Τον Μάιο του 2020, και ενώ οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ξεκινούσαν να εργάζονται από το σπίτι, ο CEO της Microsoft, Satya Nadella, προειδοποιούσε ότι “θα πρέπει να είμαστε σε επιφυλακή για όλα όσα θα χάσουμε”. “Αυτό που μου λείπει είναι να μπαίνω σε ένα φυσικό meeting, να μιλάω με το άτομο που βρίσκεται δίπλα μου και να μπορώ να συνδεθώ μαζί του πριν και μετά το meeting” συνεχίζει. “Ίσως σε αυτή τη φάση χάνουμε ένα μέρος από το κοινωνικό κεφάλαιο που έχουμε δημιουργήσει δεδομένου ότι όλοι εργαζόμαστε από το σπίτι”.

Επομένως, όσο προχωράμε σε έναν υβριδικό κόσμο, θα πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να δημιουργήσουμε ξανά το κοινωνικό κεφάλαιο που είχαμε στις κατ΄ιδίαν συναντήσεις μας πριν από την πανδημία. Το πού και το πώς εργαζόμαστε έχει αλλάξει, αλλά το ποιοι παραμένει το ίδιο: είμαστε ανθρώπινα όντα με μία έμφυτη ανάγκη για επαφή. Θα πρέπει επομένως να αξιοποιήσουμε τους “θησαυρούς” που έχουμε στην διάθεσή μας – την ενσυναίσθηση, την δημιουργικότητα, την ικανότητά μας για οικειότητα και συνεργασία και να συνδεθούμε με τους άλλους και με τον ίδιο μας τον εαυτό. Αυτή η ανάγκη είναι σήμερα πιο σημαντικό από ποτέ.

Ένα Work Trend Index της Microsoft υποστηρίζει ότι για τους εργαζομένους που δούλευαν από το σπίτι κατά την διάρκεια της πανδημίας, η αλληλεπίδραση και η επαφή με τις ομάδες τους αυξήθηκαν, ωστόσο δε συνέβη το ίδιο και με τις αλληλεπιδράσεις με ανθρώπους εκτός των ομάδων και των δικτύων τους. “Οι ηγέτες θα πρέπει να αναζητήσουν τρόπους για να αναπτύξουν το κοινωνικό κεφάλαιο, την συνεργασία μεταξύ των ομάδων και την ανταλλαγή ιδεών που βοηθούν εδώ και δεκαετίες τις εταιρείες να καινοτομούν” αναγράφεται στο report. Η έρευνα της Microsoft αναφέρεται σε μία παλαιότερη έρευνα του MIT Media Labs που ανέλυε την κίνηση του των εργαζομένων μέσω ηλεκτρονικών badges. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η αλληλεπίδραση και η δέσμευση πέρα από τα meetings ήταν ο καλύτερος δείκτης πρόβλεψης της αποδοτικότητας. Και όπως εύστοχα σημειώνουν οι Anne-Laure Fayard, John Weeks και Mahwesh Khan στο Harvard Business Review, “έρευνες αποδεικνύουν ότι οι συχνές κατ’ ιδίαν αλληλεπιδράσεις οδηγούν σε δέσμευση, στήριξη και συνεργασία ανάμεσα στις ομάδες”.

Σύμφωνα με το πρόσφατο Work Trend Index, τα αισθήματα της απομόνωσης και της μοναξιάς ολοένα και αυξάνονται, ιδιαίτερα ανάμεσα στους εργαζομένους που δουλεύουν από το σπίτι ή ακολουθούν ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας. Και όπως σημειώνει ο οργανωσιακός ψυχολόγος Constance Noonan Hadley, “χωρίς μία νέα προσέγγιση, η απομόνωση και η έλλειψη επαφής των εργαζομένων θα συνεχίσει να αυξάνεται – ανεξάρτητα από το αν οι εργαζόμενοι έχουν επιστρέψει στο γραφείο. Η μετάβαση στην μετα-πανδημία εποχή αποτελεί μία πολύ καλή ευκαρία για να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον εργασίας με περισσότερη επαφή”.

Επομένως, πώς μπορούν να συνεχίσουν να χτίζουν οι εταιρείες το κοινωνικό κεφάλαιο, να ενθαρρύνουν την επαφή, τη συνεργασία και την καινοτομία μεταξύ των εργαζομένων που δουλεύουν από το σπίτι; Αντικαθιστώντας τις συγκυριακές και τυχαίες με νέες και εσκεμμένες συνήθειες που ενισχύουν την επαφή. Όπως δείχνουν οι προοδευτικές εταιρείες, για να δημιουργήσουμε κοινωνικό κεφάλαιο σε έναν υβριδικό κόσμο, πρέπει να είμαστε πολύ δημιουργικοί αναφορικά με τον τρόπο που αλληλερπιδρούμε – από την διαδικασία του onboarding μέχρι την χρήση της τεχνολογίας.

Το Thrive Reset είναι ένα από αυτά τα υβριδικά εργαλεία – βασίζεται στη νευροεπιστήμη που υποστηρίζει ότι μπορούμε να απαλλαγούμε από το στρες μέσα σε 60 – 90 δευτερόλεπτα. Έχουμε δημιουργήσει περισσότερα από 100 Thrive Resets για να μπορεί ο καθένας να επιλέξει το θέμα που του αρέσει, ανάμεσα σε ευγνωμοσύνη, διαλογισμό και επαναπροσιοδρισμό και κάθε ένα Reset περιλαμβάνει έναν καθοδηγούμενο διαλογισμό που σε βοηθάει να αναπνέεις και να εκπνέεις και να διαχειρίζεσαι το στρες πριν αυτό συσσωρευτεί με αποτελέσμα να σε εξουθενώσει και να βλάψει την υγεία σου. Μπορείς φυσικά να δημιουργήσεις το δικό σου προσωπικό Reset 60 δευτερολέπτων, επιλέγοντας τις εικόνες, τα quotes και τη μουσική music που σε ηρεμούν και σε κάνουν χαρούμενο. 

Το Reset ενεργοποιεί το παρασυμπαθητικό νευρικό μας σύστημα και μειώνει τα επίπεδα της ορμόνης του άγχους, της κορτιζόλης. Μειώνοντας τα επίπεδα άγχους, το Reset μας επιτρέπει να καλλιεργήσουμε την ενσυναίσθηση, να μπορούμε να συνδεθούμε καλύτερα με τους άλλους και να συνεργαστούμε πιο ουσιαστικά. Τα προσωπικά Resets, είναι ακόμα πιο ισχυρά εργαλεία σε ό,τι αφορά στο κοινωνικό κεφάλαιο. Στη Thrive, χρησιμοποιούμε το Reset στα meetings μας, ξεκινώντας μάλιστα κάθε ένα από αυτά με ένα προσωπικό Reset από κάθε μέλος της ομάδας μας. Αντί λοιπόν κάθε ένας από τους εργαζομένους να κάνει κάποιο update αναφορικά με τα νέα του, μέσω του Reset, μπορούμε να έχουμε μία πιο προσωπική ματιά στη ζωή τους, τους ανθρώπους, τη μουσική και τα quotes που αγαπούν. Φωτογραφίες από μέρη που έχουν ταξιδέψει, από τα κατοικίδιά τους, τις δεξιότητες και τα ταλέντα τους που σε διαφορετική περίπτωση δεν θα γνωρίζαμε. Είναι παραγματικά συναρπαστικό πόσα πράγματα μπορείς να μάθεις για τον άλλον μέσα σε μόλις 60 δευτερόλεπτα. Το να μοιραζόμαστε τα Resets στα meetings μας με τις ομάδες μας, είναι ένας τρόπος για να σπάσουμε το τείχος του υβριδικού κόσμου, να δημιουργήσουμε στιγμές χαράς και ουσιαστικής επαφής και φυσικά να χτίσουμε το κοινωνικό κεφάλαιο.

Η δημιουγία ενός προσωπικού Reset είναι μέρος της διαδικασίας του onboarding στη Thrive. Το onboarding δεν ήταν ποτέ ξανά στο παρελθόν τόσο σημαντικό όσο είναι σήμερα στον υβριδικό κόσμο. Και ένα ισχυρό εργαλείο για το onboarding που εφαρμόζουμε στη Thrive είναι η Πρώτη Συνέντευξη, ανάμεσα σε μία νέα πρόσληψη και τον manager του. Η πρώτη ερώτηση αυτής της συνέντευξης είναι “τι είναι σημαντικό για εσένα στη ζωή σου εκτός δουλειάς και πώς μπορούμε να σε βοηθήσουμε”; Οι απαντήσεις ενδέχεται να περιλαμβάνουν ευθύνες όπως για παράδειγμα η φροντίδα των παιδιών ή των γονέων, αλλά και καθετί που σου γεμίζει χαρά και θέλεις να έχεις χρόνο για αυτό. Η Πρώτη Συνέντευξη είναι ακόμα πιο σημαντική όταν ο manager δεν έχει συναντήσει ποτέ το νέο εργαζόμενο – όπως συμβαίνει συνήθως. Και για να διατηρήσουν τη μεταξύ τους σχέση, οι managers και οι εργαζόμενοι την επαναλαμβάνουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα μέσα από κατ’ ιδίαν συναντήσεις.

