Στα επόμενα 2 λεπτά θα μάθεις:

-Γιατί η βιομηχανία παιχνιδιών δημιούργησε Barbie με αμαξίδιο, προσθετικό μέλος ή χωρίς μαλλιά. 
-Πώς επηρεάζει μια κούκλα την ψυχοσύνθεση ενός παιδιού.



Τύπος “barbie”. Αυτή είναι η φράση που χρησιμοποιούμε συνήθως εμείς οι γυναίκες, όταν θέλουμε γρήγορα και χωρίς πολλές λεπτομέρειες να αποτυπώσουμε την περιγραφή μιας άλλης γυναίκας. Και εννοούμε συνήθως χρησιμοποιώντας αυτή τη φράση “ταμπέλα” μία γυναίκα ψηλή, λεπτή και απόλυτα καλλίγραμμη, με μακριά ξανθά μαλλιά και γαλάζια μάτια, εκλεπτισμένης θηλυκότητας και προσεγμένης εμφάνισης. 

Το πρότυπο αυτό εμφάνισης είναι γνωστό ότι εδώ και δεκαετίες έχει στοιχειώσει το μυαλό εκατομμυρίων γυναικών ως μοντέλο ιδανικής γυναίκας, οδηγώντας άλλες σε αιώνιες αυστηρές δίαιτες, άλλες σε ασταμάτητες αισθητικές επεμβάσεις κι άλλες σε μια χαμηλή ή εύθραυστη αυτοπεποίθηση σχετικά με την εικόνα σώματος. 

Πλέον, όμως, αρκετά έχουν αλλάξει στην εποχή που η αποδοχή της διαφορετικότητας είναι ένα ζητούμενο περισσότερο έντονο από ποτέ.  Ένα ζητούμενο που ενθαρρύνει κάθε γυναίκα, ανεξάρτητα από τα χαρακτηριστικά της, να αντιληφθεί τη μοναδικότητά της. Πόσο μοναδική είναι αυτή και τα χαρακτηριστικά της και πόσο αξίζει για αυτό. Έτσι, μαζί με τις αλλαγές στα στερεότυπα της γυναικείας ομορφιάς άλλαξαν και … οι κούκλες. 

Πώς αλλάζει το γυναικείο πρότυπο “barbie”

Περισσότερα χρώματα δέρματος, μαλλιών και υφές, χρώματα ματιών και σχήματα προσώπου είναι αυτό που μπορεί να παρατηρήσει στις νέας γενιάς κούκλες barbie. Τα τελευταία χρόνια η η Mattel προσφέρει πλέον κούκλες Barbie με 5 σωματότυπους (ψηλό, μικροκαμωμένο και με καμπύλες), 22 χρώματα δέρματος, 76 χτενίσματα, 94 χρώματα μαλλιών και 13 χρώματα ματιών. Επίσης οι κούκλες Ken κυκλοφορούν σε 4 σωματότυπους, 18 χτενίσματα, 13 χρώματα δέρματος, 9 χρώματα ματιών και 22 χρώματα μαλλιών.Οι νέες κούκλες εντάσσονται στις 170+ κούκλες που από το 2015 στοχεύουν να καταρρίψουν τα στερεότυπα απέναντι στη διαφορετικότητα.

Προφανέστατα στόχος της εταιρείας είναι να βοηθήσει τα κορίτσια να καταρρίψουν τα στερεότυπα που αφορούν στη διαφορετικότητα, επαναπροσδιορίζοντας τι σημαίνει να είσαι «Barbie» ή να μοιάζεις με «Barbie».

Αυτός είναι ο λόγος που η εταιρεία αποφάσισε να πάει ένα βήμα παραπέρα. Έτσι, στη βασική σειρά Fashionistas προστέθηκαν και κούκλες που νοσούν από κάποια ασθένεια ή αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα υγείας ή αναπηρίας. 

Κούκλες… ασθενείς

Πολλά  έχουν αλλάξει, λοιπόν, από τότε που οι κούκλες αποτελούσαν στα χέρια των παιδιών ένα παιχνίδι συνώνυμο της ατσαλάκωτης ομορφιάς. Σήμερα γνωρίζουμε με βάση την άποψη της ψυχολογίας, ότι οι κούκλες αποτελούν ένα μέσο για να αντιληφθεί  το παιδί καλύτερα τον εαυτό του, να πειραματιστεί με τη συμπεριφορά του σε σχέση με τους άλλους, να εξερευνήσει με τη δική του οπτική τον κόσμο. Και μέσα από τις ιστορίες που φτιάχνει κρατώντας μια κούκλα στα χέρια όχι μόνο ταυτίζεται με  αυτήν αλλά και εξερευνά σημαντικά θέματα και συναισθήματα όπως η αγάπη και η φροντίδα ή η σχέση του ισχυρού και του αδύναμου. Τι άλλο έχει διαπιστωθεί; Ότι το παιχνίδι με τις κούκλες μπορεί, πέραν των άλλων κοινωνικών δεξιοτήτων, να αναπτύξει και την ενσυναίσθηση ενός παιδιού.  Γι’ αυτό, όταν το παιδί αρρωσταίνει, θα πρέπει να αρρωσταίνει και η κούκλα του. Άλλα ακόμα κι αν δεν είναι το ίδιο που νοσεί, μια κούκλα που του υπενθυμίζει ή εξοικειώνει με τη σκέψη ότι η αρρώστια και η αναπηρία είναι μέρος της ζωής και πάλι χρήσιμη είναι. Μια και οι αρρώστιες είναι για τους ανθρώπους πρέπει να είναι και για τις κούκλες.  

