Στα επόμενα 5 λεπτά θα μάθεις:

-Γιατί οι κιναισθητικοί μαθητές χρειάζονται συχνά διαλείμματα όταν μελετούν.
-Γιατί οι οπτικοί τύποι θα πρέπει να μελετούν με κλειστές τις κουρτίνες.


Δε μαθαίνουν όλα τα παιδιά με τον ίδιο τρόπο. Αρχικά δεχόμαστε πως όλα τα παιδιά «μαθαίνουν» εμπειρικά μέσω των αισθήσεων (όραση, ακοή, αφή, κίνηση). Αν όμως παρατηρήσουμε καλύτερα, θα διαπιστώσουμε ότι, ανάλογα με το παιδί, πολλές φορές μπορεί να υπερτερεί μία από τις αισθήσεις. Αυτό μπορεί να παίξει ρόλο και στο πώς κάθε παιδί λειτουργεί ως μαθητής και ποιος τρόπος του ταιριάζει για να απορροφήσει και εμπεδώσει τη γνώση καλύτερα. Εντοπίζοντας τις ιδιαιτερότητες του παιδιού σου αυξάνονται οι πιθανότητες να το βοηθήσεις να μαθαίνει πιο εύκολα και με έναν πιο φιλικό προς εκείνο τρόπο, ιδιαίτερα αν είναι στην προσχολική ηλικία ή στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, εξηγεί ο Λάμπρος Γκρέκας, Eκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ΜA in Education. Επιπλέον, επισημαίνει ότι με βάση τις διαφορετικές αισθητηριακές προτιμήσεις οι ειδικοί έχουν διερευνήσει τους παρακάτω Αισθητήριους Τρόπους Μάθησης.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΣΤΥΛ: ΟΠΤΙΚΟ

Ο μαθητής αυτός βασίζεται κυρίως στην παρατήρηση. Η δημιουργία, ωστόσο, είναι στο αίμα του γι’ αυτό και συνήθως έχει καλλιτεχνικές τάσεις και συνήθως αγαπά τη ζωγραφική. Οι οπτικοί τύποι παιδιών μαθαίνουν καλύτερα μέσα από την παρατήρηση εικόνων και διαφορετικών οπτικών ερεθισμάτων. Στο σχολικό περιβάλλον (που δυστυχώς είναι περισσότερο προσαρμοσμένο σε ακουστικά ερεθίσματα) αυτά τα παιδιά μπορεί κάποιες φορές να φαίνονται ονειροπόλα ή αφηρημένα. Ο οπτικός τύπος μαθητή γενικά εμπεδώνει καλύτερα τη γνώση, όταν παρατηρεί τις εικόνες στο βιβλίο ή χρησιμοποιούνται κάρτες πίνακες, χάρτες, video κλπ.

Τι μπορεί να βοηθήσει στη μάθηση:

-Την ώρα που μελετά κλείστε τις κουρτίνες στα παράθυρα, έτσι ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του από εξωτερικά ερεθίσματα.

-Όταν προσπαθείτε να του μάθετε αρίθμηση, να χρησιμοποιείτε οπτικά μοντέλα π.χ. αντί να του πείτε να μετρήσει μέχρι το 10, βάλτε του στο τραπέζι μέχρι 10 αυτοκινητάκια και ρωτήστε το πόσα είναι ή κάντε αναπαράσταση μιας απλής μαθηματικής πράξης με αντικείμενα ή ένα σχέδιο.

-Όταν μαθαίνει μια νέα λέξη, προσπαθήστε να του δείξετε την εικόνα αυτής της λέξης. Συχνά βοηθάει να επισκέπτεστε αρχαιολογικούς χώρους ή μουσεία με αφορμή το ανάλογο κεφάλαιο ενός μαθήματος π.χ. της ιστορίας.

-Παροτρύνετε το παιδί να υπογραμμίζει με χρώμα τις σημαντικές πληροφορίες στα βιβλία, πράγμα που το βοηθά να οργανώνει την ύλη και να θυμάται καλύτερα.

-Οι εικονογραφημένοι πίνακες είναι ένα καλός τρόπος επανάληψης, καθώς βοηθούν στην αφομοίωση της γνώσης. Φτιάξτε μαζί με το παιδί αφίσες, κολάζ, τοιχογραφίες, συνδυάζοντας τις γνώσεις με την τέχνη. Το αποτέλεσμα θα το ενθουσιάσει.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΣΤΥΛ: ΑΚΟΥΣΤΙΚΟ

Οι ακουστικοί τύποι παιδιών μαθαίνουν καλύτερα ακούγοντας και γενικά δίνοντας ιδιαίτερη σημασία από μικρή ηλικία στα ακουστικά ερεθίσματα γύρω τους. Αγαπούν τα τραγούδια και τη μουσική. Επίσης, τους προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον η ανθρώπινη φωνή από τους πρώτους μήνες ζωής. Αυτό σημαίνει ότι μεγαλώνοντας θα προσέχουν τους άλλους όταν τους μιλούν και επομένως τον δάσκαλό τους κατά την παράδοση του μαθήματος. Γι’ αυτό συνήθως ο ακουστικός τύπος ως μαθητής είναι αρκετά προσεκτικός και πιθανόν να μαθαίνει το μάθημα από την παράδοση. Αρκετά συχνά αυτά τα παιδιά έχουν γρήγορη και καλή ανάπτυξη του λόγου, καθώς «σκέφτονται» με λέξεις, αντιλαμβάνονται αόριστες έννοιες και αγαπούν τις ερωτήσεις και συζητήσεις.

