Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Πόσο σημαντικό είναι να εμπιστευόμαστε την ομάδα μας.
-Πώς η ενσυναίσθηση μας βοηθάει να επικοινωνούμε με έναν πιο ανθρώπινο και αυθεντικό τρόπο.


Για τους επικεφαλής των εταιρειών, η πανδημία του κορονοϊού αποτελεί μία πρόκληση άνευ προηγουμένου. Καθώς όλοι εμείς βαδίζουμε σε αυτή τη νέα για εμάς και για τους αγαπημένους μας πραγματικότητα, έχουμε μία ακόμα ευθύνη: να κατευθύνουμε τις εταιρείες μας σε καιρούς αβέβαιους.

Σε περιόδους κρίσης, η ηγεσία πρέπει να είναι προσηλωμένη. Γιατί οι αποφάσεις μας είναι καθοριστικές για το μέλλον της εταιρείας και έχουν άμεσο και μακροπρόθεσμο αντίκτυπο στις ζωές των ανθρώπων.

Στη Thrive Global, η ομάδα μας έχει συνομιλήσει με πολλούς επικεφαλής εταιρειών από κάθε τομέα της βιομηχανίας. Όλα όσα έχουμε ακούσει, έρχονται να ενισχύσουν τα αποτελέσματα της έρευνας της Thrive σε 5.000 Αμερικανούς: οι άνθρωποι αναζητούν δυνατό leadership και αποτελεσματική επικοινωνία. Σχεδόν το 90% των εργαζομένων δηλώνει ότι περιμένει από τους εργοδότες του πολλά περισσότερα πέρα από τον περιορισμό των μετακινήσεων και το καθεστώς δουλειάς από το σπίτι, όπως για παράδειγμα να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις που προκύπτουν από τον κορονοϊό.

Είναι ξεκάθαρο ότι βρισκόμαστε σε ένα σημείο καμπής σε ό,τι αφορά στους ηγέτες. Αλλά το να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και να μπορέσουμε να κυβερνήσουμε το καράβι μας σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, δεν σημαίνει ότι απλά πρέπει να προσέχουμε. Σημαίνει ότι πρέπει να εμβαθύνουμε σε αυτές για να μπορέσουμε να τις αντιμετωπίσουμε. Αυτό που προκύπτει από τις συζητήσεις μας με τους επικεφαλής των εταιρειών είναι η ανάγκη να δώσουν το “παρών” και να ηγηθούν με βάση τον καλύτερο, τον πιο σοφό, τον πιο δημιουργικό και γεμάτο ενσυναίσθηση εαυτό τους. 

Αν ποτέ υπήρχε η ανάγκη για ένα νέο playbook στο leadership, η στιγμή έφτασε.

Το πρώτο βήμα είναι η αλλαγή νοοτροπίας – απαλλαγμένη από τη λανθασμένη πεποίθηση ότι σε περιόδους κρίσεις και για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις, οι επικεφαλής πρέπει να δουλεύουν 24 ώρες το 24ωρο, οδηγώντας τελικά τον εαυτό τους στο burnout. Σε στιγμές όμως μεγάλης αβεβαιότητας, σαν αυτή που βιώνουμε, για να είναι σε θέση οι επικεφαλής των εταιρειών να βλέπουν τα παγόβουνα που βρίκονται μπροστά τους και να μπορούν να ξεχωρίσουν τις κρυμμένες ευκαιρίες, θα πρέπει να βρουν ένα τρόπο να μπουν στο μάτι του κυκλώνα. Βασική προϋπόθεση; Να χρησιμοποιήσουν τις δυνάμεις και τη σοφία τους, διατηρώντας παράλληλα την ψυχραιμία και την εσωτερική τους ηρεμία. Αυτό περιγράφει ο Μάρκος Αυρήλιος, αυτοκράτορας της Ρώμης που κλήθηκε να αντιμετωπίσει επιδημίες, εισβολές και προδοσίες, στο βιβλίο του “Στοχασμοί” – το μόνο βιβλίο αναφορικά με το leadership που έχω στο κομοδίνο μου. Γιατί μόνο έτσι μπορούμε να έχουμε τις πιο καινοτόμες ιδέες όταν οι καιροί το απαιτούν. Σωστή κρίση είναι αυτό που όλοι περιμένουν από έναν ηγέτη. Όχι απλά σθένος.

