Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Ποιες εταιρείες έχουν πλεονέκτημα στον ανταγωνισμό.
-Ποιος ο ρόλος της αμεσότητας με ενσυναίσθηση.


Στην αγορά εργασίας του 21ου αιώνα, η εταιρική κουλτούρα θα είναι πιο σημαντική από ποτέ. Το μέλλον, δεν θα καθοριστεί μόνο από τη συνεχή αλλαγή, αλλά και από μια συνεχόμενη αποδοχή της ανάγκης για αλλαγή. Η επιτυχία, δεν θα είναι η ικανότητα να προσαρμόζεσαι σε όλες τις στιγμές, αλλά και το να προσαρμόζεσαι σε όλες τις αλλαγές, κάνοντάς τες πρώτα εσύ. Για αυτό, πιο πολύ από ποτέ, η εταιρική κουλτούρα θα λειτουργεί σαν ένα «ανοσοποιητικό σύστημα». Μια υγιής κουλτούρα εμπεριέχει την ελαστικότητα, την ικανότητα διαχειρίζεται η ίδια η εταιρεία τις εξωτερικές αλλαγές, να διορθώνει τις εσωτερικές αδυναμίες και να βρίσκει την ρίζα της τοξικότητας ώστε και η εταιρεία, και οι εργαζόμενοι να ανθίζουν και να γίνονται καλύτεροι μέρα με την ημέρα.

Στη Thrive Global, πιστεύουμε ότι το κλειδί για να χτιστεί μια υγιής και ελαστική εταιρική κουλτούρα, που θα είναι το θεμέλιο για την επιτυχία, είναι αυτό που λέμε «Αμεσότητα με Ενσυναίσθηση». Το συγκεκριμένο, το διδάσκουμε και σε άλλες εταιρείες, και είναι ο κορμός αξιών της εταιρείας μας, και της κουλτούρας της.

Το ορίζουμε ως την συνεχή ενθάρρυνση των υπαλλήλων να έχουν άποψη, να δίνουν feedback, να διαφωνούν και να αντιμετωπίζουνε προβλήματα και τυχόν απρόοπτα με εποικοδομητική κριτική. Φυσικά, αυτό πρέπει να γίνεται συνεχώς και άμεσα, αλλά με ενσυναίσθηση και κατανόηση. Έχοντας αυτό ως θεμέλιο της εταιρικής κουλτούρας, και οι εργαζόμενοι αλλά και η εταιρεία μπορούν μαζί να αντιμετωπίσουν μελλοντικές προκλήσεις, να εξελιχθούν, να ανθίσουν και τελικά να πετύχουν την μέγιστη δυνατή απόδοση, φτάνοντας τις προοπτικές τους στο peak και κατακτώντας την επιτυχία.

Πάρα πολλές εταιρείες θεωρούν ότι πρέπει να επιλέξουμε μεταξύ αμεσότητας/ευθύτητας, και της ενσυνειδητότητας. Όμως όχι, αυτό δεν ισχύει. Η αμεσότητα και η ευθύτητα είναι αλληλεξαρτώμενες. Και όταν συνδυάζονται, τότε είναι που κατακτάται η επιτυχία.

Το κλειδί είναι η μοναδική, μεταμορφωτική δύναμη που εμπεριέχουν οι δύο αξίες όταν συνδυάζονται και μόνο τότε. Όπως έχουμε δει σε πολλές εταιρίες που δούλεψαν μαζί μας, όταν μόνο μια από αυτές τις αξίες εμπεριέχεται στην εταιρική κουλτούρα τότε το αποτέλεσμα είναι τοξικό με καταστροφικές συνέπειες και για τους υπαλλήλους και για την ίδια την εταιρεία.

Σύμφωνα με δημοσκόπηση από την πλατφόρμα διαχείρισης H.R., 15Five, 85% των υπαλλήλων είναι δυσαρεστημένοι με το επίπεδο της επικοινωνίας στην αγορά εργασίας. Και η ποιότητα της επικοινωνίας δεν έχει να κάνει με την επικοινωνία αυτή κάθε αυτή αλλά με το κατά πόσο η πληροφορία δεν επικοινωνείται σωστά. Αυτό είναι που τελικά κάνει την διαφορά. Ο κυριότερος λόγος, σύμφωνα με την Gallup, που οι εργαζόμενοι παραιτούνται από την εργασίας τους είναι η ποιότητα που έχουν οι managers τους.

