Η πανδημία του κορονοϊού επηρέασε τον τρόπο λειτουργίας πολλών επιχειρήσεων. Σε τι βαθμό επηρέασε τη δική σας;

Η κρίση του κορονοϊού είναι μία πρωτόγνωρη κρίση. Για πρώτη φορά ερχόμαστε αντιμέτωποι με μία παγκόσμια κρίση πολλαπλών επιπέδων και διαστάσεων, που μας επηρεάζει όλους.  

Στην πραγματικότητα πρόκειται για μία παγκόσμια υγειονομική κρίση, με σημαντικές οικονομικές  επιπτώσεις και με αντίκτυπο στην κοινωνία συνολικά και στον καθένα μας ατομικά. 

Στο «μάτι» αυτού του ανεμοστρόβιλου αλλαγών δεν θα μπορούσαμε να μείνουμε ανεπηρέαστοι και εμείς στην Παπαστράτος. Μέσα σ’ ένα μήνα άλλαξε ό,τι γνωρίζαμε και θεωρούσαμε δεδομένο για την εργασιακή μας καθημερινότητα. Απομακρυνθήκαμε από τον εργασιακό μας πυρήνα και κληθήκαμε να εργαστούμε ταυτόχρονα «όλοι μαζί αλλά από απόσταση». Ουσιαστικά, η νέα εργασιακή πραγματικότητα αποτέλεσε ανατροπή στη μέχρι πρότινος λειτουργία μας και ταυτόχρονα πρόκληση για την εναρμόνισή μας στο νέο μοντέλο απομακρυσμένης εργασίας. 

Παράλληλα, δεδομένου ότι το επιχειρησιακό μας μοντέλο είναι δομημένο στα θεμέλια της B2C επικοινωνίας, επενδύοντας στην απευθείας επαφή μας με τον καταναλωτή, επηρεαστήκαμε άμεσα και από το κλείσιμο των καταστημάτων του λιανεμπορίου.

Ωστόσο, εντοπίζοντας στο μαύρο το άσπρο, η πολυεπίπεδη κρίση λειτούργησε ως καταλύτης επιταχύνοντας τον πλήρη ψηφιακό μετασχηματισμό μας. Παρά τις σημαντικές επιπτώσεις στο επιχειρησιακό γίγνεσθαι, η κρίση του κορονοϊού στάθηκε αφορμή να μάθουμε καλύτερα και να χρησιμοποιήσουμε εντονότερα τα ψηφιακά εργαλεία, που μέχρι χθες η εφαρμογή τους έμοιαζε σύνθετη και μακρινή.

Σε τι βαθμό ήταν έτοιμη η εταιρεία σας και η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού;

Το κλειδί αντιμετώπισης της πρωτόγνωρης αυτής κατάστασης είναι χωρίς αμφιβολία ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Στην Παπαστράτος γνωρίζαμε, από την προ κορονοϊού εποχή, ότι η πλήρης εισαγωγή της τεχνολογίας στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων δεν αποτελεί ένα μελλοντικό ζητούμενο αλλά παροντικό δεδομένο, και εδώ και 3 χρόνια κινούμαστε στην κατεύθυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού μας. 

Η κρίση του κορονοϊού, όμως, υπήρξε ενισχυτικός καταλύτης του ψηφιακού μετασχηματισμού και στο εργασιακό μας περιβάλλον. Στην Παπαστράτος ήρθαμε αντιμέτωποι με δύο εκ διαμέτρου αντίθετες περιπτώσεις εργασίας εν μέσω πανδημίας. Από τη μία πλευρά, οφείλαμε να κρατήσουμε «ζωντανή» τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου μας λαμβάνοντας όλα τα κατάλληλα μέτρα για την ασφάλεια όσων θα συνέχιζαν να εργάζονται και από την άλλη να «βγάλουμε» από τα γραφεία και τα καταστήματα τους εργαζομένους μας. Με δύο λόγια έπρεπε να ισορροπήσουμε σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού μεταξύ του «Μένουμε στις Επάλξεις» και του «Μένουμε Σπίτι». 

