Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Γιατί τα λάθη προκαλούν τόσο φόβο.
-Γιατί ο φόβος της τιμωρίας είναι μεγαλύτερος.


Πώς αντιμετωπίζεις εσύ και οι συνάδελφοί σου ένα λάθος στο γραφείο; Ή πως το αντιμετωπίζει ο προϊστάμενός σας; Τα λάθη είναι απαραίτητο συστατικό για την εξέλιξη. Ωστόσο, αρκετές φορές οι επικεφαλής δεν γνωρίζουν πώς να διαχειριστούν ένα λάθος, με αποτέλεσμα να εμποδίζουν τους υπαλλήλους τους να παίρνουν ρίσκα και πρωτοβουλίες.

Στο περιβάλλον εργασίας ένα λάθος σημαίνει ανικανότητα και εγείρει τον φόβο μίας απόλυσης, ωστόσο ένα λάθος είναι απαραίτητο για να πάρεις σημαντικά μαθήματα και να εξελιχθείς. Γι’ αυτό θα πρέπει να ξεπεράσεις το αίσθημα του φόβου και να μην φοβάσαι να κάνεις λάθη. Γιατί ακόμα και αυτά θα σε οδηγήσουν κάπου.

Γιατί οι εταιρίες φοβούνται τα λάθη

Οι εταιρίες συχνά ξεχνούν ότι οι υπάλληλοί τους είναι άνθρωποι και συνεπώς κάνουν λάθη. Σχεδιάζουν κάτι και περιμένουν να πάει ακριβώς όπως το έχουν σχεδιάσει. Αυτό όμως δεν συμβαίνει πάντα. Για να μπορέσεις λοιπόν να επιτύχεις σε έναν κόσμο που διαρκώς μεταβάλλεται, είναι πολύ σημαντικό να μπορείς να προσαρμόζεσαι. Έτσι μόνο μπορείς να ευημερήσεις. Για να το κάνεις όμως αυτό, θα πρέπει να κάνεις και ορισμένα λάθη.

“Εμπειρία είναι απλά το όνομα που δίνουμε στα λάθη μας” — Oscar Wilde

Οι άνθρωποι συχνά δεν συνειδητοποιούν ότι η τελειότητα είναι ο εχθρός της καινοτομίας και πως ένα λάθος δεν σημαίνει απαραίτητα αποτυχία. Αν καταφέρουν να συνειδητοποιήσουν ότι η τελειότητα δεν υπάρχει, τότε ίσως μπορέσουν να διαχειριστούν καλύτερα ένα λάθος.

Αν λοιπόν καταφέρεις να ξεπεράσεις τον φόβο ενός λάθους, θα μπορέσεις να ενθαρρύνεις τόσο τον εαυτό σου όσο και την ομάδα σου να μάθει από αυτό και να σταματήσει να κρύβεται και να φοβάται όταν κάτι πηγαίνει στραβά.

“Δεν μαθαίνεις να περπατάς ακολουθώντας κανόνες. Μαθαίνεις να το κάνεις περπατώντας και πέφτοντας συνεχώς” — Richard Branson

5 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τα λάθη

– Όσο περισσότερο φοβούνται οι άνθρωποι τα λάθη, τόσο περισσότερα λάθη θα κάνουν.

– Ο φόβος μίας τιμωρίας κάνει τους ανθρώπους να κρύβουν τα λάθη τους.

– Όταν οι άνθρωποι δεν παραδέχονται ότι έχουν κάνει λάθος, είναι ακόμα πιο δύσκολο να το διορθώσουν.

– Οι εταιρίες που δεν συγχωρούν τα λάθη, δεν δίνουν στους υπαλλήλους τους την δυνατότητα να μάθουν από αυτά.

– Η πεποίθηση των εταιριών για τα λάθη δημιουργεί έλλειψη εμπιστοσύνης.

