Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Ποια θέση κατέχει η εργασιακή ικανοποίηση στην ιεραρχία των παραγόντων μιας ευτυχισμένης ζωής.
-Πόσο στρες μπορεί να προκαλεί η αλληλεπίδραση με το αφεντικό.


Οι σημερινοί ηγέτες δεν είχαν ποτέ ξανά στο παρελθόν μεγαλύτερη πίεση όση τώρα. Γιατί παρά την κρίση του κορονοϊού, οι προσδοκίες εξακολουθούν να είναι υψηλές. Οι μέτοχοι απαιτούν προβλέψεις, τολμηρές στρατηγικές, ευελιξία και ανθεκτικότητα, ενώ οι κυβερνήσεις και οι κοινότητες προσδοκούν ότι οι επιχειρήσεις θα στηρίξουν ευρύτερους στόχους, όπως η βιωσιμότητα και η κοινωνική δικαιοσύνη. 

Για τις εταιρείες με όραμα, αυτή είναι μια καθοριστική στιγμή. Πώς μπορούν να παραμείνουν αφοσιωμένες στις αξίες, όταν είναι επιτακτικό να διατηρήσουν τα οικονομικά αποθέματα, ακόμα και να αναδιαρθρωθούν; Και τι θα γίνει με τις επιχειρήσεις που μόλις ξεκίνησαν να διαμορφώνουν τις περιβαλλοντικές, κοινωνικές και θεσμικές φιλοδοξίες τους; 

Για να προχωρήσουν μπροστά, αντί να μείνουν στάσιμες, η σαφής προτεραιοποίηση είναι το κλειδί. Υπάρχει ένα ουσιαστικό πεδίο όπου οι εταιρείες προσφέρουν τεράστια κοινωνική αξία: η εργασιακή ικανοποίηση. Εξαιτίας της σύνδεσης μεταξύ αυτής και της γενικότερης ευτυχίας, η αύξηση της ικανοποίησης των εργαζομένων θα μπορούσε να προκαλέσει σημαντικές αλλαγές στη ζωή των 2,1 δις εργαζομένων σε όλον τον κόσμο. Θα μπορούσε, επίσης, να αυξήσει τα κέρδη και να βελτιώσει την υγεία του οργανισμού.  

Σε ό,τι αφορά στην ικανοποίηση των εργαζομένων, τα αφεντικά και οι επικεφαλής των εταιρειών παίζουν μεγαλύτερο ρόλο από ό,τι νομίζουμε. Οι σχέσεις με τη διοίκηση είναι κορυφαίος παράγοντας της εργασιακής ικανοποίησης, που με τη σειρά της αποτελεί τη δεύτερη πιο σημαντική παράμετρο της γενικής ευεξίας των εργαζομένων. Σύμφωνα με την ανάλυση της McKinsey, μόνο η ψυχική υγεία είναι πιο σημαντική. 

Δυστυχώς, η έρευνα δείχνει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θεωρούν ότι το αφεντικό τους είναι καλό. Για παράδειγμα, σε μια πρόσφατη έρευνα, 75% των συμμετεχόντων ανέφεραν ότι η πιο στρεσογόνα πλευρά της δουλειάς τους είναι το άμεσο αφεντικό τους. Μάλιστα, όσοι ανέφεραν ότι έχουν κακές και πολύ κακές σχέσεις με τη διοίκηση, είχαν και χαμηλότερη εργασιακή ικανοποίηση, συγκριτικά με εκείνους που έχουν καλές ή πολύ καλές σχέσεις.

Η αλλαγή της συμπεριφοράς μιας ολόκληρης κατηγορίας managers μπορεί να φαντάζει ανέφικτη. Αλλά η έρευνα της McKinsey πάνω στην αλλαγή της οργανωσιακής κουλτούρας υποδεικνύει τι πρέπει να γίνει. Οι παλαιότεροι ηγέτες μπορούν να οδηγήσουν σε αλλαγές, εκφράζοντας ξεκάθαρα τα μετρήσιμα οφέλη της υψηλής εργασιακής ικανοποίησης. Μπορούν, επίσης, να λειτουργήσουν ως κρίσιμοι φορείς αλλαγής, προσεγγίζοντας τους εργαζομένους στον οργανισμό με ενσυναίσθηση και πραγματικό ενδιαφέρον

Καλά αφεντικά, καλή απόδοση 

Η βιβλιογραφία πάνω στα στοιχεία ενός καλού εργασιακού χώρου υπογραμμίζει δύο πλευρές που οι managers ελέγχουν άμεσα: την καλή οργάνωση της δουλειάς – που σημαίνει παροχή πλαισίου, καθοδήγησης, εργαλείων και αυτονομίας για να περιοριστεί ο εκνευρισμός και να νοηματοδοτηθεί η εργασία – και την ψυχολογική ασφάλεια, που είναι η απουσία του φόβου ως καταλύτη της συμπεριφοράς των εργαζομένων. Με το burnout σε αύξηση και το στρες και το άγχος να αποτελούν τις βασικές αιτίες κακής υγείας και απουσίας από τη δουλειά, η συναισθηματική υγεία των εργαζομένων αποκτά βαρύνουσα σημασία. 

Παρατηρούνται περίπλοκοι συσχετισμοί μεταξύ παραγόντων, που οδηγούν σε εν δυνάμει θετικές ή αρνητικές πρακτικές. Για παράδειγμα, ένας καλός manager εμπνέει μια αίσθηση εμπιστοσύνης και αυτοπεποίθησης, με ένα σαφές σύνολο εφικτών στόχων, ριζωμένο σε έναν τρόπο σκέψης με επίκεντρο τον πελάτη. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, οι εργαζόμενοι πρώτης γραμμής νιώθουν δυνατοί και συχνά λαμβάνουν θετικό feedback από συναδέλφους και πελάτες. Επίσης, είναι πιο πιθανό να μιλήσουν, όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά. Ένα ασφαλές και συνεργατικό περιβάλλον με σκοπό την κοινή επίλυση προβλημάτων οδηγεί σε καινοτομία, ένα αίσθημα επιτυχίας και ακόμα υψηλότερα επίπεδα ικανοποίησης των πελατών. 

Ένα τέτοιο σενάριο δεν αποτελεί ουτοπία. Πλήθος ερευνών αποκαλύπτουν την σχέση μεταξύ εργασιακής ικανοποίησης, πίστης των πελατών και κέρδους. Για παράδειγμα, σε μια έρευνα, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ένα πείραμα, για να δείξουν ότι οι πωλήσεις των εργαζομένων σε τηλεφωνικό κέντρο αυξήθηκαν κατά 25%, όταν αυξήθηκε η ευτυχία τους κατά ένα βαθμό σε μια κλίμακα από το 1 μέχρι το 5. Η εργασιακή ικανοποίηση έχει, ακόμα, αποδειχθεί ότι συμβάλλει άμεσα στην αξία των μετόχων. 

Για να λαμβανεις τα καλύτερα άρθρα μας στο email σου, γράψου στο Newsletter μας.

Διάβασε ακόμα:

3 βήματα για να βελτιώσετε την απόδοση της ομάδας σας

Οδηγός για Managers: Βοήθησε την ομάδα σου να καλλιεργήσει την ενσυναίσθηση