Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Ποια μέθοδο λήψης αποφάσεων ακολουθεί η NASA.
-Γιατί δεν πρέπει να παίρνεις προσωπικά μια διαμάχη.


Πόσο άνετα αισθάνεσαι όταν διαφωνείς με κάποιον; Προτιμάς να αποφεύγεις τις αψιμαχίες; Απεχθάνεσαι ένα τοξικό εργασιακό περιβάλλον; Αν είσαι το είδος του ανθρώπου που φεύγει τρέχοντας μακριά από αντιπαραθέσεις και τσακωμούς, αλλά ταυτόχρονα αναζητά ενεργά την επόμενη επιτυχία ή καινοτομία, ίσως τότε πρέπει να επαναπροσδιορίσεις την αντίληψη που έχεις για την αντιπαράθεση. Η αντιπαράθεση ορίζεται “ως διαφωνία ή διαπληκτισμός, ασυμβατότητα μεταξύ 2 ή περισσότερων απόψεων, μία πνευματική κατάσταση στην οποία το άτομο βιώνει τη σύγκρουση αντίθετων συναισθημάτων ή αναγκών.” Είναι ανθρώπινο να αναζητάμε την επιβράβευση και να αποφεύγουμε την απειλή, οπότε δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι άνθρωποι που αντιμετωπίζουν μια αντιπαράθεση ως απειλή, τείνουν να αποφεύγουν να συμμετέχουν ή να δημιουργούν τέτοιες καταστάσεις.

Η αντιπαράθεση, αν την διαχειριστούμε πολιτισμένα και επαγγελματικά, μπορεί να βγάλει τον καλύτερο εαυτό των ανθρώπων, επιτρέποντας τη σύλληψη εξαιρετικών ιδεών. Ο Brad Bird, ένας επιτυχημένος animator, σκηνοθέτης και παραγωγός, γνωστός για το Toy Story, τους Απίθανους και το Mission Impossible υποστηρίζει: “Το κλειδί είναι να αντιμετωπίσεις μια αντιπαράθεση ως απαραίτητη, γιατί με αυτόν τον τρόπο ξέρουμε ότι οι καλύτερες ιδέες θα εξεταστούν και θα επιβιώσουν. Είναι καθήκον του διευθυντή να βρει τον τρόπο να αντιμετωπίζουν και οι άλλοι μια αντιπαράθεση ως υγιή-ως μία οδό προς την ισορροπία, που θα μας ωφελήσει όλους μακροπρόθεσμα.”

Η μέθοδος της NASA

Στη NASA, όπως μπορείς να φανταστείς, δεν υπάρχει πολύς χώρος για ανοχή στο λάθος. Οπότε, όταν πρόκειται για λήψη αποφάσεων, οι ιδέες πρέπει να ελέγχονται πλήρως. Όταν έρχεται η ώρα για τη λήψη των καλύτερων αποφάσεων, μερικές ομάδες στη NASA έχουν το ρόλο να προωθούν τις υγιείς αντιπαραθέσεις. Για παράδειγμα, αν μια ομάδα θέλει να λάβει την καλύτερη δυνατή απόφαση, χωρίζεται σε υποομάδες. Στη συνέχεια, κάθε υποομάδα πρέπει να σκεφτεί τις 5 καλύτερες ιδέες που μπορεί. Μόλις κάθε υποομάδα βρει τις 5 ιδέες, πρέπει να λογομαχήσει για να καταλήξει στην καλύτερη ιδέα μεταξύ τους.

Κάθε υποομάδα πρέπει να παρουσιάσει την καλύτερη ιδέα της στις άλλες υποομάδες και να δικαιολογήσει την αποφασή της. Στη συνέχεια, οι άλλες υποομάδες πρέπει να βρουν 3 ισχυρούς λόγους γιατί αυτή η ιδέα θα αποτύχει παταγωδώς. Στα 61 χρόνια λειτουργίας της NASA αυτή η μεθοδολογία τους έχει ωφελήσει!

Η αντιπαράθεση, αν την διαχειριστούμε πολιτισμένα και επαγγελματικά, μπορεί να βγάλει τον καλύτερο εαυτό των ανθρώπων, επιτρέποντας τη σύλληψη εξαιρετικών ιδεών.

Η δημιουργία ενός περιβάλλοντος όπου η αντιπαράθεση θεωρείται υγιής διαδικασία είναι μία δουλειά που δεν τελειώνει, αλλά ξεκινά με την αντιμετώπιση της αντιπαράθεσης ως μονοπατιού που οδηγεί σε αυξημένη δημιουργικότητα και εν δυνάμει εξαιρετικά αποτελέσματα.

Πώς να αλλάξεις νοοτροπία σχετικά με τις αντιπαραθέσεις

1.Αντιμετώπισε την επαγγελματική και κοινωνική αντιπαράθεση ως ένα εργαλείο για να προωθήσεις την καινοτομία και τη δημιουργικότητα. Επαναπροσδιόρισε την ιδέα της διαμάχης, όχι μόνο για τον εαυτό σου, αλλά και για τα μέλη της ομάδας σου.

2.Μην παίρνεις μία διαμάχη προσωπικά. Όταν οι ιδέες αμφισβητούνται και ελέγχονται, κάποιοι άνθρωποι νιώθουν ότι τους επιτίθενται ή ότι τους απειλούν προσωπικά. Να θυμάσαι ότι είναι η ιδέα κι όχι το άτομο που αμφισβητείται, οπότε μη θυμώνεις!

3.Προώθησε την υγιή διαμάχη. Όταν προάγεις την αντιπαράθεση ως μια δημιουργική στρατηγική, φρόντισε οι άνθρωποι που συμμετέχουν να τηρούν τα όρια της υγιούς αντιπαράθεσης. Ακόμα κι αν ξέρεις πώς να εργάζεσαι σε περιβάλλον που βρίθει αντιπαραθέσεων, υπάρχει πάντα περιθώριο για επαναπροσαρμογή.

4.Έχε επίγνωση της επιρροής που ασκεί η διαμάχη στους ανθρώπους. Κάποιοι άνθρωποι προσπαθούν να κρύψουν πόσο άβολα νιώθουν μετά από ένα μεγάλο καβγά. Φρόντισε να τους μάθεις να αντιμετωπίζουν τα αντιμαχόμενα συναισθήματα κατάλληλα για να αποφεύγουν τα αρνητικά συναισθήματα που προέρχονται από έντονες αντιπαραθέσεις.

Διάβασε ακόμα:

Το Λεξιλόγιο Του Γραφείου. Πόσο Σωστά Το Χρησιμοποιείς;

Φαινόμενο Rashomon. Μήπως Σου Έχει Συμβεί;

Author(s)

  • Ο César είναι Executive Life Coach καθώς και πιστοποιημένος εκπαιδευτής σε θέματα ευεξίας από το Chopra Center, το Corporate Health and Wellness Association (U.S.A) και το European Mentoring and Coaching Council (EMCC). O César εργάζεται επίσης ως Senior Advisor στο Global Centre for Conscious Leadership που εδρεύει στο Λονδίνο και ως προσωπικός σύμβουλος και coach σε προσωπικότητες της πολιτικής, του αθλητικού χώρου, των τεχνών και της ψυχαγωγίας.