Η αλήθεια είναι πως ήταν δύσκολο. Το δοκιμάσαμε όμως και συνεχίζουμε να το εφαρμόζουμε κάθε μέρα. Χρειάστηκε να επιστρατεύσουμε και να επαναπροσδιορίσουμε διαφορετικές μορφές επικοινωνίας που απευθύνονται στις δύο αυτές διαφορετικές ομάδες εργαζομένων μας. 

Η κρίση του κορονοϊού υπήρξε ενισχυτικός καταλύτης του ψηφιακού μετασχηματισμού και στο εργασιακό μας περιβάλλον.

Πριν ακόμη η κρίση του κορονοϊού πάρει διαστάσεις, δημιουργήσαμε μία ομάδα διαχείρισης κρίσεων που επιφορτίστηκε με το δύσκολο έργο της εναρμόνισης με τη νέα πραγματικότητα. Χρειάστηκε να αναπροσαρμόσουμε πολλές από τις δραστηριότητές μας και πολλές φορές βρεθήκαμε ένα βήμα μπροστά από τις εξελίξεις. 

Κλείσαμε τα καταστήματά μας και εργαστήκαμε εξ αποστάσεως, πριν ακόμα η Κυβέρνηση ανακοινώσει τα αντίστοιχα μέτρα. Αναλόγως πράξαμε και  για τους εργαζομένους μας με παιδιά που πηγαίνουν σχολείο, λαμβάνοντας ειδικά μέτρα πριν τη θεσμοθέτηση της άδειας ειδικού σκοπού.

Προφανώς, λόγω των απρόβλεπτων συνθηκών, κάνουμε και λάθη. Όμως μαθαίνουμε από αυτά και βελτιωνόμαστε. 

Πιστεύετε ότι αυξήθηκε το άγχος των υπαλλήλων σας; Και σε ποιους τομείς; Υγεία, Διατήρηση της θέσης εργασίας, Διατήρηση του ύψους των αμοιβών;

Το κυρίαρχο συναίσθημα στην εποχή του κορονοϊού είναι το συναίσθημα της αβεβαιότητας και της ανασφάλειας. Από μόνη της η κατάσταση είναι ιδιαίτερα αγχωτική, όχι μόνο σε εργασιακό επίπεδο. Όλη η ανθρωπότητα είναι αντιμέτωπη μ’ έναν αόρατο εχθρό, όπως συνηθίζεται να το λέμε, ο οποίος δημιουργεί απρόβλεπτες εξελίξεις που δεν επιδέχονται προγραμματισμό.

H Παπαστράτος είναι μία εταιρεία που έχει στο επίκεντρό της τον άνθρωπο. Στόχος μας είναι να βγούμε πιο δυνατοί και ενωμένοι από αυτή την παγκόσμια κρίση. Για το λόγο αυτό δεν σταματάμε να στηρίζουμε τους ανθρώπους, που καθημερινά μάς στηρίζουν. Οι μέρες που ζούμε απαιτούν κατανόηση των συνθηκών, συνετό προγραμματισμό και ταχύτητα αποφάσεων πάνω σε αταλάντευτες αρχές. 

Στο πλαίσιο αυτό, επικοινωνήσαμε εξαρχής τις κατευθυντήριες αρχές  που διέπουν τις αποφάσεις μας. 

  • Ασφάλεια στην εργασία: Αποφασίσαμε να παγώσουμε κάθε σχέδιο αναδιοργάνωσης προκειμένου να διασφαλίσουμε πως δεν απειλείται η εργασία κανενός εργαζομένου μας κατά το διάστημα της κρίσης. 
  • Διατήρηση μισθών: Παράλληλα, με αίσθημα ευθύνης παρέχουμε στο ακέραιο τον μισθό σε όλους τους υπαλλήλους, ανεξάρτητα από τη δυνατότητά τους να εκτελούν πλήρως τα επαγγελματικά τους καθήκοντα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
  • Αναγνώριση και επιβράβευση: Ταυτόχρονα, oι άνθρωποί μας στην «πρώτη γραμμή», των οποίων η φυσική παρουσία στις θέσεις εργασίας τους είναι απαραίτητη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, έλαβαν ειδική οικονομική ενίσχυση. Οι εργαζόμενοι της «πρώτης γραμμής» επωμίζονται το μεγαλύτερο φορτίο και εμείς οφείλουμε ως ελάχιστο ευχαριστώ να τους επιβραβεύσουμε για τη συνεισφορά τους. 