Ακολουθούν μερικές συμβουλές για leadership στον καιρό του κορονοϊού που θα βοηθήσουν τους επικεφαλής των εταιρειών να περάσουν από τη θεωρία στην πράξη.

Συμβουλές leadership στον καιρό του κορονοϊού

Φοράμε πρώτα οι ίδιοι τη μάσκα οξυγόνου

Υπάρχει λόγος που οι αεροσυνοδοί πάντα μας λένε ότι σε πρείπτωση έκτακτης ανάγκης, μπορούμε να βοηθήσουμε τους άλλους, μόνο αν πρώτοι εμείς τοποθετήσουμε τη μάσκα οξυγόνου στο πρόσωπό μας. Όταν μπορέσουμε να συνειδητοποιήσουμε ότι είναι η ποιότητα των αποφάσεών μας που μετράει τώρα – όχι η ποσότητα – είναι πολύ πιο εύκολο να καταλάβουμε ότι οι σωστές αποφάσεις λαμβάνονται όταν αφιερώνουμε χρόνο για να αποφορτιστούμε. Οι αθλητές είναι οι πρώτοι που συνειδητοποιούν ότι αυτή η αποφόρτιση είναι απαραίτητη για τη μέγιστη απόδοση. Το ίδιο ισχύει και για όλους εμάς που δεν είμαστε αθλητές: δεν μπορούμε να αποδώσουμε στο μέγιστο αν δεν φροντίζουμε τον ύπνο μας, τη διατροφή μας και αν ξεχνάμε να αφιερώνουμε λίγο χρόνο να χαλαρώνουμε ανάμεσα στα συνεχή meetings μας. 

Όταν όμως φροντίζουμε τον εαυτό μας, μπορούμε να διαπιστώσουμε τα οφέλη στη σωματική και ψυχική μας υγεία και την αποδοτικότητά μας. Σε αντίθετη περίπτωση πληρώνουμε ένα τίμημα: η καινοτομία, η δημιουργικότητα, η ανθεκτικότητα, η ενσυναίσθηση, η ικανότητα λήψης αποφάσεων και η συνοχή της ομάδας είναι αυτά που θυσιάζονται όταν εμείς είμαστε εξουθενωμένοι και εξαντλημένοι.

Σωστή κρίση είναι αυτό που όλοι περιμένουν από έναν ηγέτη. Όχι απλά σθένος.

Ένα από τα αγαπημένα μου σχόλια, είναι αυτό της Ellyn Shook, Accenture’s Chief Human Resources Officer. Η Ellyn είπε ότι παλεύει με το εξής δίλημμα: να βγει έξω κάθε ημέρα για περπάτημα γιατί αισθάνεται ότι αυτό θα της αποσπάσει την προσοχή από όλα όσα πρέπει να κάνει. Τι έκανε; Επαναπροσδιόρισε αυτό το συναίσθημα: αντί να βλέπει το περπάτημα σαν καλοπέραση, το αντιμετωπίζει σαν ένα τρόπο αποφόρτισης, μέσω του οποίου μπορεί να λαμβάνει καλύτερες αποφάσεις και να είναι καλύτερη ηγέτης. Με άλλα λόγια, περπατάει όχι μόνο για την ίδια.

Πρέπει να μετράμε τις επιτυχίες και όχι τις αποτυχίες

Σε πρωτόγνωρους καιρούς, που διακυβεύονται πολλά, είναι σύνηθες να μένουμε κολλημένοι στα λάθη και τις αποτυχίες μας. Πρέπει να σωπάσουμε αυτή την εσωτερική φωνή που μας μιλάει και να επικεντρωθούμε στις επιτυχίες μας.

Αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο, ακριβώς γιατί ο εγκέφαλός μας έχει αρνητικές προκαταλήψεις. Πρέπει λοιπόν να πάμε κόντρα στις περιοριστικές πεποιθήσεις του μυαλού μας.

Όταν όλα είναι επείγοντα, δεν υπάρχουν προτεραιότητες

Σε στιγμές κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε, είναι ακόμα πιο σημαντικό να βάλουμε προτεραιότητες, σκεπτόμενοι το τι πραγματικά έχει σημασία. Αυτό σημαίνει να μπορέσουμε να διαχωρίσουμε αυτό που είναι πραγματικά επείγον από τα υπόλοιπα που δεν είναι. Μία πολύ καλή μέθοδος είναι να υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας διαρκώς ότι το “business as usual” δεν υπάρχει πια. Αν κάτι για παράδειγμα ήταν προτεραιότητα προ κρίσης, ίσως δεν είναι πια. Και αυτή είναι μία από τις καλύτερες αποφάσεις που μπορούμε να πάρουμε.

Τα προβλήματα πρέπει να λύνονται από ανθρώπους που ανήκουν σε χαμηλότερη βαθμίδα ιεραρχίας

Υπάρχουν πολλές ιστορίες αναφορικά με τα πράγματα που μαζεύουν μανιωδώς οι άνθρωποι: τρόφιμα, προμήθειες και φυσικά το νέο bitcoin, το χαρτί τουαλέτας. Σε ό,τι αφορά στους επικεφαλής, ένα από τα χειρότερα πράγματα που “μαζεύουν” είναι οι αποφάσεις. Πρέπει λοιπόν να ελέγξουμε αυτές τις αποφάσεις και να κάνουμε την εξής ερώτηση: ποιες από αυτές τις αποφάσεις μπορούν να παρθούν από άτομα που ανήκουν σε πιο χαμηλή βαθμίδα ιεραρχίας της εταιρείας;

Η ανάθεση είναι το κλειδί, αλλά πρέπει πρώτα να χτίσουμε την ομάδα μας

Ένα άτομο δεν μπορεί να είναι πάντα διαθέσιμο. Μία ομάδα όμως μπορεί. Leadership σημαίνει να μπορείς να αντισταθείς στη “νοοτροπία του ήρωα” – την πεποίθηση ότι “αν θέλω κάτι να γίνει σωστά, θα πρέπει να το κάνω μόνος μου”. Leadership σημαίνει να μπορείς να δημιουργήσεις δυνατές και βιώσιμες ομάδες, που δίνουν την ευκαιρία στον καθέναν να αποφορτιστεί για να αποδώσει τα μέγιστα.

Πρέπει να πάμε κόντρα στις περιοριστικές πεποιθήσεις του μυαλού μας.

Καλλιεργούμε την ενσυναίσθησή μας

Ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνούμε πρέπει να αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν όλοι. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, πρέπει να επικοινωνούμε με τους ανθρώπους μας, χρησιμοποιώντας έναν πιο προσωπικό τόνο. Τι σημαίνει αυτό; Καθημερινά check-ins. Να ξεκινάμε την κάθε συζήτηση μαζί τους με πολύ απλές και ευθείς ερωτήσεις: “πώς είσαι;” “πώς είναι η οικογένειά σου;” “καμία εξέλιξη από χθες;”. Πρέπει να δίνουμε χώρο στους ανθρώπους μας για να μπορούν να μοιραστούν μαζί μας ό,τι σε άλλη περίπτωση θα κρατούσαν για τον εαυτό τους. Ίσως για παράδειγμα αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τις παραγγελίες τροφίμων ή τις ιατρικές συνταγές ή ανησυχούν για την υγεία των γονιών τους. Πριν ξεκινήσουμε να μιλάμε για δουλειά, πρέπει να ανοίξουμε την πόρτα σε τέτοιου είδους συζητήσεις με έναν πιο αυθεντικό και γεμάτο ενσυναίσθηση τρόπο. Και φυσικά να κρατήσουμε αυτήν την πόρτα ανοιχτή.

Σε στιγμές φυσικής απόστασης, δεν ήταν ποτέ άλλοτε πιο σημαντικό το να συνδεόμαστε με τους άλλους.

Διάβασε ακόμα:

Ο δεκάλογος του Manager στην εργασία από το σπίτι

Οι σχέσεις μπαίνουν σε self-isolation…

Author(s)

  • Arianna Huffington

    Ιδρύτρια του Thrive Global

    Η Arianna Huffington είναι επιχειρηματίας και συγγραφέας 15 βιβλίων, συμπεριλαμβανομένων των παγκόσμιων best seller “Thrive” και “The Sleep Revolution”. Το 2005 δημιούργησε την Huffington Post, ένα site που σε σύντομο χρονικό διάστημα έγινε ένα από τα μεγαλύτερα του κόσμου. Το 2016, αποχώρησε από την Huffington Post για να ιδρύσει το Thrive Global, με στόχο να αλλάξει τον τρόπο που δουλεύουμε και ζούμε. Έχει ανακηρυχθεί από το Time Magazine και το Forbes ως μία από τις πιο ισχυρές γυναίκες του πλανήτη.