Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Πώς να εξηγήσεις στο παιδί σου την κατάσταση.
-Γιατί να μην απαντήσεις, αν δεν γνωρίζεις.


Ποιο παιδί δεν θέλει να παίζει κάπου έξω; Ο εγκλεισμός λόγω της επιδημίας του κορονοϊου σίγουρα δεν είναι ότι καλύτερο. Υπάρχει όμως κάτι χειρότερο από τον εγκλεισμό. Να μην ξέρει ένα παιδί τι ακριβώς συμβαίνει. Και για ποιο ακριβώς λόγο είναι κλεισμένο στο σπίτι. Το μόνο σίγουρο είναι πως η όποια ανησυχία για τη μετάδοση του ιού χρειάζεται εκτός από υπακοή σε βασικούς κανόνες υγιεινής για την προστασία μας και σωστές απαντήσεις στα ερωτήματα των παιδιών.  

Τα παιδιά εισπράττουν όλη αυτή την ανησυχία. Μην ξεχνάτε πως τα παιδιά έχουν πολύ ευαίσθητες κεραίες και αντιλαμβάνονται αυτό που εσείς ίσως θέλετε να κρύψετε: την ανησυχία σας, τον προβληματισμό σας. 

Γι’ αυτό αυτό είναι σημαντικό να μιλάτε μαζί τους χωρίς να ασημαντοποιείτε τις καταστάσεις αλλά ούτε να υπερβάλλετε. Αν τους πείτε ψέματα θα το αντιληφθούν όπως στις περισσότερες των περιπτώσεων λόγω των ερεθισμάτων που υπάρχουν γύρω τους και επιβεβαιώνουν μια άλλη αλήθεια. Αν πάλι τα τρομάξετε και τα βάλετε σε κατάσταση πανικού, τότε θα βιώσουν και αυτά συνθήκες κρίσης που είναι πιθανό να τα επηρεάσουν. Είναι σημαντικό λοιπόν να τους λέτε την αλήθεια με τον σωστό όμως τρόπο. Γι’ αυτό: 

Μην προσπαθείτε να κρύψετε από τα παιδιά σας τι συμβαίνει 

Εκτός και αν είναι πολύ μικρά. Μην ξεχνάτε  βιώνουν και τα ίδια την έκτακτη αυτή κατάσταση. Πότε άλλοτε έκλεισαν τα σχολεία σε καιρό μαθημάτων για τόσες μέρες; Μην υποτιμάτε λοιπόν τη νοημοσύνη τους, καθώς αν δεν τους μιλήσετε εσείς να ξέρετε πως αν δεν γνωρίζουν ήδη, θα φροντίσουν να πληροφορηθούν από άλλες πηγές και ίσως τελικά εισπράξουν περισσότερη ανησυχία και πανικό, βλέποντας πως οι γονείς-θεοί τους κρύβουν την αλήθεια. 

Διαπιστώστε τι γνωρίζει το παιδί 

Καλό είναι επίσης, να δείτε τι γνωρίζει και το ίδιο και αν χρειάζεται να διορθώσετε ή να αποφορτίσετε κάποιες από τις πληροφορίες που έχει ήδη πάρει το παιδί.  

Τέλος, σημασία χρειάζεται να δώσετε και στο πως νιώθει και το ίδιο, τι σκέψεις και συναισθήματα περνούν από το μυαλό και την καρδούλα του. 

Όταν ενημερώνετε το παιδί χρησιμοποιείστε απλά λόγια

Μην προσπαθείτε να το εντυπωσιάσετε ή να το τρομάξετε. Πείτε την αλήθεια σχετικά με τον ιό. Εξηγήστε του με απλά λογάκια και χωρίς υπερβολές και τρομοκρατία τι ακριβώς είναι και ποιους ανθρώπους επηρεάζει κυρίως. Υπάρχουν και βιντεάκια επίσης ήδη στο διαδίκτυο που απευθύνονται σε παιδιά και μπορείτε να τα παρακολουθήσετε μαζί. 

Αν δεν γνωρίζετε την απάντηση σε μία πιθανή ερώτηση μην απαντήσετε

Πείτε καλύτερα στο παιδί ότι θα ενημερωθείτε και μετά θα του απαντήσετε. Είναι προτιμότερο από το να δώσετε μια λάθος ή μη έγκυρη απάντηση. Ένας γονιός δεν χρειάζεται να έχει απαντήσεις για τα πάντα εξάλλου. 

Μιλήστε για τους τρόπους προφύλαξης 

 Όπως και εσείς, έτσι και τα παιδιά σας θα θέλουν να νιώθουν ότι μπορούν να “ελέγξουν» τη κατάσταση και να μάθουν πως μπορούν να αμυνθούν προστατεύοντας τον εαυτό τους αλλά ενδεχομένως και μεγαλύτερους ανθρώπους, όπως παππούδες, γιαγιάδες και θείους μεγαλύτερης ηλικίας ή άτομα που ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου.

