Από μικρή ηλικία μαθαίνεις την αξία της προσφοράς. Θυμάσαι τότε που οι γονείς και οι καθηγητές σου, σου μιλούσαν για όλα αυτά τα ξεχωριστά συναισθήματα που νιώθεις όταν βοηθάς τους γύρω σου; Όλα αυτά τα έχεις κουβαλήσει μαζί σου και στην ενήλικη ζωή σου: στηρίζεις τους φίλους, την οικογένειά σου, συμμετέχεις σε εθελοντικές δράσεις, κάνεις δωρεές και χρησιμοποιείς τα εργαλεία της τεχνολογίας για να κάνεις τη ζωή των γύρω σου καλύτερη. Σε κάθε σημείο του πλανήτη. 

Η προσφορά είναι πολλά περισσότερα. Ξέρεις ότι όταν προσφέρεις, βελτιώνεις και τη ζωή σου στο γραφείο; Γιατί βελτιώνεις τις σχέσεις σου, αυξάνεις την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητά σου και φυσικά νιώθεις περισσότερο πλήρης και γεμάτος;

Η προσφορά στον κόσμο

Πριν ρίξουμε μία ματιά στο πόσο σημαντική είναι η προσφορά στο γραφείο, ας δούμε λίγο τη μεγάλη εικόνα για το πώς η προσφορά μπορεί να αλλάξει τη ζωή μας και τον κόσμο, προς το καλύτερο.

Το Charities Aid Foundation του Ηνωμένου Βασιλείου, δημοσίευσε την ετήσια έκθεσή του αναφορικά με το πόσο προσφέρουν οι άνθρωποι ανά τον κόσμο, είτε μέσω οικονομικής ενίσχυσης είτε μέσω της συμμετοχής τους σε εθελοντικά προγράμματα. Ίσως εκπλαγείς – ίσως και όχι – όταν συνειδητοποιήσεις ότι οι πιο εύρωστες οικονομικά χώρες, δεν είναι απαραίτητα και οι πιο γενναιόδωρες. Όπως μάλιστα αναφέρει ο The Guardianμόλις 6 από τις χώρες που ανήκουν στο G20 αναφέρονται στην έκθεση. Οι 5 πιο γενναιόδωρες χώρες είναι: Μιανμάρ, Ινδονησία, Κένυα, Νέα Ζηλανδία και Ηνωμένες Πολιτείες.

Στις επιχειρήσεις, η προσφορά είναι το κλειδί είναι μίας αναπτυσσόμενης παγκόσμιας κίνησης που βασίζεται στον σκοπό. Όπως υποστηρίζει η Valerie Keller, παγκόσμια ηγέτης του EY’s Beacon Institute,“ο σκοπός είναι το κλειδί της επιτυχίας για κάθε επίπεδο ενός οργανισμού – από τις πιο χαμηλές θέσεις μέχρι τις πιο υψηλές και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου και από το Μουμπάι μέχρι το Μαϊάμι και το Μαρακές”. 

Η γενναιοδωρία έχει γίνει ένας σημαντικός παράγοντας μέτρησης αναφορικά με τον αντίκτυπο μίας εταιρείας. Το 2015, οι 20 εταιρείες που προσέφεραν περισσότερα σε παγκόσμιο επίπεδο, διέθεσαν 3.5 δισεκατομμύρια δολάρια, στηρίζοντας προσπάθειες που περιελάμβαναν ιατρικές εγκαταστάσεις στην Ινδία, επενδύοντας σε έργα ανάπτυξης στη Λατινική Αμερική και βοηθώντας τους κατοίκους της Αφρικής να έχουν πρόσβαση σε πόσιμο νερό. 

Ακόμα και αν μπορούσαμε να κατανοήσουμε το πόσο σημαντική είναι η προσφορά στο πλαίσιο μίας εταιρείας ή ενός οργανισμού, πώς θα μπορούσαμε να την ενσωματώσουμε και στην καθημερινή μας ζωή; Παρακάτω θα ρίξουμε μία ματιά στην πραγματικότητα και στο τι χρειάζεται για να επιτύχεις σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον εργασίας, αλλά και πώς η προσφορά μπορεί να σε κάνει να επιτύχεις. 

Η προσφορά είναι ωφέλιμη για όλους

Ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις εταιρείες, αλλά και μέσα σε αυτές, δεν είναι απλά ο τρόπος που λειτουργεί ο κόσμος των επιχειρήσεων, αλλά ένα ισχυρό εργαλείο που μπορεί να σου δώσει κίνητρο για να δουλεύεις πιο έξυπνα, να σκέφτεσαι διαφορετικά και να λύνεις το κάθε πρόβλημα με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. 

Για τους περισσότερους από εμάς, αυτό σημαίνει να παλέψουμε για να ξεχωρίσουμε από τους συναδέλφους μας, να εντυπωσιάσουμε το αφεντικό μας, να κάνουμε ποιοτική δουλειά και να διευρύνουμε τους στόχους μας. Αν η δουλειά σου έχει σχέση με προμήθειες, αν δηλαδή οι απολαβές ή το bonus σου εξαρτώνται από την απόδοσή σου, έχεις πολύ συγκεκριμένους λόγους για τους οποίους πρέπει να ξεχωρίσεις από τους άλλους, οι οποίοι τις περισσότερες φορές είναι οι συνάδελφοί σου και οι πιο στενοί σου συνεργάτες.  

Με βάση αυτά, η μία στρατηγική είναι σκέφτεσαι την καριέρα σου ατομικά. Τι εννοούμε; Να μην εμπιστεύεσαι κανέναν, να μαζεύεις πληροφορίες και μέσα, να παίρνεις αποφάσεις ανάλογα με το τι εξυπηρετεί εσένα τη δεδομένη στιγμή, ακόμα και να υπονομεύεις τους συναδέλφους σου, αν αυτό σε κάνει να ξεχωρίζεις. Σκέψου λίγο τον κλασικό Αμερικάνικο ήρωα της Wall Street, Gordon Gekko, του οποίου η  στρατηγική ήταν “η απληστία είναι πολύ καλή” και αναζητούσε την αναζήτηση της προσωπικής του επιτυχίας ανεξάρτητα με το πόσο επηρέαζε τις σχέσεις, την εταιρεία, ακόμα και τον κόσμο γύρω του. 

Υπάρχει όμως και άλλος τρόπος να φτάσεις στην κορυφή. Έρευνες δείχνουν ότι όταν προσφέρεις, ανακαλύπτεις νέα μονοπάτια επιτυχίας, είσαι ανοιχτός σε σημαντικές νέες δυνατότητες και αποκτάς νόημα και σκοπό. Σε μία εποχή που ο σκοπός και το νόημα είναι πρώτη προτεραιότητα των πιο επιτυχημένων επικεφαλής του κόσμου, σε μία εποχή που η επιστήμη δείχνει ότι μπορεί να διαφοροποιήσει εργαζόμενους και επιχειρήσεις από τον ανταγωνισμό, είναι προφανές ότι αν θέλεις πραγματικά να βελτιώσεις την απόδοσή σου, θα πρέπει να κάνεις την προσφορά μέρος της επαγγελματικής σου ζωής. 

Τα οφέλη της προσφοράς μπορεί να είναι προφανή, είναι όμως και επιστημονικά τεκμηριωμένα. Έρευνα που δημοσιεύτηκε στο journal Nature Communications ανακάλυψε πως ακόμα και μικρές πράξεις καλοσύνης μπορούν να αλλάξουν τη λειτουργία του εγκεφάλου και να σε κάνουν πιο χαρούμενο. Έρευνα του UCLA ανακάλυψε ότι τα διαφορετικά είδη της ευτυχίας επηρεάζουν την ευεξία μας με διαφορετικό τρόπο: σε συμμετέχοντες των οποίων η ευτυχία βασιζόταν σε κάποιο σκοπό, βελτιώσαν περισσότερο την υγεία τους σε σχέση με άλλους, των οποίων η ευτυχία εξαρτιόταν από υλικά αγαθά. Έχεις παρεκκλίνει ποτέ από το δρόμο σου για να βοηθήσεις ένα συνάδελφο; Και έχεις νιώσει ικανοποίηση για αυτή σου την πράξη; Ο συγγραφέας Allan Luks επινόησε τον όρο the “helper’s high” για να περιγράψει αυτό ακριβώς το συναίσθημα που σου δίνει περισσότερη ενέργεια και σε γεμίζει με ένα αίσθημα ικανοποίησης. 

