Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Πώς λειτουργεί η μνήμη ενός δυσλεκτικού παιδιού.
-Τι είναι ο πολυαισθητηριακός τρόπος διδασκαλίας.


Πολλοί γονείς ρωτάνε ποια είναι η καλύτερη ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί μία ξένη γλώσσα. Δεν υπάρχει συγκεκριμένα κάποια κατάλληλη ηλικία. Είναι ανάλογα το παιδί, την ωριμότητά του, το χρόνο του και τη διάθεσή του. Όσον αφορά στα αγγλικά, γνωρίζουμε όλοι ότι είναι η γλώσσα της τεχνολογίας, του εμπορίου, του τουρισμού και φυσικά των βιντεοπαιχνιδιών. Δύσκολα βρίσκεις παιδί που δεν παίζει κάποιο ηλεκτρονικό παιχνίδι είτε μέσω υπολογιστή είτε μέσω τηλεόρασης. Κι όμως μέσα από αυτά τα παιχνίδια πολλές φορές μαθαίνουν καινούργιο λεξιλόγιο. Θα μπορούσαμε λοιπόν να πούμε ότι τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τα αγγλικά σε καθημερινή βάση. Επομένως είναι ίσως πιο εύκολο να μάθουν αυτή την ξένη γλώσσα από οποιαδήποτε άλλη.

Τι γίνεται όμως όταν υπάρχουν μαθησιακές δυσκολίες;

Όπως ήδη γνωρίζουμε, η εκμάθηση της δεύτερης γλώσσας αποτελεί ένα από τα πιο βασικά μαθήματα του σχολικού προγράμματος. Η διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας όμως αποτελεί μία ιδιαίτερη πρόκληση τόσο για γονείς όσο και για τους δασκάλους. Κι αυτό γιατί η άποψη που επικρατεί είναι ότι ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες πρέπει πρώτα να εμπεδώσει τη μητρική του γλώσσα και μετά να προχωρήσει στη δεύτερη ξένη γλώσσα.

Πώς μπορεί ο εκπαιδευτικός να βοηθήσει το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες;

Η μνήμη είναι ένας από τους τομείς που επηρεάζονται ιδιαίτερα από τη δυσλεξία. Το κομμάτι του λεξιλογίου για παράδειγμα στηρίζεται κατά βάση στη μνήμη οπότε τα παιδιά δυσκολεύονται να ανταποκριθούν και να μάθουν ένα μεγάλο σε όγκο λεξιλόγιο. Σαφώς και ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να είναι ενημερωμένος και επαρκώς εκπαιδευμένος ώστε να μπορεί να εντάξει έναν δυσλεκτικό μαθητή σε μία τάξη με άλλους μαθητές θεωρητικά του ίδιου επιπέδου, κάτι που συμβαίνει και στο σχολείο. Η μεγαλύτερη πρόκληση για τον εκπαιδευτικό είναι να προσεγγίσει σωστά το παιδί, να το βοηθήσει να νιώσει μεγαλύτερη ασφάλεια και να είναι ικανό να βιώσει θετικά συναισθήματα μέσα από την επιτυχία. Επίσης, θα πρέπει να το ενθαρρύνει να έχει αυτοπεποίθηση και να ενισχυθεί το κίνητρό του για την καλύτερη επίδοση του στην ξένη γλώσσα. Ακόμα, ένας τρόπος για να βοηθηθεί το παιδί από τον εκπαιδευτικό είναι όποτε και όπου είναι εφικτό να αφιερώνει περισσότερο χρόνο στον μαθητή αυτόν και όσον αφορά την αξιολόγησή του να δίνεται μεγαλύτερη σημασία στο περιεχόμενο παρά στην παρουσίαση ενός κειμένου.

Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν;

Είτε στα ελληνικά είτε στα αγγλικά ή σε όποια άλλη ξένη γλώσσα το παιδί επιθυμεί, ο κύριος στόχος είναι να ενθαρρύνουμε το παιδί συνέχεια ότι μπορεί να μάθει και να γίνει όλο και καλύτερος. Δεδομένου ότι η εκμάθηση του λεξιλογίου είναι ένα κουραστικό και δύσκολο κομμάτι των αγγλικών υπάρχουν διάφοροι τρόποι-παιχνίδια για να μπορέσει το παιδί να το μάθει. Ένας τρόπος είναι να φτιάχνουμε προτάσεις με τις λέξεις που έχουμε να μάθουμε. Αυτό, όχι μόνο βοηθάει το παιδί να θυμάται τη λέξη αυτή, αλλά επίσης αναπτύσσει τη φαντασία του όπως και την παραγωγή λόγου. Γνωρίζοντας ότι οι μαθητές με δυσλεξία μαθαίνουν με πολυαισθητηριακό τρόπο διδασκαλίας πρέπει να χρησιμοποιούμε χρώματα, εικόνες, ήχους και αγγίγματα για να παρουσιάσουμε το μάθημα στο παιδί με βιωματικό και ζωντανό τρόπο. Το οπτικοποιημένο λεξιλόγιο είναι ένας εύκολος τρόπος ένα παιδί να μάθει καινούργιες λέξεις. Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι εικόνες ή ζωγραφιές που να εξηγούν τη κάθε λέξη.

Τι συμβαίνει όμως όταν δυσκολεύονται να διαβάσουν ένα κείμενο;

Το πιο δύσκολο κομμάτι σίγουρα είναι η ανάγνωση. Η δυσλεξία δεν επιτρέπει στα παιδιά να αυτοματοποιήσουν την ανάγνωση των λέξεων χωρίς να ξέρουν ορισμένους κανόνες φωνολογικής αποκωδικοποίησης. Μην ξεχνάμε ότι τα αγγλικά μπορεί να περιέχουν 26 γράμματα στην αλφάβητο, όμως έχουν 44 ήχους, κάτι το οποίο δεν διδάσκεται πολλές φορές και δυστυχώς δυσκολεύει πολύ περισσότερο τους μαθητές με δυσλεξία. Αυτό φυσικά είναι στο χέρι του εκπαιδευτικού προκειμένου να τους μάθει από την αρχή τις διαφορές στα γράμματα και στις «φωνούλες».

Μπορεί λοιπόν ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες να μάθει αγγλικά;

Ναι, μπορεί! Πρέπει όμως να κατανοήσουμε γονείς, εκπαιδευτικοί και παιδιά ότι η εκμάθηση των αγγλικών δεν είναι αγώνας δρόμου, ούτε κερδίζει ο καλύτερος.

Χρησιμοποιούμε πολλά χρώματα, πολλά αυτοκόλλητα, κάρτες, εικόνες, φωτογραφίες και ό,τι άλλο κάνει πιο ευχάριστο το μάθημα. Ακόμα και η γραμματική που φαντάζει πολύ δύσκολη μπορεί να γίνει πολύ πιο εύκολη χρησιμοποιώντας το κάθε γραμματικό φαινόμενο στην καθημερινότητά μας, φέροντας παραδείγματα όπως τι κάναμε χθες, τι κάνουμε τώρα και τι θα κάνουμε αύριο.

Το πιο σημαντικό, όμως, από όλα είναι να ενθαρρύνουμε και να επιβραβεύουμε το παιδί χωρίς να του υπενθυμίζουμε τη δυσκολία του. Ας μην ξεχνάμε ότι η μάθηση είναι ένα ταξίδι και όλοι έχουν δικαίωμα σε αυτό.

Διάβασε ακόμα:

Δίνει Το Παιδί Σου Πανελλήνιες; Οι Τακτικές Επιβίωσης Που Πρέπει Να Ακολουθήσεις

Τι Να Δώσεις Στο Παιδί Σου Όταν Σου Λέει «Πεινάω»

Author(s)

  • Ηλιάνα Σεϊτανίδου

    Ειδική Παιδαγωγός

    Η Ηλιάνα Σεϊτανίδου έχει σπουδάσει Bρεφονηπιοκόμος στο Aegean Omiros College. Είναι κάτοχος Advanced Diploma in Tesol απόφοιτος του Hellenic American University, με εξειδίκευση στις Μαθησιακές Δυσκολίες και τη Σχολική Ψυχολογία. Εργάζεται ως καθηγήτρια Αγγλικών και σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες. Είναι μαέστρος της παιδικής χορωδίας Ι.Ν.Ευαγγελιστρίας Πειραιώς και συμμετέχει ως ομιλήτρια σε συνέδρια και ημερίδες που αφορούν την Εκπαίδευση και τη Συμβουλευτική Γονέων.