Με βάση αυτό προφανώς το σκεπτικό το 2020, η εταιρεία παιχνιδιών Μattel μέσα από τη Barbie συνεχίζει να προάγει το σεβασμό απέναντι στη διαφορετικότητα ανά τον κόσμο, προβάλλοντας και προσθέτοντας στη σειρά Fashionistas τις εξής κούκλες:

  • Μια κούκλα χωρίς μαλλιά
    Θέλοντας να αναδείξει τις τάσεις των μαλλιών από την πασαρέλα μέχρι την καθημερινότητα. Αν ένα κορίτσι αντιμετωπίζει πρόβλημα απώλειας μαλλιών, π.χ. λόγω χημειοθεραπείας, μπορεί να «δει» τον εαυτό του μέσα από αυτή την κούκλα.

  • Μια κούκλα που χρησιμοποιεί προσθετικό μέλος
    Το 2019, η Barbie κυκλοφόρησε κούκλες που παρουσιάζουν μόνιμες αναπηρίες όπως της κούκλας με αναπηρικό αμαξίδιο και ράμπα. Στη σειρά συμπεριλαμβανόταν μια κούκλα με προσθετικό μέλος, η οποία δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τον 12χρονο Jordan Reeves τότε, που είχε σαν αποστολή να βρει δημιουργικούς τρόπους που βοηθούν τα παιδιά με αναπηρίες να ανακαλύψουν μια εμπειρία παιχνιδιού που θα τους αντιπροσωπεύει. Φέτος, στη  σειρά προστέθηκε μια δεύτερη κούκλα με έναν πιο σκούρο τόνο δέρματος που έχει προσθετικό μέλος.

  • Μια κούκλα Barbie με λεύκη Για να σχεδιαστεί αυτή η κούκλα, η Mattel συνεργάστηκε με έναν δερματολόγο ώστε να εξασφαλίσει ότι η λεύκη στην Barbie παρουσιάζεται σωστά. Πέρσι, αναρτήθηκε στη σελίδα της Barbie στο Instagram @BarbieStyle, το πρωτότυπο της κούκλας και έγινε το post με τα περισσότερα like της σελίδας.

Έχουν  απήχηση οι κούκλες “ασθενείς” στις πωλήσεις;

Οι προσπάθειες της Barbie για την προβολή και την ένταξη της διαφορετικότητας, όπως φαίνεται αναγνωρίζονται. Οι 7 από τις 10 σε υψηλότερες πωλήσεις κούκλες ήταν κούκλες με διαφορετικότητα, συμπεριλαμβανομένης της κούκλας που χρησιμοποιεί το αναπηρικό αμαξίδιο. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, και οι δύο κούκλες Barbie με αναπηρικό αμαξίδιο ήταν οι #1 και #2 κούκλες από τη σειρά Fashionistas σε πωλήσεις, ενώ παγκοσμίως, η #1 σε πωλήσεις του 2019 ήταν μια Barbie με σκούρο τόνο δέρματος, άφρο μαλλιά και καμπύλες. 

Κυκλοφορούν στην Ελλάδα;

Οι νέες κούκλες Βarbie είναι διαθέσιμες και στην Ελλάδα. Οπότε το πιθανότερο είναι ότι θα τις συναντήσεις στα ράφια καταστημάτων που πωλούν παιχνίδια ακίνητες αμίλητες όπως όλες οι κούκλες άλλωστε. Η μόνη διαφορά από τις υπόλοιπες κούκλες;  Το μήνυμα που έχουν να περάσουν είναι περισσότερο ηχηρό από ποτέ.

Διάβασε ακόμα: 

Αρκεί Μια Κούκλα, Για Να Γίνει Μια Γυναίκα Αστροναύτης;

Η Πόλη Των Ρομπότ Έρχεται Για Πρώτη Φορά Στην Ελλάδα

Author(s)

  • Φλώρα Κασσαβέτη

    Δημοσιογράφος Υγείας και Ευεξίας

    Η Φλώρα Κασσαβέτη είναι δημοσιογράφος υγείας ευεξίας. Υπήρξε Αρχισυντάκτρια στο περιοδικό Forma και περιοδικό Παιδί και Νέοι Γονείς και στα site Τhriveglobal.gr και Bestofyou.gr του Ομίλου Αntenna.