Η προσφορά αλλάζει και τον τρόπο που βιώνουμε τον χρόνο. Όλοι έχουμε βρεθεί αντιμέτωποι με αυτό που ο καθηγητής του Harvard Leslie Perlow αποκαλεί “έλλειψη χρόνου” (“time famine”). Αυτό το αίσθημα που έχεις ότι οι ώρες της ημέρας δεν είναι αρκετές για όλα αυτά που πρέπει να κάνεις.  Όταν όμως αφιερώνεις χρόνο στους άλλους, είναι πολύ πιθανό να νιώθεις ότι ξαφνικά ο χρόνος σου είναι άπλετος. Αυτό υποστηρίζει έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Association for Psychological Science. Όπως μάλιστα υποστηρίζουν οι επικεφαλής της έρευνας “όταν αφιερώνεις χρόνο στους άλλους, έχεις την αίσθηση ότι έχεις περισσότερο χρόνο από όσο χρειάζεσαι”. 

Με τόσα πολλά οφέλη, οι επιχειρήσεις δίνουν μεγάλη έμφαση στη δημιουργία μίας κουλτούρας που επιβραβεύει και ενθαρρύνει την προσφορά. Έρευνα του Adam Grant, καθηγητή του Πανεπιστημίου της Pennsylvania και συγγραφέα του best seller “Give and Take”, αποκαλύπτει ότι οι εργαζόμενοι κάθε βαθμίδας ενός οργανισμού, αποδίδουν πολύ καλύτερα όταν η προσφορά είναι μέρος της ζωής τους. 

“Οι εταιρείες σήμερα γνωρίζουν καλά ότι υιοθετώντας και καλλιεργώντας μία κουλτούρα προσφοράς, έλκουν ακόμα καλύτερους εργαζόμενους”, αναφέρει ο Mike Preston, Chief Talent Officer of Deloitte LLP. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που δημιουργούν όλο και περισσότερα προγράμματα εθελοντικών δράσεων.  

Τώρα που έχεις πλέον πειστεί για το πόσο σημαντική είναι η προσφορά, ήρθε η ώρα να την εντάξεις στην καθημερινότητά σου.Έχεις τη δυνατότητα να βελτιώσεις τη ζωή σου και τη ζωή των γύρω σου. Τι σκοπεύεις να κάνεις για αυτό; Τα Μικροβήματα που ακολουθούν ίσως σε βοηθήσουν. 

Μικροβήματα για να προσφέρεις περισσότερο

1. Χρησιμοποίησε ένα προσόν ή μία δεξιότητά σου για να βοηθήσεις κάποιον

Μην ξεχνάς ότι η προσφορά σου δίνει ένα σκοπό και σε βοηθάει να επανασυνδεθείς με τον κόσμο γύρω σου. 

2. Μία φορά την ημέρα, ρώτησε έναν συνάδελφό σου “πώς μπορώ να σε βοηθήσω”

Δεν είναι πάντα ξεκάθαρο πώς μπορείς να προσφέρεις. Γι΄αυτό χρησιμοποίησε καθημερινά αυτή τη φράση και άφησε τους άλλους να σου πουν πώς μπορείς να τους βοηθήσεις. Μην ξεχνάς ότι όταν αφιερώνεις χρόνο στους άλλους, έχεις την αίσθηση ότι ο χρόνος πολλαπλασιάζεται. 

3. Επιβράβευσε έναν συνάδελφό σου για τη δουλειά του 

Είτε μπροστά σε όλους, είτε κατ΄ ιδίαν, λίγα πράγματα κινητοποιούν τους ανθρώπους τόσο πολύ όσο το να αναγνωρίζεται η προσπάθειά τους. Η επιβράβευση είναι ένα είδος γενναιοδωρίας και χαροποιεί και τον άλλον και εσένα. 

Μπορείτε να επικοινωνήσετε με το Thrive Greece στο [email protected]

Author(s)

  • Η συντακτική ομάδα του Thrive Greece αποτελείται από δημοσιογράφους και επιστημονικούς συνεργάτες από τον χώρο της υγείας και της ευεξίας, της αποδοτικότητας, της ψυχολογίας, της αυτοβελτίωσης, της διατροφής και του fitness.