Ξέρεις ότι 7 στους 10 ενήλικες αποφεύγουν να επιλέξουν μία καλύτερη θέση εργασίας ή ακόμη να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση εξαιτίας της ιδέας ότι θα αποτύχουν, αλλά και λόγω του φόβου του τι θα σκεφτεί ο κοινωνικός τους περίγυρος (συγγενείς και φίλοι) για τους ίδιους σε περίπτωση που τα πράγματα δεν πάνε όπως περίμεναν; 

Αυτό το μοντέλο σκέψης έχει τις ρίζες του στα πρώτα χρόνια ζωής του ανθρώπου και τη στάση των ενηλίκων  –  κυρίως του βασικού φροντιστή του παιδιού – απέναντι στη διαχείριση της αποτυχίας και στην επίλυση των προβλημάτων.

Πώς ορίζεται η αυτοπεποίθηση

Η αυτοπεποίθηση ορίζεται από το πώς βλέπουμε τον εαυτό μας και χτίζεται ανάλογα με το πόση αγάπη και πόση υποστήριξη – ή αντίθετα κριτική – έχουμε εισπράξει από τους «σημαντικούς άλλους», δηλαδή τους γονείς, τους δασκάλους και τους φίλους μας. 

  • Πώς αντιδρούσε ο βασικός φροντιστής σε μία καινούρια ιδέα του παιδιού;
  • Άφηνε χρόνο για σκέψη;
  • Έδινε λύσεις ο ενήλικας ή το παιδί;
  • Τι είδους μοντέλο υπήρξε ο κύριος φροντιστής για το παιδί; Έδειχνε πανικό στα προβλήματα ή ψυχραιμία; Ήταν διεκπαιρεωτικός ή μαχητής; Στάσιμος ή ευέλικτος;

Οι γονείς, αλλά και οι εκπαιδευτικοί, μπορούμε να ενισχύσουμε την αυτοπεποίθηση των παιδιών μας με κάποιους απλούς και αποτελεσματικούς τρόπους. 

Ένα παιδί χωρίς αυτοπεποίθηση είναι απρόθυμο να δοκιμάσει κάτι καινούργιο από φόβο ότι δεν θα τα καταφέρει ή θα απογοητεύσει τους γύρω του και, όπως είδαμε, ενδεχομένως το ίδιο θα κάνει και στη μετέπειτα ζωή του ως ενήλικας. Το STEAM είναι σίγουρα μία μέθοδος μέσα από την οποία το παιδί μπορεί να καλλιεργήσει την ενσυναίσθηση και την αυτοπεποίθησή του, να ανακαλύψει, να δημιουργήσει, να μάθει να χειρίζεται την αποτυχία και να κατακτήσει τις δεξιότητες του μέλλοντος. 

Πώς θα καλλιεργήσουμε την αυτοπεποίθηση στο παιδί μας 

Επειδή η αυτοπεποίθηση είναι κάτι που μπορούμε να “διδάξουμε” στο παιδί μας από τα πρώτα κιόλας χρόνια του και που θα το βοηθήσει να διαχειρίζεται καλύτερα τα συναισθήματά του, να είναι περισσότερο κοινωνικό και να επιλύει καλύτερα κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζει, με ποιους τρόπους μπορούμε να ενθαρρύνουμε το παιδί μας να πιστέψει περισσότερο στον εαυτό του;

Η Μαριλίζα Ποντικού – Λιγνού, μέλος της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρίας STEM, παιδαγωγός και ειδική της μεθόδου S.T.E.A.M., αναφέρει τους 12 πιο αποτελεσματικούς τρόπους ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης του παιδιού μας:

  1. Να αφιερώνεις ποιοτικό χρόνο με το παιδί. Το παιδί θέλει ποιότητα και όχι ποσότητα.
  2. Δίνε του χρόνο να παρατηρήσει, να σκεφτεί, να προτείνει λύσεις.
  3. Να μην κατακρίνεις οποιαδήποτε προσπάθεια.
  4. Κάνε ανοιχτού τύπου ερωτήσεις για να το βοηθήσεις να οδηγηθεί σε λύση του προβλήματος.
  5. Να εστιάζεις σε αυτά που είναι καλός/ή και όχι στις αδυναμίες του.
  6. Γίνε εσύ το πρότυπο για το παιδί σου. 
  7. Άφηνέ το να παίρνει πρωτοβουλίες.
  8. Να δέχεσαι την κάθε πιθανή απάντηση. Δεν υπάρχει μόνο μία λύση σε κάθε πρόβλημα.
  9. Δώσε τη δυνατότητα στο παιδί σου να κάνει λάθη. Τα λάθη είναι πολύτιμα, γιατί κάθε λάθος τα οδηγεί ένα βήμα πιο κοντά στη λύση.
  10. Επιβράβευσε το παιδί σου για την προσπάθεια. 
  11. Βοήθησέ το να έχει στόχους.
  12. Δώσε του ρόλο και υπευθυνότητες στο σπίτι / σχολείο. 
Η Μαριλίζα Ποντικού – Λιγνού, παιδαγωγός και ειδική της μεθόδου S.T.E.A.M., μας βοηθά να τα καταφέρουμε.
Η Μαριλίζα Ποντικού – Λιγνού σπούδασε στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Ιωαννίνων και στη συνέχεια στο Institute of Education, UCL, όπου ειδικεύθηκε στην Εκπαίδευτική Τεχνολογία (Educational Technology). Η διπλωματική της εργασία με τίτλο «New Technologies and Blended Learning in Education” διακρίθηκε ως πρότυπη. Η αναζήτηση καινοτόμων τρόπων διδασκαλίας την οδήγησαν στη Σουηδία και τη Ν.Κορέα όπου έκανε πρακτική σε νηπιαγωγείο. Έρευνα που πραγματοποιήσε στη Ν. Κορέα της έδωσε τη δυνατότητα να μπει στο πρότυπο νηπιαγωγείο της Samsung και να μελετήσει την ένταξη τεχνολογίας στην εκπαίδευση. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, εργάστηκε ως παιδαγωγός κι έπειτα αφιερώθηκε στην εφαρμογή της μεθόδου S.T.E.A.M. μέσω της διδασκαλίας, αλλά και μέσω επιστημονικών άρθρων και εισηγήσεων. Είναι ιδρύτρια της εταιρίας MIT kids και συγγραφέας των πρώτων ελληνικών βιβλίων STEAM από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Είναι μέλος της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρίας STEM.