Αυτό είναι προφανές για πολλούς λόγους, αλλά έχουμε δει τι συμβαίνει στις εταιρείες που η αμεσότητα και η ευθύτητα δεν συνδυάζονται με την ενδυνειδητότητα. Οι υπάλληλοι νομίζουν ότι κατακρίνονται, ενώ στην πραγματικότητα απλά λαμβάνουν μια κριτική. Τελικά, αποδίδουν όλο και λιγότερο και χάνουν το ενδιαφέρον για τηνδουλειά τους. Γίνονται αμυντικοί στην κριτική. Χάνουν την αίσθηση της ομάδας και απλά αποχωρούν. Έρευνα αποδεικνύει πως οι υπάλληλοι που θεωρούν ότι οι προϊστάμενοί τους, τους κατέκριναν ή δεν τους έδωσαν την απαιτούμενη σημασία, είχαν κατά 1/3 πιο αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρδιοπάθειας, από εκείνους που ένιωθαν πως έχουν ουσιαστική επικοινωνία με τους προϊσταμένους τους.

Στη Thrive Global, έχουμε αρκετή εμπειρία αναφορικά με εταιρείες που δεν χτίζουν υγιείς κουλτούρας και επικεντρώνονται στην γρήγορη επιτυχία. Και φυσικά, αυτό στην αρχή έχει αποτέλεσμα, μέχρι που μια μέρα δείχνει ότι δεν δουλεύει πια σαν σύστημα. Και αυτή η γρήγορα επιτυχία τελικά έχει σαν αποτέλεσμα η εταιρεία να μην ανθίζει, αλλά να μαραζώνει. Και αντί να μεγαλώνει, η εταιρεία κατατρώει τον εαυτό της.

Σε ορισμένες εταιρείες, πιστεύουν ακόμα ότι τα σκληρά αφεντικά, που έχουν ως στόχο το να τους φοβούνται οι εργαζόμενοί τους, έχουν περισσότερα κέρδη και επιτυχίες. Όμως, οι ερευνητές τονίζουν ότι αυτό είναι απλά ένας μύθος. «Το να ηγείσαι με αυτό τον τρόπο, αποδίδει μόνο στην αρχή, τελικά όμως η αποδοτικότητα των υπαλλήλων πέφτει και απλά παραιτούνται», λέει η Rebecca Greenbaum, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Rutgers , στον τομέα Διοίκησης Επιχειρήσεων.

Αυτό τελικά έχει ως αποτέλεσμα να γίνονται αποδεκτές συμπεριφορές που θα έπρεπε να είναι κατακριτέες. Η ζημία όμως, δεν είναι ορατή αμέσως, όταν υιοθετούνται τέτοια μοτίβα εταιρικής κουλτούρας. Όμως με τον καιρό, η απόδοση όλων πέφτει μέχρι που φτάνει στον πάτο και τότε απλά δεν μπορείς να το αγνοήσεις. Έρευνα από το τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστήμιου της Κεντρικής Φλόριντα αναφέρει πως πολλές φορές, τα άτομα που ασκούν bullying στους υφιστάμενούς τους, δεν εντοπίζονται αμέσως.

Έτσι, ορισμένες εταιρικές κουλτούρες είναι προβληματικές από μέσα. Όταν οι εργαζόμενοι δεν τολμούν να μιλήσουν, γιατί φοβούνται την αντίδραση του επικεφαλής, ή γιατί το να δίνεις feedback είναι κάτι μη αποδεκτό, τότε δεν υπάρχει βελτίωση αλλά στασιμότητα. Οι ευκαιρίες για βελτίωση χάνονται μέχρι τελικά πολλές φορές να είναι πολύ αργά. Φυσικά, δεν είναι κάθε ευκαιρία το ίδιο σημαντική αλλά τελικά ακόμα και οι σημαντικές αγνοούνται.

Έρευνα αναφέρει πως κάθε φορά που ένας υπάλληλος δεν αναφέρει ένα ζήτημα που χρειάζεται λύση, η εταιρεία χάνει περίπου $7,500. Τελικά, μένει στάσιμη και χάνει ακόμα περισσότερα. Οι υπάλληλοι χάνουν το ενδιαφέρον τους και μένουν στάσιμη και εκείνη, όπως και η εταιρεία.

Το feedback είναι ο μόνος τρόπος να βελτιωθούμε. Δεν είναι κακό το να κάνεις λάθη ή το να αποτύχεις. Αυτά, είναι κάτι που δεν μπορείς να αποφύγεις. Όμως μπορείς να μάθεις από τα λάθη σου. Και με το να αγνοεί η εταιρεία τα λάθη της, αφού δεν δίνει στους υπαλλήλους της ειλικρινές, άμεσο και εποικοδομητικό feedback τελικά δεν κάνει καλό αλλά μόνο κακό αφού έτσι, δεν θα επιτύχει ποτέ τον σκοπό τους, τον σκοπό της.

