Στα επόμενα 2 λεπτά θα μάθεις:

-Τι είναι η προσωδία.
-Πότε να σταματήσεις να μιλάς σε έναν καυγά.


Η ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα να καταλαβαίνεις πώς αισθάνεται κάποιος άλλος. Σύμφωνα με μία νέα έρευνα από το Harvard για την ενσυναίθηση, είναι ένα χαρακτηριστικό που μπορεί να διδαχθεί και να αναπτυχθεί. Ενίσχυσε λοιπόν την ενσυναίσθηση και θα γίνεις πιο αποτελεσματικός επιχειρηματίας και ηγέτης.

Η συγγραφέας Helen Riess, ψυχίατρος από το Harvard, έχει αναπτύξει ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης ενσυναίσθησης που βασίζεται στην έρευνά της στη νευροβιολογία. Παρ’ όλο που η έρευνά της έχει πραγματοποιηθεί σε επαγγελματίες στο χώρο της υγείας, τα χαρακτηριστικά της ενσυναίσθησης που έχει εντοπίσει μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να δημιουργήσουν ισχυρούς δεσμούς με τους υπαλλήλους, τους πελάτες ή τους συναδέλφους σε κάθε πεδίο.

Ακολουθούν οι 7 δεξιότητες που απαιτούνται για να ανάπτυξη της ενσυναίσθησης:

1.Οπτική επαφή

Στις δυτικές κοινωνίες λέμε ότι “τα μάτια είναι το παράθυρο της ψυχής”. Πολλές κουλτούρες έχουν κάποια εκδοχή της ίδιας φράσης. Σύμφωνα με την Riess, η οπτική επαφή είναι ανάμεσα στις πρώτες ανθρώπινες εμπειρίες. Η Riess συστήνει να κάνεις τα meetings σου πρόσωπο με πρόσωπο όσο το δυνατόν περισσότερο. Θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις τις μη λεκτικές λεπτές αποχρώσεις που η φωνή ενός ανθρώπου δεν μεταφέρει. Επίσης, όταν συναντάς ανθρώπους για πρώτη φορά, διατήρησε οπτική επαφή μέχρι να διακρίνεις το χρώμα ματιών του ατόμου απέναντι σου. Αυτό δείχνει ότι πραγματικά παρατηρείς.

2. Εκφράσεις του προσώπου

Ο εγκέφαλός μας είναι προγραμματισμένος να μιμείται αυτόματα τις εκφράσεις του προσώπου. Όταν κάποιος σου χαμογελά, σχεδόν πάντα χαμογελάς κι εσύ. Είναι μία αυτόματη απάντηση. Αλλά είσαι επίσης προγραμματισμένος να διακρίνεις ανάμεσα σε ένα ψεύτικο και ένα ειλικρινές χαμόγελο. Οι μύες στο πρόσωπο λένε σπάνια ψέματα. Δώσε προσοχή!

3. Στάση του σώματος

Στάσου όρθιος. Δείχνει ευτυχία ή αυτοπεποίθηση. Αυτό υποστηρίζει η Riess, που ως γιατρός μεταδίδει σεβασμό και αυθεντία με τον τρόπο που επιλέγει να κάθεται.

4. Κατανόηση

Πρόσεξε τη συναισθηματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται κάποιος. Είναι στενοχωρημένος, εκνευρισμένος, μπερδεμένος; Οι πιθανότητες να επικοινωνήσεις αποτελεσματικά είναι πολύ μικρές αν δεν κατανοήσεις τα συναισθήματα του ατόμου απέναντί σου. Για ακόμη μία φορά, εκατομμύρια χρόνια εξέλιξης έχουν προγραμματίσει τον εγκέφαλό μας να είναι εξαιρετικά ακριβής στην αξιολόγηση των συναισθημάτων. Εμπιστεύσου το ένστικτό σου-ξέρει κάτι που το μυαλό σου δεν ξέρει.

5. Τόνος της φωνής

Οι γλωσσολόγοι χρησιμοποιούν τη λέξη “προσωδία” για να αναφερθούν στο ρυθμό της φωνής και την οξύτητα. Σύμφωνα με την Riess, η προσωδία διοχετεύει ένα στρώμα συναισθήματος στη λέξη που υπερβαίνει το νόημα της λέξης. Αυτό σημαίνει, ότι ο τρόπος που λες κάτι μεταδίδει ένα πλούσιο περιεχόμενο.

6. Ακοή

Η ακοή με ενσυναίσθηση σημαίνει ότι προσέχεις το άλλο άτομο, αναγνωρίζοντας τα συναισθήματά του και απαντάς με συμπόνια και χωρίς κριτική. Για παράδειγμα, δεν μιλάς όταν είσαι στην “κόκκινη ζώνη”. Όταν είσαι συναισθηματικά φορτισμένος σε μία διαμάχη, κάνε ένα βήμα πίσω. Μην διακόπτεις. Θα διαπιστώσεις ότι η συζήτηση θα αποκλιμακωθεί γρήγορα αν ακολουθήσεις αυτούς τους κανόνες.

7. Η απάντησή σου

Τα συναισθήματά σου είναι μεταδοτικά. Ίσως δεν συνειδητοποιείς ότι η συναισθηματική σου κατάσταση μεταδίδεται στους άλλους. Σύμφωνα με την Riess, αν είσαι θυμωμένος ή αμφιβάλλεις για τον εαυτό σου ή νιώθεις φόβο, αυτά τα συναισθήματα θα αφήσουν μία εντύπωση στους άλλους και θα επηρεάσουν την ποιότητα της επικοινωνίας σας. Πρόσεξε πώς νιώθεις γιατί είναι ένα σημάδι του πώς νιώθουν οι άνθρωποι γύρω σου. Μην ξεχνάς λοιπόν ότι η ενσυναίσθηση ίσως είναι το εισιτήριό σου για την επαφή και στο τέλος για την επιτυχία!

Διάβασε ακόμα:

Coaching Και Ψυχοθεραπεία: Ποια Η Διαφορά;

10 Μαθήματα Ζωής Από Τη Στιγμή Που Παραιτήθηκα

Author(s)

  • Carmine Gallo

    Συγγραφέας-Ομιλητής

    Ο Carmine Gallo είναι ομιλητής, καθηγητής του Harvard και συγγραφέας 9 βιβλίων best-seller για την ηγετικότητα και την επικοινωνία.