Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Σε ποια ερωτήματα πρέπει να απαντήσεις.
-Πώς θα προστατευτείς απέναντι στο συγγενή που σε πληγώνει.


Πρέπει να παραδεχτούμε πως επηρεαζόμαστε από τους συγγενείς που κάνουν πράγματα οδυνηρά, εγωιστικά και κάποιες φορές απαράδεκτα.

Όταν αντιμετωπίζουμε τέτοια προβλήματα αισθανόμαστε εκνευρισμό ή βαθιά ταραχή. Άλλοτε θυμό που δεν μπορούμε να το διαχειριστούμε και άλλοτε θλίψη, επειδή μας έχουν αναγκάσει να ζούμε σε συνθήκες που οι ίδιοι δεν έχουμε επιλέξει.

Υπάρχουν περιπτώσεις που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την αδιαφορία ή την αναισθησία του συγγενή μας, με αποτέλεσμα να απειλείται η ψυχική μας υγεία.

Αρχικά είναι καλό να απαντήσουμε στα εξής ερωτήματα:

  • Υπάρχουν συγγενείς που μπορούμε να τους αγνοήσουμε; 
  • Ποιοι συγγενείς μας επηρεάζουν ή μας εξοργίζουν;
  • Ποια ακριβώς συναισθήματα μας προκαλούν;

Αν προσποιούμαστε ότι όλα είναι μια χαρά, τότε κινδυνεύει σοβαρά ο ψυχισμός μας…

Συνήθως οι άνθρωποι σοκάρονται όταν βιώνουν μια άσχημη συμπεριφορά από τον δικό τους άνθρωπο που έχει σχέση με τον ίδιο ή με τους άλλους. Αισθάνονται ότι απειλείται η δική τους προσωπικότητα και η δική τους εικόνα.

Αυτό είναι μια πλάνη. Ο καθένας συμπεριφέρεται ανάλογα το πως ο ίδιος είναι. Κάθε συγγενής έχει το δικό του χαρακτήρα και τη δική του ιδιοσυγκρασία. Όλοι δεν γνωρίζουμε πόσο διαφορετικά είναι τα αδέρφια μεταξύ τους;

Συνήθως οι συγγενείς που κάνουν τη ζωή δύσκολη στον δικό τους άνθρωπο, είναι αυτοί που δεν αποδέχονται τη διαφορετικότητα αυτού του ανθρώπου. Δεν ανέχονται να υπάρχει μέλος πιο όμορφο ή πιο έξυπνο ή πιο αυθόρμητο ή πιο δραστήριο. Το πρόβλημα όμως δεν είναι του συγγενή που υπόκειται την άσχημη και πολλές φορές χειριστική συμπεριφορά. Το πρόβλημα είναι του «κακού» συγγενή που δεν έχει λύσει ακόμα τα προβλήματα με το δικό του εαυτό, είναι τα ζητήματα που τον αφορούν και δεν τολμά να τα λύσει είτε από ανεπάρκεια είτε από τεμπελιά.

Πώς μπορούμε να προστατέψουμε τον εαυτό μας;

  • Υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας ότι δεν μπορούμε να ελέγξουμε κανέναν, ούτε και το ίδιο μας το παιδί! Δεν μπορούμε να ελέγξουμε ούτε τις πράξεις ούτε τις σκέψεις και τα λόγια του άλλου
  • Προσπαθούμε να αποσυνδεθούμε από τη συμπεριφορά του δύσκολου συγγενή, ώστε να πάψουμε να νιώθουμε στεναχώρια και προσβολή. Αυτός συμπεριφέρεται άσχημα όχι εσείς. Σκεφτόμαστε: « αυτός συμπεριφέρεται άσχημα, όχι εγώ. Αρνούμαι να παρασυρθώ από τη συμπεριφορά του και να γίνω αυτό που ο ίδιος είναι». Αν συμβεί όμως αυτό, αισθανόμαστε στεναχώρια αλλά και ενοχή που προδώσαμε τον εαυτό μας, αλλά και επιτρέπουμε στον άλλον να ελέγξει τη ζωή μας
  • Χρησιμοποιούμε το χιούμορ. Τη στιγμή της έντασης ρωτάμε τον εαυτό μας: «Ποιανού γιος είναι αυτός ο ενοχλητικός νέος;». Αμέσως ο εαυτός μας αποκτά μια απόσταση από το γεγονός και αρχίζει και δουλεύει η λογική. Το συναίσθημα και ειδικά ο θυμός μόνο ένα φαύλο κύκλο μπορεί να δημιουργήσει
  • Αν θέλουμε πραγματικά να λύσουμε το πρόβλημα, είναι απαραίτητο να δούμε, αν διακρίνουμε κάποια κρυμμένα κομμάτια του εαυτού μας. Γράφουμε  τα στοιχεία του δύσκολου συγγενή που μας εκνευρίζουν, μας θυμώνουν και μας πληγώνουν και προσπαθούμε να διερευνήσουμε αν αντανακλούν σε δικά μας κρυμμένα ζητήματα. Έτσι φτιάχνουμε «ένα προσωπικό χάρτη» που θα βοηθήσει εμάς τους ίδιους να ωριμάσουμε και να κατανοήσουμε τον εαυτό μας αλλά και τους άλλους. 