Αλλά βέβαια για να είναι το feedback και η κριτική εποικοδομητικά πρέπει να δίνονται με ενσυνειδητότητα. Και αυτό, δεν είναι κάτι που αν το κάνεις θα γίνεις λιγότερο «πετυχημένο αφεντικό» αλλά θα γίνεις καλύτερος άνθρωπος, αφού έτσι πρέπει να επικοινωνούμε οι άνθρωποι μεταξύ μας έτσι κι αλλιώς. Μόνο αν η εταιρεία καλλιεργήσει όμως, μια κουλτούρα εμπιστοσύνης και ασφάλειας, το feedback θα είναι αληθινό.

Όπως λέει η διευθύντρια του Κέντρου Αλτρουισμού του Stanford, Emma Seppälä, ο αλτρουισμός, είναι καλός για μια επιχείρηση. «Έρευνες συνιστούν ότι πρέπει να προωθείται μια κουλτούρα ενσυναίσθησης, παρά άγχους σε μια επιχείρηση. Τελικά, η επιχείρηση δεν θα δει μόνο τους εργαζόμενους της να είναι πιο χαρούμενη αλλά και την απόδοσή τους, πιο αυξημένη», τονίζει.

Όμως, η «Αμεσότητα με Ενσυναίσθηση» προκειμένου να επιτύχει πρέπει να εμπεριέχει την εμπιστοσύνη. Μόλις η εμπιστοσύνη έχει κατακτηθεί, τότε η κριτική δεν θα εκλαμβάνεται ως κάτι κακό, αλλά ως κάτι που βοηθά στην εξέλιξη. Οι υπάλληλη της κάθε εταιρείας θα ξέρουν ότι η κριτική, γίνεται για καλό τους και θα προσπαθούν και οι ίδιοι να γίνουν καλύτεροι. Θα ξέρουν ότι η κριτική δεν γίνεται για εκείνους προσωπικά, αλλά για την δουλειά τους. Και τα προβλήματα δεν λύνονται επιρρίπτοντας ευθύνες εδώ και εκεί. Οι εταιρείες αν τα χειριστούν σωστά, θα τα λύσουν άμεσα, μια και καλή. Οι υπάλληλη της εταιρείας αλλά και οι ομάδες μέσα σε αυτή θα πάρουν ρίσκα, θα φέρουν καινοτομίες, θα επιλύσουν μελλοντικά προβλήματα με περισσότερη θέρμη. Και τελικά, θα είναι πιο αφοσιωμένοι στην δουλειά τους.

Έτσι μπορεί να ξεκινήσει και το όλο concept της «ψυχολογικής ασφάλειας», στο οποίο αναφέρθηκα πριν. Ο όρος, εμφανίστηκε χρόνια πριν από την καθηγήτρια του Harvard, Amy Edmondson η οποία και το περιγράφει ως «την κοινή άποψη ότι η ομάδα είναι ασφαλής, ώστε να πάρει ρίσκα».

Για αυτό και η «Αμεσότητα με Ενσυναίσθηση» δεν πρέπει να είναι μέσα στις προτεραιότητες μιας εταιρείας, αλλά η νούμερο ένα προτεραιότητα. Όπως έδειξε έρευνα από τον Dacher Keltner, καθηγητή ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, όσο οι άνθρωποι αποκτούν περισσότερη δύναμη στον χώρο εργασίας, χάνουν την ενσυνειδητότητά τους. «Συχνά υποτιμούμε το πόσο η δύναμη, επηρεάζει την συμπεριφορά μας απέναντι σε άλλους ανθρώπους», τονίζει. Για αυτό η αμεσότητα με ενσυναίσθηση απαιτεί από τους επικεφαλής να είναι εκείνοι που την υιοθετούν πρώτα, ώστε να δώσουν το παράδειγμα και την δυνατότητα στους υπόλοιπους να δουν τα οφέλη τους. Αυτό βέβαια από μόνο του είναι κάτι που θέλει δύναμη και θάρρος.

Για να δείξει το πόσο ισχυρή είναι η αμεσότητα με ενσυναίσθηση, πρέπει να είναι μια αξία, στην οποία στηρίζεται η εταιρεία και η οποία εφαρμόζεται καθημερινά. Για αυτό στην Thrive Global είναι η νούμερο ένα στην λίστα με τις αξίες μας, γιατί εκείνη καθορίζει τις συνθήκες για όλες τις άλλες. Είναι το θεμέλιο μας που μας επιτρέπει να θέτουμε και να πετυχαίνουμε όλους τους στόχους μας.

Και όταν η συγκεκριμένη κουλτούρα δημιουργείται, οι άνθρωποι ανταποκρίνονται. Θέλουν να κάνουν την φωνή τους να ακούγεται και θέλουν να αποδώσουν τα μέγιστα. Αλλαγές στην τεχνολογία, στην κουλτούρα στον χώρο εργασίας και η ίδια η κουλτούρα γενικά στον κόσμο στον οποίο ζούμε, έχει βάλει όλους μας σε μια νέα εποχή. Οι εργαζόμενοι του σήμερα έχουν μεγάλες ευκαιρίες και μεγάλες δυνατότητες. Και όταν μαθαίνουμε να επικοινωνούμε ουσιαστικά, να είμαστε πιο δημιουργικοί και να παίρνουμε περισσότερα ρίσκα, τότε είμαστε καλύτεροι στο να αντιμετωπίζουμε τυχόν προβλήματα της εποχής πριν γιγαντωθούν.

Ο ανταγωνισμός του σύγχρονου κόσμου απαιτεί η κάθε εταιρεία να έχει ταλαντούχους ανθρώπους στο δυναμικό τους, οι οποίοι αποδίδουν τα μέγιστα, στο κατάλληλο περιβάλλον, Και η αμεσότητα με ενσυναίσθηση δεν κάνει απλά μια εταιρεία πιο ευχάριστη για τους εργαζόμενους σε αυτή, αλλά φέρνει περισσότερα έσοδα και έχει τελικά περισσότερα οφέλη για την ίδια την εταιρεία, μιας και δημιουργεί την κουλτούρα της ελαστικότητας, που είναι απαραίτητη για να επιβιώσει η κάθε εταιρεία μετά από συνεχείς αλλαγές.

Για πολλούς, η αμεσότητα με ενσυναίσθηση δεν είναι εύκολο να γίνει η δεύτερη φύση μας. Και αυτό είναι λογικό. Το σημαντικό είναι να βρούμε οι ίδιοι τρόπο να την υιοθετήσουμε ώστε να πάρουμε όλα τα οφέλη της. Για να ξεκινήσεις να βρίσκεις τον δρόμο σου σχετικά με αυτήν, παρακάτω θα βρεις ορισμένα μικροβήματα που σίγουρα θα σε βοηθήσουν να χτίσεις την δική σου πορεία.

  • Πριν την επόμενη σας συνάντηση, κάνε μια παύση για να αναλογιστείς τι feedback θα δώσεις στην ομάδα σου.
  • Αν βιάζεσαι ή είσαι αγχωμένος, είναι πιο πιθανόν να δώσεις το feedback ή να κάνεις κριτική, χωρίς την απαραίτητη ενσυνειδητότητα, ακόμα και αν δεν το κάνεις επίτηδες.
  • Κάθε φορά που διαπιστώνεις ότι υπάρχει ένα πρόβλημα, βρες έναν τρόπο να το αντιμετωπίσεις άμεσα.
  • Μην ελπίζεις απλά ότι το πρόβλημα θα εξαφανιστεί ή μην υποθέσεις ότι κάποιος άλλος θα το φτιάξει. Όταν μιλήσεις στην ομάδα σου, με ενσυνειδητότητα, τότε όλοι θα ωφεληθούν.
  • Κάθε φορά που δίνεις μια εποικοδομητική κριτική, κάνε το με προσοχή.
  • Το να δίνεις feedback με ενσυναίσθηση από μέρους σου, είναι ο μόνος τρόπος να ανθίσει η ομάδα σου.

Μάθετε περισσότερα για τα εταιρικά μας προγράμματα σήμερα.

Διάβασε ακόμα:

Πώς η ενσυναίσθηση μπορεί να σε βοηθήσει να διαφωνείς εποικοδομητικά στη δουλειά

Η κουλτούρα του feedback: Φίλος ή εχθρός

Author(s)

  • Arianna Huffington

    Ιδρύτρια του Thrive Global

    Η Arianna Huffington είναι επιχειρηματίας και συγγραφέας 15 βιβλίων, συμπεριλαμβανομένων των παγκόσμιων best seller “Thrive” και “The Sleep Revolution”. Το 2005 δημιούργησε την Huffington Post, ένα site που σε σύντομο χρονικό διάστημα έγινε ένα από τα μεγαλύτερα του κόσμου. Το 2016, αποχώρησε από την Huffington Post για να ιδρύσει το Thrive Global, με στόχο να αλλάξει τον τρόπο που δουλεύουμε και ζούμε. Έχει ανακηρυχθεί από το Time Magazine και το Forbes ως μία από τις πιο ισχυρές γυναίκες του πλανήτη.