Τι μπορεί να βοηθήσει στη μάθηση:

Αν πιστεύετε ότι το παιδί σας είναι ακουστικός τύπος, εκμεταλλευτείτε αυτή του την προτίμηση, διαβάζοντάς του συχνά παραμύθια και βιβλία από μικρή ηλικία. Ίσως απολαμβάνει περισσότερο να σας ακούει να του διαβάζετε κάτι από ότι να το διαβάζει το ίδιο.

-Είναι πολύ πιθανό να καταλάβει κάτι που το δυσκολεύει ή να το μάθει πιο γρήγορα, αν του το εξηγήσετε προφορικά, αντί να το παροτρύνετε να το διαβάσει μέχρι να το καταλάβει.

-Σε αυτόν τον τύπο μαθητή βοηθάει να επαναλαμβάνετε προφορικά τις νέες γνώσεις ξανά και ξανά. Αν π.χ. χρειάζεται να απομνημονεύσει έναν κανόνα, πιθανόν να τα καταφέρει πιο εύκολα όταν σας ακούσει να του το επαναλαμβάνετε εσείς αντί να τον βάλετε να το διαβάσει πολλές φορές.

-Επίσης, βοηθάει να το ενθαρρύνετε να μάθει διάφορους κανόνες, δίνοντάς τους ρυθμό ή ομοιοκαταληξία, ώστε να μοιάζουν σαν στιχάκι.

-Η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου (πάντα της αρεσκείας του κι εφόσον το επιθυμεί), εκτός του ότι αποτελεί ένα πολύ καλό χαλαρωτικό διάλειμμα από τη μελέτη, μπορεί να ενισχύσει τη γνωστική του ικανότητα.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΣΤΥΛ: ΚΙΝΑΙΣΘΗΤΙΚΟ

Τα παιδιά που ανήκουν σ’ αυτόν τον τύπο αναζητούν διαρκώς την πολυαισθητηριακή εμπειρία. Μαθαίνουν καλύτερα μέσα από την αφή, την κίνηση, την πράξη και κυρίως μέσα από την εξερεύνηση του τρόπου που λειτουργεί ο κόσμος γύρω τους. Ο μαθητής αυτός κατακτά τη γνώση με πρακτικούς τρόπους. Σαν μικρός εξερευνητής χρειάζεται να εφαρμόσει για να καταλάβει. Έχει αναπτυγμένη περιέργεια και το χαρακτηριστικό του είναι ότι κάνει πολλές ερωτήσεις. Να θυμάστε ότι ο καλύτερος τρόπος για να διατηρηθεί το ενδιαφέρον αυτού του τύπου ζωντάνο είναι μέσω της διάδρασης, μέσω πειραμάτων και ζωντανών παραδειγμάτων και παραστάσεων από την αληθινή ζωή.

Τι μπορεί να βοηθήσει στη μάθηση:

-Εξασφαλίστε έναν ευέλικτο χώρο για μελέτη με υπολογιστή, χρήσιμα εγχειρίδια, όργανα μέτρησης.

Επιδιώξτε όπου είναι εφικτό να περνάτε από τη θεωρία στην πράξη. Π.χ. χρησιμοποιείτε πρακτικές τεχνικές για την εμπέδωση της γνώσης, κάνοντας ένα πείραμα ή κάντε συσχέτιση των μαθημάτων με παραδείγματα από την αληθινή ζωή.

-Επειδή το παιδί έχει αναπτυγμένη περιέργεια και το χαρακτηριστικό του είναι ότι κάνει πολλές ερωτήσεις, φροντίστε να ανταποκρίνεστε με ενδιαφέρον.

-Εξασφαλίστε συχνή επαφή με τη φύση. Το παιδί αυτό έχει ανάγκη να παρατηρήσει τους φυσικούς νόμους και τα φυσικά φαινόμενα σε live μετάδοση.

-Δώστε κίνηση στη μελέτη, Δοκιμάστε να ενσωματώσετε στη διαδικασία μάθησης ένα απλό κινητικό παιχνίδι, π.χ. πετάτε ο ένας μια μικρή μπάλα στον άλλον, ενώ λέτε την προπαίδεια.

-Να θυμάστε ότι ο κιναισθητικός τύπος έχει μεγαλύτερη ανάγκη από ενεργητική δράση. Φροντίστε οπωσδήποτε να υπάρχουν στην καθημερινότητα συχνά διαλείμματα ανάμεσα στη μελέτη ή μετά το τέλος της, που θα του δίνουν την ευκαιρία να εκτονωθεί κινητά, π.χ. βόλτα με το ποδήλατο ή κάποια μορφή άθλησης.

Κι αν είναι λίγο απ’ όλα;

Ένα παιδί δε χρειάζεται απαραίτητα να ανήκει μόνο σε έναν από τους παραπάνω τύπους. Μπορεί να συνδυάζει στον τρόπο που μαθαίνει στοιχεία από όλους τους τύπους. Σε κάθε περίπτωση, λοιπόν, όλες οι παραπάνω συμβουλές μπορεί να εφαρμοστούν ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες και την προσωπικότητά του.

Τέλος, καλό είναι να θυμάστε ότι δεν υπάρχει σωστός και λάθος τρόπος μάθησης, αλλά κατάλληλος τρόπος για κάθε παιδί ξεχωριστά.

Διάβασε ακόμα:

Ξανά Σε Πρόγραμμα

15+1 Ερωτήσεις Στην Αλεξάνδρα Καππάτου Για Τα μοναχοπαίδια

Author(s)

  • Φλώρα Κασσαβέτη

    Δημοσιογράφος Υγείας και Ευεξίας

    Η Φλώρα Κασσαβέτη είναι δημοσιογράφος υγείας ευεξίας. Υπήρξε Αρχισυντάκτρια στο περιοδικό Forma και περιοδικό Παιδί και Νέοι Γονείς και στα site Τhriveglobal.gr και Bestofyou.gr του Ομίλου Αntenna.