Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

– Τι να προσέξεις αν το παιδί σου πάει σχολείο για πρώτη φορά.
– Γιατί πρέπει να του δώσεις ένα χρονοδιάγραμμα προσαρμογής.


Ήρθε ο καιρός που θα πάει πρώτη φορά το παιδί σου νηπιαγωγείο ή σχολείο; Και παρόλο που γεμίζεις ως γονιός περηφάνια και συγκίνηση σε κατακλύζουν οι ανησυχίες για την προσαρμογή του; Είναι απόλυτα φυσιολογικά αυτά τα συναισθήματα και ιδιαίτερα αν είσαι εργαζόμενος γονέας είναι πιθανόν να νιώθεις ενοχές κι ότι δεν μπορείς να το υποστηρίξεις στο βαθμό που θα ήθελες. Κι όμως υπάρχουν τρόποι να είσαι “δίπλα” στο παιδί και να το βοηθήσεις να προσαρμοστεί καλύτερα.

Τι να προσέξεις αν το παιδί σου ξεκινάει πρώτη φορά σχολείο

Κανείς δεν είναι ίδιος με τους άλλους, όσο και αν μοιάζει σε κάποιες περιπτώσεις στον τρόπο σκέψης ή συμπεριφοράς. Έτσι λοιπόν, στη δική σου οικογένεια μπορείς να ακολουθείς το δικό σου μοναδικό και ιδιαίτερο τρόπο διαχείρισης νέων καταστάσεων και αλλαγών. Δεν σημαίνει, λοιπόν, ότι πρέπει να κάνεις ό,τι κάνουν και οι άλλες οικογένειες με το παιδί τους που ξεκινά παιδικό σταθμό, νηπιαγωγείο, την πρώτη δημοτικού ή ακόμα και την πρώτη γυμνασίου. “Άκου” το παιδί σου και εμπιστέψου το ένστικτό σου – γιατί και αυτό χρειάζεται. Ταυτόχρονα, δείξε εμπιστοσύνη στις δυνατότητές του και στον τρόπο που θα επιλέξει να διαχειριστεί το νέο του ξεκίνημα. Ορίστε τι μπορεί να βοηθήσει:

1.Εξήγησέ του ότι κάθε νέα αρχή συνοδεύεται από συναισθήματα που βιώνουμε για πρώτη φορά ενδεχομένως. Είναι, λοιπόν, αποδεκτό και επιτρεπτό να νιώσει και εκείνο τα δικά του συναισθήματα, όπως άλλωστε νιώθουν και όλα τα άλλα παιδιά που ξεκινούν και εκείνα τώρα μαζί του.

2. Αν είναι η πρώτη φορά που πηγαίνει παιδικό σταθμό, νηπιαγωγείο ή πρώτη δημοτικού, εξήγησέ του πως και άλλα παιδάκια πηγαίνουν για πρώτη φορά στο σχολείο. Θα έχει νέους συμμαθητές, ίσως και κάποιους που ξέρει όμως από τη γειτονιά ή το νηπιαγωγείο και με τον καιρό θα κάνει και νέους φίλους.

3. Προσπάθησε να του εξηγήσεις πόσες ώρες θα είναι στο σχολείο, χωρίς να ξεχνάς πως τα μικρά παιδιά δεν έχουν καλή αίσθηση του χρόνου. Επίσης, διαβεβαίωσέ το πως όταν σχολάσει δεν θα είναι μόνο του, αλλά θα είσαι εκεί – τις πρώτες μέρες τουλάχιστον, αν εργάζεσαι και μπορείς να πάρεις άδεια από την δουλειά σου – για να το πάρεις. Αν εργάζεσαι και δεν μπορείς να πάρεις άδεια τις πρώτες μέρες του σχολείου του, θα το ενημερώσεις για το ποιος θα το πάρει από το σχολείο και με ποιον θα μείνει μέχρι να επιστρέψεις στο σπίτι και τι θα κάνει μέχρι να επιστρέψεις από το …δικό σου σχολείο-δουλειά.

4. Διαβεβαίωσέ το επίσης πως όταν γυρίσετε στο σπίτι, θα μιλήσετε για όλα όσα έκανε στο σχολείο, το πώς αισθάνθηκε, πώς του φάνηκε, τι του έκανε εντύπωση, τι του άρεσε αλλά και τι δεν του άρεσε, οτιδήποτε το έχει απασχολήσει θετικά ή αρνητικά, ακόμα και τις πιθανές δυσκολίες που μπορεί να αντιμετώπισε στη διάρκεια της ημέρας του. Αυτό θα το κάνετε για αρκετές μέρες συνεχόμενες, μέχρι που θα μάθει και από μόνο του να σου λέει πώς νιώθει. Προσοχή, μην το κάνεις όμως με τρόπο που μοιάζει σαν να περνάς το παιδί από ανάκριση.