Δεν χρειάζεται να το τρομάξετε προκειμένου να πειθαρχήσει

Αποφύγετε τον εκφοβισμό προκειμένου να συμμορφώσετε στους νέους κανόνες το παιδί. Η επανάληψη των κανόνων αρκεί. Και φυσικά το να φροντίζετε κι εσείς να δίνετε το καλό παράδειγμα. 

Επαναλάβετε και κάντε πρόβα στους κανόνες υγιεινής μαζί

Πλύντε τα χέρια σας, δείξτε του πώς να μάθει να καλύπτει το στόμα του όταν βήχει ή φτερνίζεται, πως να αποφύγει να πιάσει το πρόσωπό του, τι σαπούνια θα χρησιμοποιήσει, ποια μαντηλάκια, οινόπνευμα, κλπ., πως θα προφυλαχθεί γενικότερα. Μπορείτε να το κάνετε και σαν παιχνίδι για να το καταγράψει μέσω της εικόνας και της πράξης ακόμα καλύτερα στο εγκέφαλό του. 

Δώστε σημασία στα συναισθήματά του

Τέλος, είναι πολύ σημαντικό να  δώσετε σημασία και στο πως νιώθει και το ίδιο το παιδί, τι σκέψεις και τι συναισθήματα περνούν από το μυαλό και την καρδούλα του. 

Και αν κάποιος από εσάς αρρωστήσει; Να του πείτε την αλήθεια;

Σε κάθε περίπτωση ναι. Εξηγήστε όμως ότι δεν είναι τόσο επικίνδυνος ο ιός και πως θα γίνετε καλά, εφόσον η υγεία σας σε γενικές γραμμές δεν έχει προβλήματα. Ακόμα και αν το παιδί σας ή κάποιος άλλος από εσάς έχει ήδη τον ιό, θα του φερθείτε όπως και σε όλες τις άλλες περιπτώσεις που αρρωσταίνει, χωρίς να δραματοποιείτε την κατάσταση. 

Τι να θυμάστε 

Τα παιδιά προσαρμόζονται εύκολα σε καταστάσεις, για την ακρίβεια, πολύ πιο εύκολα από όλους μας. Από εσάς εξαρτάται όμως αν θα κάνετε την κατάσταση -ακόμα και του εγκλεισμού- πιο εύκολη ή δύσκολη ανάλογα με τη δική σας στάση και αντιμετώπιση.

Διάβασε ακόμα:

Ο Thrive οδηγός για να δουλεύεις από το σπίτι

Κορονοϊός: 13 μύθοι για την αντιμετώπιση της νόσου

Author(s)

  • Μαρίνα Μόσχα

    Κλινική Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια

    Η Μαρίνα Μόσχα είναι κάτοχος M.Α. Κλινικής Ψυχολογίας, MSc Θετικής Ψυχοθεραπείας και είναι Ψυχοθεραπεύτρια με εξειδίκευση στη σεξουαλική υγεία. Είναι εκπαιδευμένη στην ψυχοθεραπεία Gestalt, έχει παρακολουθήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια στη συμβουλευτική και οικογενειακή ψυχοθεραπεία, ενώ η πρακτική της άσκηση με εποπτεία, ήταν στο Larue Carter Memorial Hospital, Indianapolis USA με συμπεριφορική-γνωσιακή προσέγγιση. Έχει εργαστεί περίπου 20 χρόνια σε ψυχιατρικές κλινικές στην Αθήνα. Σήμερα ιδιωτεύει. Η κλινική εμπειρία της μετρά από το 1992 σε ψυχιατρικές κλινικές. Συνεργάστηκε επί 25 χρόνια με τον Θάνο Ασκητή στην Ελλάδα, ενώ ίδρυσαν το Ιατρικό Κέντρο Σεξουαλικής Υγείας, στη Λευκωσία Κύπρου το 2009. Έχει συμμετάσχει στη συγγραφή βιβλίων με θέματα γύρω από την ψυχολογία, τη σεξουαλική ζωή, τις σχέσεις ανάμεσα στα δύο φύλα αλλά και τη δύσκολη περίοδο της εφηβείας: "Σεξουαλική Υγεία", "Για σένα έφηβε", «Η ψυχική και σεξουαλική ζωή της γυναίκας», «Αφροδισιολογία: Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενες Λοιμώξεις των Γεννητικών Οργάνων» Ιωάννου Δ. Στρατηγού, "Ένας πρακτικός οδηγός για την κατάθλιψη" και σε πολλά βιβλία των δωρεάν εκδόσεων του ΙΨΣΥ, καθώς και στη συγγραφική ομάδα του Θάνου Ασκητή στα βιβλία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης «Σεξουαλική Αγωγή και Διαφυλικές Σχέσεις» 6-12 ετών του Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας του Υπουργείου Παιδείας, το 2008. Έχει συμμετάσχει σε συνέδρια, ημερίδες, διαλέξεις και βιωματικές ομάδες σε συλλόγους και σχολεία, σε επιστημονικές έρευνες, ενώ η πλούσια αρθρογραφία της έχει δημοσιευτεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο. Είναι μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Αγωγής Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας.