Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Τι να πεις σε μια διαφωνία στη δουλειά σου.
-Ποιες τακτικές θα σε βγάλουν από τη δύσκολη θέση.


Όσο κι αν αγαπάς τη δουλειά σου, οι διαφωνίες στον χώρο εργασίας είναι αναπόφευκτες. Ορισμένες φορές δεν έχεις την ίδια οπτική γωνία με έναν συνάδελφο σχετικά με το ποιες εκκρεμότητες είναι σε προτεραιότητα, ή απλά νιώθεις ότι η συμβολή σου δεν λαμβάνεται υπόψη στο βαθμό που πρέπει. Όποιος και αν είναι ο λόγος, τα συναισθήματά σου είναι συγκεκριμένα και το να χρησιμοποιήσεις την ενσυνειδητότητα ώστε να επικοινωνήσεις ουσιαστικά στη δουλειά σου, είναι το κλειδί.

Ορισμένες διαφωνίες είναι πιο εύκολο να λυθούν από άλλες αλλά η αλήθεια είναι, πως ανά περιόδους μπορεί να προκύψουν διάλογοι που ανεβάζουν τους τόνους. Αν συμβαίνει αυτό και σε εσένα, μην πανικοβάλλεσαι (αν και αν νιώθεις ότι κάποιος συνάδερφος έχει ξεπεράσει τα όρια, οφείλεις να απευθυνθείς στο H.R.).

Παρακάτω θα βρεις 5 τρόπους ώστε να διαχειριστείς το ζήτημα όσο καλύτερα γίνεται.

Ο συμβιβασμός θα σε σώσει

Δεν υπάρχει το «εγώ» σε μια ομάδα, ούτε και σε επαγγελματικό επίπεδο. Αυτό βέβαια, είναι εύκολο να ξεχαστεί όταν είσαι τόσο παθιασμένος με τη δουλειά σου. Αλλά, επειδή εσύ νομίζεις πως η γνώμη και ο τρόπος σου είναι σωστά, δεν σημαίνει ότι όλοι οι άλλοι έχουν λάθος. Γι’ αυτό και ο συμβιβασμός είναι μια λέξη κλειδί: Ακόμα και αν έχεις δίκιο, η διάθεση να είσαι ευέλικτος, μπορεί να σου αποδώσει σεβασμό από συναδέλφους και προϊστάμενο.

«Πολλές φορές πέφτουμε στην παγίδα της τελειότητας ή του να θέλουμε να κάνουμε κάτι με τον τρόπο μας. Όμως, όσο πιο διατεθειμένος είσαι να προσαρμοστείς, τόσο καλύτερο είναι το αποτέλεσμα που θα έχεις», λέει η κλινική ψυχολόγος Annie M. Varvaryan.

Μην πεις: «Θέλω να δουλέψω μόνο πάνω στο project A».

Αντί για αυτό, πες: «Ξέρω ότι έχουμε δύο σημαντικά projects αυτή τη περίοδο. Προτιμώ να δουλέψω πάνω στο project Α, αλλά ποιο είναι το καλύτερο για την ομάδα»;

Δώσε επιλογές

Κανείς δεν νιώθει ωραία, όταν του προτείνουν μόνο μια επιλογή χωρίς συζήτηση. Γι΄ αυτό άλλωστε, είναι σημαντικό να δίνεις στους συνεργάτες τους εναλλακτικές ώστε να επιτευχθεί ουσιαστική επικοινωνία και διάλογος μεταξύ σας. «Οι άνθρωποι αντιδρούν καλύτερα, όταν νιώθουν ότι έχουν λόγο πάνω σε κάτι. Ο συνομιλητής σου θα νιώσει ότι έχει την επιλογή να αποφασίσει εκείνος για το καλύτερο και έτσι, δεν θα αισθανθεί ότι δεν λαμβάνει κανείς υπόψη του την γνώμη του», εξηγεί η Varvaryan.

Μην πεις: «Θα δουλέψω πάνω στο Project A γιατί αυτό είναι το καλύτερο που μπορεί να γίνει».

Αντί για αυτό, πες: «Θα ήθελα να ακούσω τις ιδέες σας σχετικά με το αν πρέπει να δουλέψω πάνω στο Project A ή B, δεδομένου του deadline που έχει το καθένα.»

Χρησιμοποίησε την πρόταση «αισθάνομαι πως…»

Ένα από τα λιγότερο παραγωγικά πράγματα που μπορείς να κάνεις σε μια περίοδο κρίσης, είναι να αποδίδεις ευθύνες παντού. Μια πιο εποικοδομητική τεχνική να αντιμετωπίσεις ένα τέτοιο ζήτημα, είναι να εξηγήσεις πώς νιώθεις με αυτή τη κατάσταση, και να συζητήσεις πώς η ομάδα σου μπορεί να βελτιωθεί, ώστε να μην αντιμετωπίσεις κάτι τέτοιο μελλοντικά.