5. Μην το συγκρίνεις με άλλα παιδάκια, ούτε καν με τα αδελφάκια ή τα ξαδερφάκια του στην ικανότητα προσαρμογής του. Το κάθε παιδί χρειάζεται ιδιαίτερη προσέγγιση και υποστήριξη, καθώς διαθέτει ένα δικό του μοναδικό και ευαίσθητο χρονοδιάγραμμα προσαρμογής. Πρόσεχε μην του μεταφέρεις την αγωνία και την ανησυχία σου, το άγχος και το φόβο σου σχετικά με την προσαρμογή του, γιατί θα το αγχώσεις και θα το κάνεις να «πάρει με κακό μάτι» το νέο του ξεκίνημα.

Τι να θυμάσαι πάντα

Το κάθε παιδί έχει το δικό του τρόπο να προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις. Αν έχει πάει παιδικό σταθμό, προνήπιο και νηπιαγωγείο, ήδη έχει μάθει να προσαρμόζεται σε κάποιο βαθμό. Έχει πάρει μία γεύση για το «πώς είναι το σχολείο», πράγμα που βοηθάει. Μπορεί όμως να χρειαστεί ν’ αλλάξει σχολείο, κτίριο, δασκάλα, ακόμα και περιοχή σε κάποιες περιπτώσεις. Ή ίσως χωριστεί από τους φίλους του ή ένα στενό του φίλο. Οι πρόκλησεις επομένως απέναντι σε νέες καταστάσεις και καινούργια ξεκινήματα υπάρχει πάντα. Στάσου δίπλα του χωρίς να το φορτώνεις όμως με το δικό σου άγχος ή άγχη.


Βρες περισσότερα θέματα ψυχολογίας στο https://marinamoscha.wordpress.com.

Διάβασε ακόμα:

Βρες Πού Χάνεις Χρόνο Το Πρωί, Όταν Έχεις Παιδιά

Τι Θα Φάω Στο Σχολείο Μαμά;

Author(s)

  • Μαρίνα Μόσχα

    Κλινική Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια

    Η Μαρίνα Μόσχα είναι κάτοχος M.Α. Κλινικής Ψυχολογίας, MSc Θετικής Ψυχοθεραπείας και είναι Ψυχοθεραπεύτρια με εξειδίκευση στη σεξουαλική υγεία. Είναι εκπαιδευμένη στην ψυχοθεραπεία Gestalt, έχει παρακολουθήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια στη συμβουλευτική και οικογενειακή ψυχοθεραπεία, ενώ η πρακτική της άσκηση με εποπτεία, ήταν στο Larue Carter Memorial Hospital, Indianapolis USA με συμπεριφορική-γνωσιακή προσέγγιση. Έχει εργαστεί περίπου 20 χρόνια σε ψυχιατρικές κλινικές στην Αθήνα. Σήμερα ιδιωτεύει. Η κλινική εμπειρία της μετρά από το 1992 σε ψυχιατρικές κλινικές. Συνεργάστηκε επί 25 χρόνια με τον Θάνο Ασκητή στην Ελλάδα, ενώ ίδρυσαν το Ιατρικό Κέντρο Σεξουαλικής Υγείας, στη Λευκωσία Κύπρου το 2009. Έχει συμμετάσχει στη συγγραφή βιβλίων με θέματα γύρω από την ψυχολογία, τη σεξουαλική ζωή, τις σχέσεις ανάμεσα στα δύο φύλα αλλά και τη δύσκολη περίοδο της εφηβείας: "Σεξουαλική Υγεία", "Για σένα έφηβε", «Η ψυχική και σεξουαλική ζωή της γυναίκας», «Αφροδισιολογία: Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενες Λοιμώξεις των Γεννητικών Οργάνων» Ιωάννου Δ. Στρατηγού, "Ένας πρακτικός οδηγός για την κατάθλιψη" και σε πολλά βιβλία των δωρεάν εκδόσεων του ΙΨΣΥ, καθώς και στη συγγραφική ομάδα του Θάνου Ασκητή στα βιβλία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης «Σεξουαλική Αγωγή και Διαφυλικές Σχέσεις» 6-12 ετών του Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας του Υπουργείου Παιδείας, το 2008. Έχει συμμετάσχει σε συνέδρια, ημερίδες, διαλέξεις και βιωματικές ομάδες σε συλλόγους και σχολεία, σε επιστημονικές έρευνες, ενώ η πλούσια αρθρογραφία της έχει δημοσιευτεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο. Είναι μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Αγωγής Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας.