Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Γιατί το ζωηρό παιχνίδι χρειάζεται να εναλλάσσεται με το ήρεμος.
-Σε τι χρησιμεύει σε ένα πρωτάκι να ξέρει να χειρίζεται το ψαλίδι.


Και να, λοιπόν, που ήρθε ή πλησιάζει η μέρα που το μικρούλι, ανέμελο παιδάκι σας θα ξεκινήσει τη θητεία του ως μαθητής. Θα μάθει να γράφει και να διαβάζει. Να μετρά και να υπολογίζει. Να αποστηθίζει και να απομνημονεύει. Μήπως κατά βάθος ως γονείς αγχώνεστε απέναντι στο νέο αυτό συναρπαστικό ξεκίνημα; Σίγουρα, ναι. Το ίδιο όμως και το παιδί. Ιδιαίτερα αν έχει καταλάβει ότι οι γονείς του είναι αγχωμένοι. Η μετάβαση του παιδιού από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο θεωρείται μία από τις πιο κρίσιμες περιόδους της παιδικής ηλικίας, εκθέτοντας το παιδί σε μια ποικιλία αλλαγών και απαιτήσεων (γνωστικών, συναισθηματικών, κοινωνικών), στις οποίες καλείται να ανταποκριθεί. Η Α΄ τάξη σε σχέση με το νηπιαγωγείο, εξάλλου, παρουσιάζει μια ποιοτική διαφορά. Οι κανόνες και τα όρια είναι πιο αυστηρά και ο στόχος συγκεκριμένος: το παιδί πρέπει να προσέχει για να μάθει. Μία από τις προκλήσεις της Α΄ τάξης είναι ότι το παιδί πρέπει να μάθει να κάθεται στο θρανίο του, χωρίς να σηκώνεται από τη θέση του, να μιλάει ή να αποσπάται από κάτι άλλο και να δείχνει προσοχή σ’ αυτά που λέει ο δάσκαλος ή η δασκάλα, ακολουθώντας πιστά τις οδηγίες, εξηγεί ο Λάμπρος Γκρέκας, εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, M.A in education. Όπως ο ίδιος επισημαίνει, υπάρχουν μερικοί πλάγιοι τρόποι που βοηθούν το παιδί να προετοιμαστεί για την Α΄ Δημοτικού, και οι οποίοι καλό είναι να τεθούν σε εφαρμογή όσο αυτό είναι στο Νηπιαγωγείο ή έστω κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Έχει παρατηρηθεί δηλαδή ότι ένα παιδί είναι πιο πιθανό να προσαρμοστεί καλύτερα στη μετάβασή του στην Πρώτη, αν μπορεί και ξέρει:

Να μαζεύει το δωμάτιό του

Ακόμα κι αν πραγματικά πιστεύετε ότι το δωμάτιο του παιδιού δικαιούται να είναι ακατάστατο, καθώς εκείνο βαδίζει προς την Α΄ Δημοτικού, καλό είναι να ψηφίσετε υπέρ της τάξης. Γιατί να το κάνετε αυτό; Επειδή αυτό θα βοηθήσει το παιδί σας να μάθει να οργανώνεται καλύτερα ως μαθητής. Διδάξτε στο παιδί, λοιπόν, πώς να είναι τακτικό αλλά και οργανωτικό. Όταν μαζεύει το δωμάτιό του για παράδειγμα, δείξτε του πώς μπορεί να οργανώνει τα παιχνίδια του ανά κατηγορίες, π.χ. αυτοκινητάκια, κουζινικά, τουβλάκια, πράγμα που το διδάσκει να οργανώνει την τσάντα αλλά και τη μαθητική του ύλη στο μέλλον.

Να κάνει διαλείμματα συγκέντρωσης

Φροντίστε να υπάρχουν μέσα στο καθημερινό πρόγραμμα του παιδιού δραστηριότητες που απαιτούν συγκέντρωση. Όσο απαραίτητο είναι το ζωηρό ελεύθερο παιχνίδι, τόσο σημαντικό είναι κάποιες ώρες μέσα στη μέρα το παιδί να κάθεται στο τραπέζι, για να ασχολείται με πιο ήσυχες δραστηριότητες, όπως η ζωγραφική για παράδειγμα ή η κατασκευή ενός παζλ. Φυσικά, σε αυτά τα διαλείμματα μπορείτε να συμμετέχετε κι εσείς, παίζοντας με το παιδί επιτραπέζια παιχνίδια ή παιχνίδια μνήμης και γενικά παιχνίδια με κανόνες.