Πιστεύετε ότι ο νέος τρόπος λειτουργίας – εργασίας εξ αποστάσεως – θα παραμείνει ή μετά το τέλος της πανδημίας θα επανέλθουμε στον προηγούμενο τρόπο εργασίας;

Η νέα πραγματικότητα, όπως διαμορφώνεται, μάς παραδίδει μία σειρά από μαθήματα που μπορούν να μάς κάνουν σοφότερους. Η εργασία εξ’ αποστάσεως μπορεί να μπήκε βίαια στις ζωές μας και όχι υπό τις ιδανικές συνθήκες, αλλά ήρθε για να μείνει. 

Το «δουλεύω από το σπίτι» πριν λίγους μήνες ήταν ζητούμενο ενώ σήμερα είναι γεγονός. Μία κανονικότητα που «δουλεύεται» προκειμένου να βρει την τελική της μορφή. Σήμερα, καλούμαστε να ισορροπήσουμε ανάμεσα στο «δουλεύουμε από το σπίτι» αλλά «δουλεύουμε και από το γραφείο».  

Η εργασία εξ’ αποστάσεως ήρθε για να μείνει και μετά την πανδημία. Ίσως, όχι με το μαζικό και επιβεβλημένο εκ των συνθηκών τρόπο που εφαρμόζεται τώρα, ωστόσο μέσα σε ένα δομημένο πλαίσιο η τηλεργασία μπορεί να καταστεί ένα αποτελεσματικό μοντέλο δουλειάς που εξυπηρετεί τόσο τις επιχειρήσεις όσο και τους εργαζόμενους, παράλληλα με την εργασία από το γραφείο. 

Μάλιστα, στην Παπαστράτος εφαρμόζαμε την εξ αποστάσεως εργασία και πριν την επιβάλλει στις ζωές μας ο κορονοϊός, δίνοντας τη δυνατότητα στους υπαλλήλους μας να εργάζονται από το σπίτι τους. Κάποιος εργαζόμενος που δουλεύει από το σπίτι δεν σημαίνει ότι δουλεύει λιγότερο. Αντίθετα, επειδή ακόμα δεν έχουμε το know how ίσως δουλεύει και περισσότερο. 

Πώς πιστεύετε ότι επηρεάστηκε η αποδοτικότητα των εργαζομένων με την εργασία εξ αποστάσεως;

Για την πλειονότητα των εργαζομένων στην Ελλάδα, η εργασία εξ αποστάσεως ήταν μία πρωτόγνωρη κατάσταση. Μάλιστα, η εφαρμογή της ήρθε σε μία περίοδο η οποία κάθε άλλο παρά ιδανική ήταν. 

Μέσα σε ένα δομημένο πλαίσιο η τηλεργασία μπορεί να καταστεί ένα αποτελεσματικό μοντέλο δουλειάς που εξυπηρετεί τόσο τις επιχειρήσεις όσο και τους εργαζόμενους, παράλληλα με την εργασία από το γραφείο. 

Ο παραδοσιακός εργασιακός πυρήνας διασπάστηκε και οι εργαζόμενοι χρειάστηκε να απομακρυνθούν από τη φυσική τους θέση, όπως την γνωρίζαμε μέχρι χθες.  Η όλη περιγραφή της κατάστασης φαίνεται πως ενέχει μεγάλο ρίσκο. Ωστόσο, κατά κοινή ομολογία το στοίχημα κερδήθηκε. Μέσα σ’ ελάχιστο χρόνο εξοικειωθήκαμε με ψηφιακά εργαλεία και μάθαμε να χρησιμοποιούμε νέες τεχνολογίες. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι, όπου φυσικά αυτό ήταν εφικτό, συνέχισαν  κανονικά την εργασία τους μεταφέροντας το γραφείο σπίτι. Το κακώς φορτισμένο κλισέ «Φέρνω τη δουλειά στο σπίτι» έγινε μέρος της καθημερινότητας. Οι εργαζόμενοι ανταπεξήλθαν με επιτυχία στις νέες προκλήσεις και εναρμονίστηκαν με τα νέα δεδομένα σε ταυτόχρονο με τις εξελίξεις χρόνο και χωρίς να επηρεαστεί η αποδοτικότητά τους.  

Παρόλες τις προκλήσεις, είναι σημαντικό ότι όλοι φαινόμαστε πρόθυμοι να μάθουμε από τα προβλήματα που δημιουργούνται και ταυτόχρονα ανοιχτοί να δεχθούμε και να γίνουμε κοινωνοί της νέας ψηφιακής εργαλειοθήκης. 

Κατά την άποψή σας, η ενσυναίσθηση απέκτησε μεγαλύτερη σημασία τώρα;

Οι ουσιαστικές δεξιότητες και οι ικανότητες που πρέπει να έχουν και να αναπτύσσουν οι αποτελεσματικοί ηγέτες παραμένουν διαχρονικές. 

Αυτό που σίγουρα αλλάζει, είναι η ανάγκη να επιδεικνύεις τα χαρακτηριστικά αυτά σ’ ένα πραγματικά συμπυκνωμένο χρόνο και πολλές φορές σε συνθήκες αισθητής απόστασης. Η  δυναμική των πραγμάτων έχει εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε όλα πλέον πρέπει να γίνονται όχι μόνο εντός λίγων ωρών αλλά σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και εντός λίγων λεπτών. 

Χρειάζονται διατμηματικές αποφάσεις όπου η ομαδικότητα και η συνεργασία αποτελούν δομικούς παράγοντες. Σε αυτό το πλαίσιο η έννοια της ενσυναίσθησης παίζει καταλυτικό ρόλο. Εκτός πλέον των απαιτούμενων hard skills χρειάζεται και η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης, ώστε να συνδυάζονται οι επιχειρησιακές, εργασιακές, ατομικές αξίες και ανάγκες και να επιτυγχάνεται η ουσιαστική συνοχή των ομάδων ανεξάρτητα της απόστασης ή άλλων συνθηκών. 

Το μεγάλο δίδαγμα για όλους εμάς στην Παπαστράτος, από αυτή την περίοδο της κρίσης, είναι το «Μαζί».  Όχι βέβαια μόνο σε εργασιακό επίπεδο αλλά σε κάθε σημείο που διέπει τη ζωή μας.

Τί είδους μέτρα πήρε η εταιρεία σας για την υποστήριξη των εργαζομένων σας;

H τιτάνια εθνική προσπάθεια που πραγματοποιείται θέτει στο επίκεντρό της τον άνθρωπο. Κύριος στόχος είναι η διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Ένας στόχος που μας βρίσκει καθόλα σύμφωνους και μάλιστα ορισμένες φορές και πρωτοπόρους ως προς την πρόνοια και υποστήριξη των εργαζομένων μας. 

Χρειάζονται διατμηματικές αποφάσεις όπου η ομαδικότητα και η συνεργασία αποτελούν δομικούς παράγοντες. Σε αυτό το πλαίσιο η έννοια της ενσυναίσθησης παίζει καταλυτικό ρόλο.

Στην Παπαστράτος προχωρήσαμε στη λήψη μίας σειράς από μέτρα διαφορετικών ειδών, προκειμένου να σταθούμε στο πλευρό των υπαλλήλων μας και να ξεπεράσουμε αυτή την υγειονομική κρίση, όλοι μαζί με ασφάλεια. Από την αρχή αυτής της κρίσης λάβαμε ισχυρά μέτρα προφύλαξης και ασφάλειας των εργαζομένων μας, τόσο στην παραγωγή όσο και στα γραφεία και στα καταστήματά μας, που ίσως στην αρχή φάνταζαν υπερβολικά αλλά στην πορεία κρίθηκαν ιδιαίτερα αποτελεσματικά.  Επενδύοντας στην εξαιρετική δουλειά της ομάδας Υγιεινής και Ασφάλειας και του Ιατρού Εργασίας και νοσοκόμων μας, όχι μόνο λάβαμε τα απαραίτητα μέτρα αλλά εφαρμόζουμε  και ακόμη αυστηρότερα πρωτόκολλα και κανόνες υγιεινής. 

Επιλέξαμε να προφυλάξουμε όλες τις ευπαθείς ομάδες των εργαζομένων μας, απαλλάσσοντάς τους από την υποχρεωτική παρουσία στη φυσική θέση εργασίας τους. Η απόφαση αυτή μας «στοίχισε» σε ανθρώπινο δυναμικό παραγωγής, σηκώσαμε, όμως, το βάρος χωρίς να θέσουμε ούτε στιγμή σε ρίσκο την ασφάλεια των ανθρώπων μας. 

Σεβόμενοι όσους μας στηρίζουν και αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της λειτουργίας μας, ενισχύσαμε οικονομικά τους εργαζόμενους στη «πρώτη γραμμή» παραγωγής δίνοντας τους τα κατάλληλα κίνητρα. 

Δεν σταματήσαμε όμως εκεί, προχωρήσαμε σε επιπλέον μέτρα όπου διαπιστώσαμε ότι υπήρχαν επιπλέον ανάγκες. Για παράδειγμα, αποφασίσαμε να επιδοτήσουμε τα έξοδα μετακίνησης των εργαζομένων μας με ΙΧ για να τους δώσουμε το κίνητρο να αποφεύγουν την μετακίνησή τους με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Ταυτόχρονα, στοχεύοντας στην επιτυχημένη επανεκκίνηση συγκροτήσαμε μία ομάδα που ασχολείται με την επόμενη μέρα και το πώς θα μεταβούμε με απόλυτη ασφάλεια σε αυτή. Είναι βέβαιο ότι θα το κάνουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Ο Γιώργος Παρτσακουλάκης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Μαθηματικά και Πληροφορική και είναι κάτοχος ΜΒΑ.
Ξεκίνησε στο χώρο της Πληροφορικής και από το 1992 εργάζεται στην Παπαστράτος, αναλαμβάνοντας τη θέση του Διευθυντή Πληροφοριακών Υπηρεσιών μεταξύ 2005 και 2010. Το 2010 μετακινήθηκε στη Δ/ση Ανθρωπίνου Δυναμικού, ξεκινώντας ένα νέο κεφάλαιο στην καριέρα του, αρχικά ως Manager HR Operations, υποστηρίζοντας το εργοστάσιο της Παπαστράτος στην ανάπτυξη ταλέντων, τις εργασιακές σχέσεις και τη διευθυντική αποτελεσματικότητα. Το 2013, μετακινήθηκε στα κεντρικά της Philip Morris International (PMI) στην Ελβετία ως Manager Organization Development υποστηρίζοντας τις θυγατρικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη διαχείριση της απόδοσης, της ανάπτυξης ταλέντων και της εκπαίδευσης. Το Μάιο του 2015 επέστρεψε στην Ελλάδα αναλαμβάνοντας αρχικά τη θέση του Γενικού Διευθυντή Ανθρωπίνου Δυναμικού στην Παπαστράτος και σταδιακά την ευθύνη των χωρών της νοτιοανατολικής Ευρώπης και συγκεκριμένα της Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Κροατίας, Σλοβενίας, Κύπρου και Μάλτας.

Διάβασε ακόμα:

Ρόζα Ταπίνη: «Κύριο μέλημά μας είναι οι άνθρωποί μας να είναι καλά, υγιείς και ασφαλείς»

Κωνσταντίνος Γιουλούντας: «Εκτιμάμε ότι η υιοθέτηση της εξ αποστάσεως εργασίας θα είναι ακόμα πιο ομαλή αντικρύζοντας τη νέα κανονικότητα»

Author(s)

  • Η συντακτική ομάδα του Thrive Greece αποτελείται από δημοσιογράφους και επιστημονικούς συνεργάτες από τον χώρο της υγείας και της ευεξίας, της αποδοτικότητας, της ψυχολογίας, της αυτοβελτίωσης, της διατροφής και του fitness.