“Το να παραδέχεσαι τα λάθη σου σε κάνει σεμνό. Το να μην τα επαναλαμβάνεις σε κάνει έξυπνο” — Sarvesh Jain

Τα λάθη σου προσφέρουν σημαντικά μαθήματα, γιατί μαθαίνεις, προσαρμόζεσαι, εξελίσσεσαι και γίνεσαι περισσότερο ευέλικτος.

Υπάρχουν 4 τρόποι με τους οποίους μπορείς να χρησιμοποιήσεις τα λάθη προς όφελός σου:

1. Εξέλιξη

Ένα λάθος θα βοηθήσει εσένα και την ομάδα σου να εξελιχθείτε σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο, να μάθετε πράγματα για τον εαυτό σας και να συμπεριφερθείτε με διαφορετικό τρόπο την επόμενη φορά.

2. Ανακάλυψη

Οι περισσότερες ανακαλύψεις γίνονται εκεί που δεν το περιμένεις. Ένα λάθος αποτελεί μία ευκαιρία να ανακαλύψεις κάτι καινούργιο και να συνειδητοποιήσεις τι πήγε στραβά για να το διορθώσεις την επόμενη φορά. Θα πρέπει λοιπόν να πειραματίζεσαι, να μαθαίνεις, να προσαρμόζεσαι και να ξαναπροσπαθείς.

3. Ενσυναίσθηση

Όταν κάτι πηγαίνει λάθος, μπορείς να μάθεις πολλά για τα συναισθήματα και τις σκέψεις των ανθρώπων, της ομάδας σου, των υπαλλήλων ή των συνεργατών σου και να συνειδητοποιήσεις τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους. Και φυσικά να διασφαλίσεις ότι το ίδιο λάθος δεν θα επαναληφθεί.

4. Αφύπνιση

Ένα λάθος σου δείχνει ότι κάτι δεν λειτουργεί σωστά. Πολλές φορές δεν ευθύνεται ένα άτομο, αλλά ο τρόπος λειτουργίας της εταιρείας. Τα λάθη αποτελούν ένα είδος αφύπνισης ότι είναι καιρός να αλλάξεις κάτι. Κάποιες φορές δεν έχεις ιδέα ότι συμβαίνει κάτι, μέχρι ένα λάθος να πέσει στην αντίληψή σου. Είναι στο χέρι σου να το συνειδητοποιήσεις και να το διορθώσεις.

Ενθάρρυνε την ομάδα σου

Τα λάθη δεν είναι συνώνυμα της αποτυχίας. Αποτυχία είναι το να μην μαθαίνεις από αυτά. Για να μπορέσεις να ευημερήσεις, θα πρέπει να τολμήσεις. Να θυμάσαι ότι τα λάθη είναι μία απαραίτητη στάση στο ταξίδι της ζωής σου. Όχι ο τελικός προορισμός.

Γι’ αυτό ενθάρρυνε τους υπαλλήλους σου να τολμούν να εκφράζουν τις ιδέες τους, να παίρνουν ρίσκα και να πειραματίζονται. Μάθε τους να μην αποκαρδιώνονται από τα λάθη τους, αλλά να τα βλέπουν σαν μία ευκαιρία για να γίνουν καλύτεροι. Και να νιώθουν ότι αξίζει τον κόπο να προσπαθήσουν. Και για τους ίδιους αλλά και για την ομάδα σας. 

“Μπορείς να γιορτάζεις την επιτυχία αλλά είναι πολύ σημαντικό να κατανοείς τα μαθήματα της κάθε αποτυχίας ” — Bill Gates

Διάβασε ακόμα:

3 Τρόποι Για Να Χειρίζεσαι Τον Φόβο Μίας Αποτυχίας 

Συνταγές Επιτυχίας Από Μία CEO

Author(s)

  • Gustavo Razzetti

    σύμβουλος επαγγελματικής ανάπτυξης

    Ο Gustavo Razzetti είναι συγγραφέας και σύμβουλος επαγγελματικής ανάπτυξης.