«Χρησιμοποίησε το εγώ, γιατί δεν μπορείς να μιλήσεις για άλλους, παρά μόνο για τον εαυτό σου. Ωστόσο, μπορείς να μιλήσεις για το ”εγώ” σου, με επαγγελματικό τρόπο, εκφράζοντας το πώς αισθάνεσαι» υπογραμμίζει η Varvaryan. Έτσι, δεν θα κατηγορήσεις κανέναν για το τι έγινε, και θα αποφύγεις να βάλεις τους συνεργάτες σου σε αμυντική στάση. Με το να προκαλέσεις την άμυνά τους, δεν θα μπορέσουν να δουν αντικειμενικά τα λάθη τους.

Μην πεις: «Το ξέρω πως δεν ακούτε αυτά που σας λέω.»

Αντί για αυτό, πες: «Νιώθω ότι δεν με στηρίξατε, και ότι δεν με ακούτε όταν μιλάω. Πιστεύω όμως πως μπορούμε να βρούμε την άκρη σχετικά με το πώς μπορούμε να έχουμε έναν διαφορετικό τρόπο αντιμετώπισης ο ένας για τον άλλο και τελικά, να επικοινωνούμε καλύτερα».

Άκου

Είναι πολύ εύκολο να σταματήσεις να ακούς τον άλλον, ειδικά όταν διαφωνείς μαζί του. Αυτό όμως θα σε εμποδίζει να κάνεις έναν εποικοδομητικό διάλογο μαζί του. Με το να είσαι συγκεντρωμένος στο τι να πεις ή στο πώς να απαντήσεις, δεν ακούς τι λέει ο συνομιλητής σου και ποια είναι η θέση του. Αντί να έχεις αυτή τη στάση, σκέψου το τι σου λέει και πώς μπορείς να το χειριστείς.

«Ρώτα πράγματα που θα σε βοηθήσουν να καταλάβεις τι σκέφτεται ο συνομιλητής σου», προτείνει ο Jerry W. Cox, ο οποίος είναι επαγγελματίας σύμβουλος με ειδίκευση στο πώς επιλύνονται οι διαφωνίες γενικότερα.

Άκου προσεκτικά τι λέει ο συνομιλητής σου και μην τον διακόπτεις. «Το να διακόπτεις συνέχεια τον άλλον, είναι σαν να ρίχνεις λάδι στη φωτιά», λέει ο Cox. Όταν ολοκληρώσει ο συνομιλητής σου, μην βιαστείς να απαντήσεις. Ο Cox προτείνει να συνοψίσεις αυτά που είπε, για να του δείξεις ότι άκουσες προσεκτικά και μετά να επιχειρηματολογήσεις αναφορικά με τους λόγους που δεν συμφωνείς.

Μην πεις: «Δεν έχει σημασία. Το Project B είναι αυτό στο οποίο πρέπει να επικεντρωθούμε»!

Αντί για αυτό, πες: «Καταλαβαίνω από τα λεγόμενά σου ότι είσαι αγχωμένος για το deadline που έχουμε. Συμφωνώ πως είναι σημαντικό να είμαστε εντός πλάνου και είμαι και εγώ αγχωμένος για αυτό. Ωστόσο, πιστεύω πως το Project B πρέπει να είναι η προτεραιότητά μας για τους παρακάτω λόγους…»

Μην υψώνεις τον τόνο της φωνής σου

Αυτό είναι ένα από τα χειρότερα πράγματα που μπορείς να κάνεις, εν μέσω μιας διαφωνίας. «Όταν οι άνθρωποι το κάνουν αυτό, είναι για να μειώσουν τον συνομιλητή τους», εξηγεί ο Cox. «Θα αλλάξουν και το ύφος των λέξεων που χρησιμοποιούν λίγο μετά, είναι σίγουρο με μαθηματική ακρίβεια», υπογραμμίζει.

Αυτό θα βγάλει τα πράγματα εκτός ελέγχου μιας και το ένστικτό μας λέει να αντεπιτεθούμε, και έτσι η κατάσταση θα γίνει ακόμα χειρότερη. Ο Cox τονίζει πως οι διαφωνίες στον χώρο εργασίας, δεν πρέπει να λύνονται λες και είμαστε σε γήπεδο ποδοσφαίρου. Προσπαθείς να βρεις μια λύση, και όχι να νικήσεις έναν αντίπαλο με φωνές και χειρονομίες. Θυμήσου εξάλλου, πως είσαι στην ίδια ομάδα!

Μην πεις: Πραγματικά το οτιδήποτε σε υψηλούς τόνους, γιατί αυτό δεν αρμόζει σε ένα υγιές επαγγελματικό περιβάλλον

Αντί για αυτό, πες: Έκθεσε τα επιχειρήματά σου με ήρεμο τρόπο και σίγουρα θα βρεθεί μια λύση.

Διάβασε ακόμα:

Πώς Να Μετατρέψεις Μια Αντιπαράθεση Σε Δημιουργική Διαδικασία

Ενσυναίσθηση: Ο τρόπος για να διαφωνείς εποικοδομητικά στη δουλειά

Author(s)

  • Danielle Sinay

    Συντάκτρια στο Thrive Global

    Η Danielle Sinay είναι συντάκτρια στο Thrive Global.