του τρόπου που εκφράζουν την γνώμη τους, αναφέρει μεταξύ άλλων ο δικαστής Raymond E. Kramer, επικεφαλής του τμήματος Διαχείρισης Δικών στο Δικαστικό Μέγαρο της Νέας Υόρκης.

Όταν οι άνθρωποι, νιώθουν ότι δεν εισακούγεται η γνώμη τους, τότε είναι που συνήθως η διαφωνία παίρνει μεγάλες διαστάσεις.

Ποια είναι η λύση; Το να γνωρίζεις ότι υπάρχουν πέντε βασικά είδη διαφωνίας, αλλά και το να αντιληφθείς ποιο είδος είναι εκείνο που συνήθως εσύ έχεις. Ο Kramer, λέει ότι τα παραπάνω μπορούν να σου αλλάξουν την ζωή.

Τα πέντε είδη δημιουργήθηκαν και ονοματίστηκαν από τον Thomas-Kilmann, ο οποίος έκανε σχετική μελέτη το 1970 με τίτλο Conflict Mode Instrument, ωστόσο τα ονόματά τους και τα γενικά τους μοτίβα είναι ίδια μέχρι και σήμερα. Ο Kramer μάλιστα τονίζει ότι «δεν υπάρχει σωστό και λάθος στιλ διαφωνίας, ο καθένας έχει το δικό του, με τα υπέρ και τα κατά του».

Ο ίδιος, τα αναλύει και υπογραμμίζει ποια είναι τα δυνατά και ποια τα αδύνατα σημεία κάθε μοτίβου, ώστε να βρεις ποιο είναι εκείνο που συνήθως έχεις εσύ αλλά και πώς μπορείς να βρεις το δίκιο σου.

Το ανταγωνιστικό

Συνήθως, εκείνος που έχει αυτό το στιλ δεν επικεντρώνεται στη συνεργασία αλλά στο πώς να ξεχωρίσει και μπορεί να ακούγεται ως το πιο δύσκολο είδος διαφωνίας, ωστόσο μπορεί να φανεί εξαιρετικά χρήσιμο. Πάρε το εξής παράδειγμα του Kramer: «Είσαι στο τόπο του εγκλήματος και πρέπει να ακολουθήσεις κάποιες οδηγίες. Δεν είναι ώρα για διαφωνία, συμβιβασμό και συζήτηση. Είναι ώρα για να ακολουθήσεις οδηγίες ώστε να βάλεις πάνω από όλα την ασφάλεια».

Είναι αυτό το στιλ διαφωνίας σου; Προσπάθησε να ελέγξεις την ανταγωνιστικότητά σου.

Το μειονέκτημα φυσικά, σύμφωνα με την Kramer είναι πως αν είσαι ανταγωνιστικός, όλοι σε βλέπουν σαν άτομο που τους ασκεί bullying ή σαν γενικά υπερόπτη. Αν συνήθως είσαι ανταγωνιστικός στις διαφωνίες και τις συγκρούσεις σου, προσπάθησε να δεις το θέμα πιο σφαιρικά.

Το στιλ της «αποφυγής»

Όπως λέει ο Kramer «αυτό το στιλ δεν θέλει ούτε σύγκρουση αλλά ούτε συνεργασία. Συνήθως, δεν είσαι εσύ αυτός που παίρνεις αποφάσεις. Μπορεί να ακούγεται ως το πιο ”ήσυχο” και βολικό στιλ, αλλά δεν είναι έτσι. Συνήθως δεν επιλέγεις να μιλάς κατά την διαφωνία και αν ξέρεις κάτι, το κρατάς μυστικό»».

Είναι αυτό το στιλ διαφωνίας σου; Πάρε την κατάσταση στα χέρια σου.

Συνήθως, οι δυσκολίες που προσπαθείς να αποφύγεις με το να μην συγκρούεσαι φανερά δεν λύνονται ποτέ. Αν είσαι μάλιστα προϊστάμενος, είναι ακόμα πιο απαραίτητο να αναλάβεις δράση. Άκου και τις δύο πλευρές σε μια διαφωνία και αποφάσισε με βάση ποιο είναι το καλύτερο, υπογραμμίζει μεταξύ άλλων ο Kramer.

Το στιλ του συμβιβασμού

Αυτό το στιλ συνήθως είναι ο πιο βολικός τρόπος να διαφωνείς ή να έχεις μια αντίθετη άποψη. «Εσύ και εγώ θέλουμε το ίδιο πράγμα. Δεν μπορούμε να το πάρουμε και οι δύο αλλά δεν έχουμε και χρόνο ώστε να δούμε τι θα κάνουμε. Άρα, συμβιβαζόμαστε με μια λύση που δεν βλάπτει κανέναν μας», λέει ο Kramer.