Το να καταπιέζουμε τα συναισθήματά μας, τη δυσαρέσκεια, το θυμό μας δεν είναι λύση. Όταν ο δύσκολος συγγενής ποδοπατάει τα συναισθήματά μας είναι δεδομένο ότι θα αντιδράσουμε με πολύ άσχημο τρόπο, πράγμα που θα κάνει τη σχέση μας χειρότερη και πιο επώδυνη.

  • Τονώστε την αυτοπεποίθησή σας, θυμηθείτε πόσα έχετε καταφέρει και πόσο χρήσιμος είστε για εσάς και τους αγαπημένους σας
  • Φροντίστε τον εαυτό σας. Αν δεν τον προσέξετε εσείς ποιος μπορεί να τον προσέξει;
  • Χρησιμοποιείτε τις κατάλληλες λέξεις που θα κάνουν το συγγενή σας να αποθαρρυνθεί και να σταματήσει. Ποτέ άσχημους χαρακτηρισμούς και ένταση.

Είναι σίγουρο ότι οι σχέσεις δεν αλλάζουν από τη μια μέρα στην άλλη, ούτε αλλάζουν, επειδή το θέλουμε μόνο εμείς. Μπορούμε να βοηθήσουμε όμως για να βρεθεί ένα κοινό σημείο αναφοράς και να μην υποφέρουμε. Μπορούμε να δούμε την κατάσταση από άλλη οπτική γωνία και να απολαύσουμε τα οφέλη της συντροφικής σχέσης, της γονεΪκής, της αδερφικής ή όποιας άλλης συγγενικής σχέσης επιθυμούμε να βελτιώσουμε.

Για να λαμβανεις τα καλύτερα άρθρα μας στο email σου, γράψου στο Newsletter μας.

Διάβασε ακόμα:

Πώς να αντιμετωπίσεις όσους σε πληγώνουν;

Μιλήστε στα παιδιά για τα χρήματα, την αξία, τον ρόλο και τον σκοπό τους

Author(s)

  • Η Κλεονίκη Πανταζή είναι Φιλόλογος και Life Coach Εφήβων (Academic Coaching) και Ενηλίκων (Personal Coaching) αλλά και εγκύων(Coaching of pregnancy). Έχει φοιτήσει στη Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας με ειδίκευση στη Φιλοσοφία. Ακόμα, έχει ολοκληρώσει το πρόγραμμα Certificate in  Coaching-AC Accredited  (βαθμός 97/100) στο  ΕΚΠΑ. Επιπλέον, έχει παρακολουθήσει το μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα στην Ιατρική Σχολή Αθηνών με θέμα «Ανίχνευση, Διάγνωση και Αντιμετώπιση Νηπίων, Παιδιών και Εφήβων με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ)». Τέλος, παρακολουθεί το πρόγραμμα «Διαχείριση του Στρες και Υγεία» στο ΕΚΠΑ. Μιλά την Αγγλική Γλώσσα. 'Εχει εργαστεί επί σειρά ετών ως καθηγήτρια φιλόλογος με ειδίκευση στα Αρχαία Ελληνικά και στην Νεοελληνική Γλώσσα στην ιδιωτική εκπαίδευση. Είναι διευθύντρια σπουδών του Φροντιστηρίου Φιλολογικών μαθημάτων «Θεωρητικό». Η αγάπη της για τα παιδιά και η επίγνωση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τη σύγχρονη εποχή, την ώθησε να ασχοληθεί με το Coaching Εφήβων(Academic Coaching)  σε ζητήματα διαχείρισης χρόνου, διαβάσματος, έλλειψης συγκέντρωσης, αυτοεκτίμησης, επικοινωνίας με τους άλλους κ.α., όπως και με το CoachingΕνηλίκων (Personal Coaching). για θέματα προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης. To Coaching of pregnancy βοηθά την μέλλουσα μητέρα να διαχειριστεί την εγκυμοσύνη, τη γέννα και τη λοχεία. Ως ομιλήτρια, έχει συμμετάσχει στην Εκπαιδευτική Ημερίδα Διδακτικής – Innovatebiz Seminars-   « Coaching και Εφηβεία». Ως εκπαιδεύτρια, έχει διεξαγάγει Μάθημα e- class  στην Innovatebiz Academy “My name is Teacher” με θέμα «Coaching  και εκπαίδευση» (2020) , καθώς και το Webinar «Lockdown στο σώμα αλλά όχι στο πνεύμα και στη ζωή»(Δεκ.2020.Φεβρ 2021). Είναι αρθρογράφος της εφημερίδας «Ενημέρωση» και στο Efiveia.gr