Να είναι επιδέξιο με τα χέρια του

Παροτρύνετε το παιδί να χειρίζεται μόνο του πράγματα με τα χέρια του, χωρίς να το βοηθάτε, π.χ. να ανοίξει έναν φάκελο, μια τσάντα, ένα τάπερ ή ένα νεσεσέρ. Ακόμα κι αν δεν τα καταφέρνει, μην το κάνετε εσείς αντί γι’ αυτό. Δείξτε του πώς να το κάνει μόνο του. Κάτι άλλο που μπορεί να βοηθήσει στην επιδεξιότητα των χεριών είναι να κάνει εξάσκηση στη χρήση του ψαλιδιού. Αυτό μπορεί να βελτιώσει τις λεπτές κινήσεις του χεριού και το συντονισμό χεριού – ματιού, πράγμα που σύμφωνα με τους ειδικούς βοηθάει το παιδί να χειρίζεται καλύτερα το μολύβι στην Α΄ τάξη. Γι’ αυτό αγοράστε ένα ψαλίδι ασφαλείας και προτρέψτε το παιδί σας να ασχοληθεί με χειροτεχνίες υπό την επίβλεψή σας. Ή ακόμα, καταπιαστείτε κι εσείς με αυτό, απολαμβάνοντας ποιοτικό και δημιουργικό χρόνο με το παιδί σας.

Τι άλλο μπορεί να βοηθήσει;

Να ενθαρρύνετε την επαφή με τα βιβλία

Γι’ αυτό διαβάζετε στο παιδί σας καθημερινά παιδικά βιβλία. Έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά που οι γονείς τούς διαβάζουν βιβλία, έχουν πιο ανεπτυγμένο λόγο και καλλιεργούν καλύτερη σχέση με τη μελέτη.

Να παίζετε μαζί το παιχνίδι της ομαδοποίησης λέξεων

Να ενθαρρύνετε δηλαδή το παιδί να κατηγοριοποιεί σε ομάδες τις λέξεις π.χ. φρούτα, λαχανικά, ζώα της ζούγκλας, ζώα του δάσους κλπ., πράγμα που θα του φανεί χρήσιμο στην οργάνωση της γλώσσας. Μπορείτε να παίζετε αυτό το παιχνίδι σε ανύποπτο χρόνο, όπως για παράδειγμα στις διαδρομές σας με το αυτοκίνητο.

Να δείχνετε μεγαλύτερη πειθαρχία στο πρόγραμμα

Θέστε πιο σαφή όρια σχετικά με την ώρα ύπνου, την ώρα φαγητού και κάποιους κανόνες, όπως πότε πλένουμε τα δόντια ή πότε βλέπουμε τηλεόραση, και προσπαθήστε να τηρούνται.

Τέλος, να θυμάστε!

Αν το παιδί αντιμετωπίζει προβλήματα λόγου ή άλλες δυσκολίες – πράγμα που κατά κανόνα θα πρέπει να έχει επισημανθεί από τους νηπιαγωγούς κατά τη διάρκεια της χρονιάς – μην αμελήσετε ν’ απευθυνθείτε σε ειδικό, καθώς η έγκαιρη έναρξη λογοθεραπείας ή εργοθεραπείας μπορεί να βοηθήσουν το παιδί να ξεπεράσει τα όποια κενά, έτσι ώστε να ξεκινήσει χωρίς προβλήματα την Α΄ δημοτικού.

Διάβασε ακόμα:

Προκαλούν Οι Οθόνες Μυωπία Στα Παιδιά;

Δίνει Το Παιδί Σου Πανελλήνιες; Γιατί Είναι Καλύτερα Να Του Πεις «Πάμε Βόλτα» Αντί «Διάβασε»

Author(s)

  • Φλώρα Κασσαβέτη

    Δημοσιογράφος Υγείας και Ευεξίας

    Η Φλώρα Κασσαβέτη είναι δημοσιογράφος υγείας ευεξίας. Υπήρξε Αρχισυντάκτρια στο περιοδικό Forma και περιοδικό Παιδί και Νέοι Γονείς και στα site Τhriveglobal.gr και Bestofyou.gr του Ομίλου Αntenna.