Είναι αυτό το στιλ διαφωνίας σου; Προσπάθησε να κάνεις κάτι άλλο από το να συμβιβάζεις ή να συμβιβάζεσαι.

Το αρνητικό για τον Kramer, είναι ότι κάποια στιγμή και ο συμβιβασμός κουράζει. Προσπάθησε να κάνεις κάτι άλλο ή να βρεις ποια λύση είναι πραγματικά η πιο συμφέρουσα. «Δεν γίνεται πάντα να παίρνεις την μέση λύση», τονίζει.

Το στιλ συνεργασίας

Είναι αυτό που λέμε κατάσταση win-win. «Εσύ θέλεις κάτι, εγώ θέλω κάτι και τελικά παίρνουμε και οι δύο αυτό που θέλουμε», λέει ο Kramer. «Ο τρόπος να το πετύχεις είναι με το να διαπραγαμτευτούμε ο καθένας για την μεριά του», τονίζει. Αυτό συνήθως γίνεται σε διαφωνία ανάμεσα σε ζευγάρια, αλλά μπορεί να προκύψει και εν ώρα εργασίας.

Είναι αυτό το στιλ διαφωνίας σου; Φέρσου σοφά κατά τον χειρισμό.

Το μόνο αρνητικό με το να έχεις αυτό το στιλ διαφωνίας είναι ότι μερικές φορές, δεν έχεις τον χρόνο να διαπραγματευτείς και πρέπει να δράσεις γρήγορα.

Το στιλ της υποχώρησης

Αυτό το στιλ είναι ακόμα πιο διαδεδομένο ανάμεσα σε ζευγάρια, αλλά φυσικά και μπορεί να προκύψει και στον χώρο εργασίας. «Εσύ θέλεις κάτι, εγώ θέλω το ίδιο αλλά για εμένα δεν είναι και τόσο σημαντικό και τελικά υποχωρώ και στο παραχωρώ», εξηγεί ο Kramer.

Είναι αυτό το στιλ διαφωνίας σου; Προσπάθησε για όσα θέλεις πολύ στην ζωή σου.

Μπορεί να είσαι πολύ δημοφιλής ανάμεσα στους συνεργάτες σου, αφού δεν διαφωνείς ποτέ σχεδόν και όταν διαφωνείς τελικά υποχωρείς, αλλά τελικά μπορεί να καταλήξεις να αδικείς τον εαυτό σου. «Στο τέλος θα κάνεις κακό όχι μόνο στην αυτοπεποίθηση σου, αλλά ορισμένοι μπορεί να θεωρήσουν ότι απλά δε νοιάζεσαι», προειδοποιεί ο Kramer.

Ο ίδιος υπερτονίζει ότι ορισμένα «ζευγάρια» διαφωνιών ταιριάζουν τέλεια με κάποια. Για παράδειγμα, ένας ανταγωνιστικός τύπος διαφωνίας και ένας υποχωρητικός, δεν τσακώνονται ποτέ άσχημα, γιατί ο καθένας παίρνει αυτό που θέλει. Από την άλλη, δύο ανταγωνιστικοί τύποι σε περίπτωση που διαφωνούν, μπορούν να κάνουν την θερμοκρασία να ανέβει επικίνδυνα. Με το να ξέρεις ποιο είναι το στιλ που συνήθως εσύ διαφωνείς, αλλά και ποια υπάρχουν, μπορείς να κάνεις την κατάλληλη επιλογή ανάλογα με τις συνθήκες.

«Με το να κατανοήσουμε πρώτα τον εαυτό μας και να βρούμε την δική μας ισορροπία, τελικά βρίσκουμε τον τρόπο να διαφωνούμε εποικοδομητικά, αποτελεσματικά και με θετικό τρόπο. Έτσι, διαφωνούμε πάντα με καλή κατάληξη», αναφέρει.

Διάβασε ακόμα:

Φαινόμενο Rashomon. Μήπως Σου Έχει Συμβεί;

Ενσυναίσθηση: Ο τρόπος για να διαφωνείς εποικοδομητικά στη δουλειά

Author(s)

  • Stephanie Fairyington

    Συντάκτρια στο Thrive Global

    Η Stephanie Fairyington είναι συντάκτρια του Thrive Global. Τα άρθρα της έχουν δημοσιευτεί στους New York Times, στη Boston Globe και σε άλλα γνωστά έντυπα.