Ακολουθούν μερικά από τα αγαπημένα μου δημιουργικά τελετουργικά που βοηθούν στην δημιουργία του κοινωνικού κεφαλαίου. Η Gitlab, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες σε παγκόσμιο επίπεδο όπου όλοι εργάζονται από το σπίτι, έχει δημιουργήσει ένα ειδικό κανάλι στο Slack, το οποίο ονομάζουν #donut_be_strangers. Μέσα από αυτό, οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν μία εφαρμογή για το Slack, που ονομάζεται Donut, η οποία τυχαία τους συνδέει με έναν συνάδελφό τους. Η Debbie Lovich, Senior Partner στο Boston Consulting Group, αναφέρεται σε έναν ηγέτη που κάνει τυχαία κλήσεις μέσω Face Time με junior συναδέλφους του: “όταν απαντάνε ξαφνιασμένοι (καθώς έχει μία πολύ υψηλή θέση) ‘Γεια σας, όλα καλά; ή “Πώς μπορώ να σας βοηθήσω”, εκείνη απαντάει “κανονικά θα σας πετύχαινε στην καφετέρια ή στο ασανσέρ και θα μάθαινα τα νέα σας. Πείτε ότι σας πέτυχα τυχαία κάπου”.

Ο Shishir Mehrotra, CEO της Coda, έχει δημιουργήσει μία καταπληκτική λίστα αναφορικά με διάφορα τελετουργικά για τον υβριδικό μας κόσμο. Φυσικά δεν είναι όλα εφαρμόσιμα αυτή τη στιγμή για όλες τις εταιρείες. Το σημαντικό είναι να βρείτε όσα ταιριάζουν στην κουλτούρα της εταιρείας σας. Στην Gusto, μετατρέπουν κλήσεις σε mini-parties, όπου κάθε μέλος της ομάδας μπορεί να συμμετέχει και να πει κάτι θετικό για μία νέα πρόσληψη. Στην Brex, η επικεφαλής ομάδα μοιράζεται φωτογραφίες στο Instagram της ομάδας με τα κατάλληλα hashtags και αρχίζουν τα meetings τους συζητώντας για τις πιο πρόσφατες φωτογραφίες. Στην Zapier, πριν από κάθε meeting, στέλνουν ένα αρχείο, όπου οι εργαζόμενοι σημειώνουν πώς αισθάνονται. 

Στην online book club πλατφόρμα Fable, ο CEO Padmasree Warrior, αναφέρεται σε ένα Σουηδικό τελετουργικό που ονομάζεται “fika.” Κάθε εβδομάδα, μία νέα ερώτηση προστίθεται στο Slack. Για παράδειγμα, “ποια ιστορία μυστηρίου σας άρεσε πολύ;” ή “αν μπορούσατε να ζήσετε σε έναν φανταστικό κόσμο, ποιος θα ήταν αυτός και γιατί;”. Όποιος αναρτά την ερώτηση, λειτουργεί σαν host. Όπως σημειώνει ο Warrior, “όταν μοιράζεσαι μία καλή ιστορία you με έναν συνάδελφο ή φίλο, θέτεις τις βάσεις για πιο γερές επαφές, καθώς ανακαλύπτετε μαζί νέους χαρακτήρες, μέρη και ιδέες – κάτι που βρίσκεται στον πυρήνα της Fable.” Στην εταιρεία Superhuman, κάθε Παρασκευή κάνουν Tweets όπου ο ιδρυτής και CEO Rahul Vohra, ανεβάζει ξανά tweets με θετικά σχόλια που έχουν αναρτήσει οι πελάτες για τα μέλη της Superhuman μέσα στην εβδομάδα. Όπως σημειώνει ο Mehotra, “μέσα από αυτό ο Rahul προσπαθεί να δώσει μία αίσθηση σκοπού και νοήματος στην ομάδα του”.

Όποιον τρόπο και να επιλέξετε, το σημαντικό είναι να δημιουργείτε συνειδητά νέες συνήθειες για να χτίσετε το ανθρώπινο κεφάλαιο και να ενισχύσετε την ανθρώπινη επαφή. Όπως καταλήγει το report της Microsoft, “τα δεδομένα αποδεικνύουν πως είναι απαραίτητο για την εταιρεία το ξαναφτιάξουμε το κοινωνικό κεφάλαιο”. Η πανδημία μας έδωσε μία μοναδική ευκαιρία να αλλάξουμε τον τρόπο που εργαζόμαστε. Δημιουργώντας νέα τελετουργικά για την ενίσχυση της επαφής, δημιουργούμε ένα πιο ανθρώπινο περιβάλλον εργασίας, από όπου και αν βρισκόμαστε.

Το προσωπικό μου Reset στο meeting της Thrive.

Author(s)

  • Arianna Huffington

    Ιδρύτρια του Thrive Global

    Η Arianna Huffington είναι επιχειρηματίας και συγγραφέας 15 βιβλίων, συμπεριλαμβανομένων των παγκόσμιων best seller “Thrive” και “The Sleep Revolution”. Το 2005 δημιούργησε την Huffington Post, ένα site που σε σύντομο χρονικό διάστημα έγινε ένα από τα μεγαλύτερα του κόσμου. Το 2016, αποχώρησε από την Huffington Post για να ιδρύσει το Thrive Global, με στόχο να αλλάξει τον τρόπο που δουλεύουμε και ζούμε. Έχει ανακηρυχθεί από το Time Magazine και το Forbes ως μία από τις πιο ισχυρές γυναίκες του πλανήτη.