​Επιθυμείς πάντα να είσαι ένας από τους καλύτερους εργοδότες/προϊστάμενους και η εταιρεία ή το τμήμα σου να αποτελεί ένα πολύ καλό εργασιακό περιβάλλον. Φαίνεται να τα καταφέρνεις και αισθάνεσαι καλά, αλλά, την ίδια στιγμή, ένας από τους αποδοτικότερους εργαζομένους σου μπορεί να ετοιμάζεται να υποβάλλει παραίτηση!

Ένας εργαζόμενος, ο οποίος προσέφερε, σταθερά, τον καλύτερό του εαυτό και εξελίχθηκε σε πολύτιμο εργαζόμενο για την εταιρεία. Ωστόσο, έφτασε στο σημείο να αισθάνεται ότι δεν έχει κάτι νέο να μάθει, ο ρυθμός της επαγγελματικής του ανάπτυξης έχει μειωθεί ή σταματήσει και φαίνεται να χρειάζεται μια νέα πρόκληση προκειμένου να αναζωογονηθεί και να παραμείνει κινητοποιημένος, να μη «βαλτώσει».

Από την άλλη, ως επικεφαλής, δε θεωρείς ότι πρέπει να αλλάξει κάτι. Ούτως ή άλλως, είναι ιδιαίτερα παραγωγικός, η δουλειά του είναι άψογη, παραδίδει τα πάντα στην ώρα τους. Φαίνεται λογικό να επιθυμείς να διατηρήσεις την κατάσταση ακριβώς ως έχει. 

Αυτός, λοιπόν, είναι ο καλύτερος τρόπος να τον χάσεις για πάντα!

Έχει συμβεί, σε αρκετούς πελάτες μας, να προσεγγίζουν τον προϊστάμενό τους και να ζητούν να κάνουν κάτι περισσότερο, κάτι διαφορετικό ή να μεταπηδήσουν σε μία άλλη θέση, αναζητώντας μια νέα πρόκληση που να τους ανανεώνει το πάθος, το ενδιαφέρον, να τους επανακινητοποιεί. Συχνά, η απάντηση είναι «Μα τα πηγαίνεις υπέροχα, τα καταφέρνεις πολύ καλά σε αυτό που κάνεις, η εταιρεία σε χρειάζεται ακριβώς εκεί!». Είναι θέμα χρόνου πλέον… οι εν λόγω εργαζόμενοι, τις περισσότερες φορές, οδηγούνται σε παραίτηση, αναζητώντας κάπου αλλού την πρόκληση και την περαιτέρω ανάπτυξη που επιθυμούν! 

Το σενάριο αυτό, είναι ένα καθημερινό φαινόμενο σε πολλούς οργανισμούς. Το κόστος απώλειας πολύτιμων εργαζομένων και της διαδικασίας αναπλήρωσής τους, είναι πολύ μεγάλο, τόσο σε χρόνο όσο και σε χρήμα. Ωστόσο, εάν οι εν λόγω μη κινητοποιημένοι και δυσαρεστημένοι πλέον εργαζόμενοι παραμείνουν στην εταιρεία, το κόστος μπορεί να είναι ακόμα μεγαλύτερο. Και αυτό, διότι η έλλειψη κινητοποίησης, αφοσίωσης και εμπλοκής τους (engagement), οδηγούν σε μείωση παραγωγικότητας και αποδοτικότητας. 

Και η απεμπλοκή (disengagement), αποτελεί μόνο ένα σύμπτωμα. Όταν οι εργαζόμενοι, ακόμα και εσείς ως προϊστάμενός τους, θεωρούν ότι εμποδίζεται η ανάπτυξή τους, τότε αισθάνονται ότι δεν εκτιμώνται οι ανάγκες τους και ότι αποτελούν απλά ένα «γρανάζι στη μηχανή». Ο οργανισμός δεν επενδύει σε αυτούς και εκείνοι με τη σειρά τους δεν επενδύουν στον οργανισμό. Ακόμα και αν δεν υποβάλλουν την παραίτησή τους, παραιτούνται νοητικά.

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά αυτή η περίπλοκη κατάσταση;

Το πρώτο βήμα, είναι η αναγνώριση ότι κάθε εργαζόμενος, συμπεριλαμβανομένου και εσάς, βρίσκεται σε μία καμπύλη μάθησης, η οποία συνεπάγεται ότι κάθε εργασιακός ρόλος έχει μια συγκεκριμένη διάρκεια ή κύκλο ζωής.

Σε μια νέα θέση εργασίας, ξεκινούμε από το χαμηλότερο άκρο της καμπύλης μάθησης (αρχή), αντιμετωπίζοντας κατά την πορεία μας προκλήσεις τις οποίες καλούμαστε να διαχειριστούμε αποτελεσματικά. Ανεβαίνοντας σταδιακά στην καμπύλη, αναπτυσσόμαστε, αποκτούμε νέες ικανότητες, δεξιότητες και αυτοπεποίθηση, φτάνοντας τελικά στο υψηλότερο σημείο της όταν έχουμε κατακτήσει ένα επίπεδο αριστοτεχνίας (mastery) και ο βαθμός συνεισφοράς μας στον οργανισμό έχει αυξηθεί σημαντικά. 

Τι επακολουθεί όταν τα περιθώρια ανάπτυξης σταδιακά μειώνονται;

Η καμπύλη μάθησης εξομαλύνεται, επέρχεται μία σταθερότητα ή και στασιμότητα, ενώ η απεμπλοκή και η μείωση της απόδοσης διαφαίνονται στον ορίζοντα.

Εμπειρικές εκτιμήσεις δείχνουν ότι ο κύκλος ζωής της καμπύλης μάθησης ενός εργαζομένου είναι περίπου τα 4 χρόνια. Εάν συνεχίσει να εκτελεί τα ίδια ακριβώς καθήκοντα, χωρίς καμία μεταβολή, είναι πολύ πιθανό να αρχίσει να κατακλύζεται από αίσθημα στασιμότητας, αδράνειας, πλήξης, ματαίωσης. 

Για ποιον λόγο συμβαίνει αυτό; Διότι, ο ανθρώπινος εγκέφαλος, είναι σχεδιασμένος να μαθαίνει καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής. Όταν βρισκόμαστε στη διαδικασία μάθησης, βιώνουμε υψηλά επίπεδα εγκεφαλικής δραστηριότητας και παράγονται πολλές βιοχημικές ουσίες, οι οποίες μάς δημιουργούν αίσθημα ευφορίας. 

Αντί, λοιπόν, να αφήνετε το προσωπικό σας σε αδράνεια, κινητοποιήστε τους! Βοηθήστε τους να μάθουν κάτι νέο, να κατακτήσουν αυτό που έμαθαν, να μετακινηθούν σε άλλη θέση / ρόλο / project και να επαναλάβουν τη διαδικασία όταν ο κύκλος μάθησης ολοκληρωθεί.

Οι οργανισμοί, αποτελούνται από ανθρώπους που κάθε ένας βρίσκεται σε διαφορετικό σημείο στην καμπύλη μάθησης και ανάπτυξης. Αν για κάθε εργαζόμενο που φτάνει στην κορυφή της, προσφέρουμε τη δυνατότητα να μεταβαίνει σε μία νέα καμπύλη, τότε επιτυγχάνουμε μια εταιρεία συνεχώς γεμάτη από ανθρώπους ενεργά εμπλεκόμενους, κινητοποιημένους και αποδοτικούς. 

Συνοψίζοντας, μπορεί να είναι δελεαστικό να διατηρείτε τους καλύτερους εργαζομένους σας να κάνουν ακριβώς αυτό που κάνουν πολύ καλά, για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αλλά γνωρίζετε πλέον ότι το να κρατάτε τα άτομα αυτά στάσιμα, είναι ο καλύτερος τρόπος για να τα χάσετε! 

Η αδιάλειπτη παροχή ευκαιριών για ανάπτυξη και επαγγελματική εξέλιξη, είναι το κλειδί για τη διατήρηση πολύτιμων εργαζομένων.

Αρχική δημοσίευση από τους Κατερίνα Κώτση και Στέλιο Γκατζιώνη στο epixeiro.gr.

Διάβασε ακόμα:

«Η μεγάλη παραίτηση» των εργαζομένων και η στρατηγική για την επόμενη μέρα

H «Mεγάλη Παραίτηση» δημιουργεί και αλλαγές σε μισθούς και management στις επιχειρήσεις

Author(s)

  • epixeiro.gr

    Η επιχειρηματικότητα στο προσκήνιο

    Tο epixeiro.gr είναι η μεγαλύτερη ηλεκτρονική πύλη για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα. Μετά από αρκετά χρόνια παρουσίας, αποτελεί πλέον το μέσο μιας άμεσης, συνεχούς και διαδραστικής επικοινωνίας της επιχειρηματικής κοινότητας, ενθαρρύνοντας και στηρίζοντας ενεργά επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και δράσεις που δημιουργούν προστιθέμενη αξία. Αποτελεί επίσης έναν χώρο όπου νεοσύστατες και υφιστάμενες επιχειρήσεις -μικρές, μεσαίες ή μεγάλες-, υποψήφιοι επενδυτές, ελεύθεροι επαγγελματίες, ιδιώτες, και φοιτητές θα μπορούν να χρησιμοποιούν τις γνώσεις που τους δίνονται για να ενισχύσουν την επιχειρηματική τους κουλτούρα. Το epixeiro.gr επιδιώκει να προσφέρει γνώση και να δίνει έμπνευση μέσα από το πλούσιο περιεχόμενό του, προσφέροντας στο αναγνωστικό του κοινό το know-how πάνω από 500 αρθρογράφων που αποτελούν ειδήμονες στον χώρο τους.