Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Πώς θα περάσεις από την θεωρία στην πράξη.
-Τι είναι η “αόρατη στήριξη” και πώς θα την προσφέρεις.


Ακόμα και πριν την πανδημία του κορονοϊού, βρισκόμασταν αντιμέτωποι με μία κρίση στον τομέα της ψυχικής υγείας, με περισσότερους από 264 εκατομμύρια ανθρώπους σε ολόκληρο τον κόσμο να παλεύουν με την κατάθλιψη και 1 στους 4 να αντιμετωπίζουν μία κρίση στον τομέα της ψυχικής υγείας (τουλάχιστον) μία φορά στη ζωή τους. Σήμερα, το τόσο μεγάλο διάστημα εγκλεισμού και απομόνωσης σε συνδυασμό με το άγχος για την επόμενη ημέρα και της επιστροφής στη νέα πραγματικότητα, επιδεινώνουν την κρίση αυτή.

Ως συνάδελφοι, έχουμε το καθήκον και την υποχρέωση να στηρίξουμε ο ένας τον άλλον σε ό,τι αφορά στην ψυχική μας υγεία και ευεξία. Αυτή άλλωστε είναι και η έννοια της ομάδας. Μάλιστα, είναι πολλές οι έρευνες που υποστηρίζουν ότι οι κοινωνικές επαφές και η στήριξη μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα άγχους. 

Ως επικεφαλής, το να βάλετε σε προτεραιότητα την ψυχική υγεία της ομάδας σας, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ευημερία της ίδιας της εταιρείας σας. Γιατί όταν η ομάδα σας ευημερεί, τότε είναι και πιο δημιουργική, πιο παραγωγική και πιο ικανή να συνεισφέρει στην επιτυχία της εταιρείας. Και το κλειδί για όλα αυτά κρύβεται στην ειλικρίνεια, την εμπιστοσύνη, την ενσυναίσθηση και την ενδυνάμωση των μεταξύ σας σχέσεων. 

Πώς όμως θα καταφέρετε να βοηθήσετε την ομάδα σας να διαχειριστεί το άγχος της επιστροφής;

Βήμα #1: Αναγνωρίστε τα σημάδια του στρες

Είναι σημαντικό να θυμάστε πως ο καθένας εκφράζεται διαφορετικά όταν αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα. Αναλογιζόμενοι όμως την ομάδα σας, ίσως έχετε διαπιστώσει ότι ένα μέλος της εμφανίζει αλλαγές στην στάση και την συμπεριφορά, στον τρόπο σκέψης, τη γλώσσα του σώματος, τις συνήθειες ή ακόμα και τις λέξεις που χρησιμοποιεί. Το πρώτο βήμα λοιπόν είναι να “διαβάσετε” τα προειδοποιητικά σημάδια του στρες

  • εμφανή αλλαγή στην εξωτερική του εμφάνιση
  • διάσπαση προσοχής
  • σωματική κούραση, εξάντληση ή εξασθένηση 
  • συναισθηματική απάθεια ή έλλειψη ενδιαφέροντος
  • αρνητικός τρόπος σκέψης 
  • εκνευρισμός

Βήμα #2: Αλλαγή νοοτροπίας

Σίγουρα το να βοηθήσετε ένα μέλος της ομάδας σας να διαχειριστεί το άγχος και το στρες δεν είναι εύκολο. Αυτό συμβαίνει γιατί την ίδια στιγμή θα πρέπει να το βοηθήσετε να διαχειριστεί και να εξαλείψει τις περιοριστικές πεποιθήσεις που το περιορίζουν, το κρατάνε πίσω και το εμποδίζουν να προχωρήσει. 

Το 2ο βήμα είναι η αλλαγή του τρόπου σκέψης και η υιοθέτηση ενός νέου πιο θετικού και αισιόδοξου. Η λέξη κλειδί είναι αναπλαισίωση ή αλλιώς επαναπροσδιορισμός. Να θυμάστε ότι δεν χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός σε θέματα ψυχικής υγείας για να στηρίξει κάποιον που προσπαθεί να διαχειριστεί το άγχος επιστροφής στη νέα πραγματικότητα. 

Βήμα #3: Από την θεωρία, στην πράξη

Οι προκλήσεις που όλοι αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή είναι τεράστιες σε κάθε επίπεδο. Για να τις διαχειριστούμε και να βοηθήσουμε και την ομάδα μας να κάνει το ίδιο, θα πρέπει να ξεκινήσουμε με μικρά βήματα. Τα Μικροβήματα είναι το μυστικό για τις μεγάλες αλλαγές. Πρόκειται για μικρά, επιστημονικά τεκμηριωμένα και εύκολα εφαρμόσιμα βήματα που μπορείτε να εφαρμόσετε από σήμερα για να βοηθήσετε αποτελεσματικότερα την ομάδα σας. 

Ας δούμε όμως πώς θα περάσετε από την θεωρία, στην πράξη:

1.Συζητήστε, ρωτήστε, μιλήστε

Οι περισσότεροι άνθρωποι για να μπορέσουν να αποβάλλουν το στρες – πριν δεχτούν οποιαδήποτε συμβουλή – χρειάζονται έναν καλό ακροατή. Το σημαντικότερο είναι να δείξετε στην ομάδα σας ότι νοιάζεστε και ότι μπορούν να σας μιλήσουν για ό,τι τους απασχολεί χωρίς να φοβούνται ότι θα τους κρίνετε. Ξεκινήστε την συζήτηση με μία απλή φράση: “δεν φαίνεσαι καλά τελευταία. Θέλεις να μου μιλήσεις για αυτό που σε απασχολεί;”. “Πώς νιώθεις; Σε ρωτάω από ενδιαφέρον. Μοιάζεις κουρασμένος. Θέλεις να μου μιλήσεις;”

Μικροβήμα: Αποφύγετε την ερώτηση “τι κάνεις”. Αν θέλετε πραγματικά να βοηθήσετε το άτομο που είναι δίπλα σας, κάνετε πιο συγκεκριμένες ερωτήσεις, όπως για παράδειγμα “τι σε απασχολεί” ή “ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζεις”. 

2.Ακούστε

Ακούστε πολύ προσεκτικά τον συνάδελφό σας και διαβεβαιώστε τον ότι η συζήτησή σας είναι εμπιστευτική. Να είστε ενεργός ακροατής, να δείχνετε ενδιαφέρον, να κάνετε ανοιχτού τύπου ερωτήσεις, να δείχνετε κατανόηση, σεβασμό και ενσυναίσθηση και να εστιάζετε στα θετικά. Ακούστε για να καταλάβετε και όχι για να απαντήσετε.

Μικροβήμα: Μία φορά την ημέρα, ξεκινήστε μία συζήτηση όπου κατά βάση μόνο θα ακούτε. Μην υποτιμάτε την δύναμη της σιωπής. Αφήστε τον συνάδελφό σας να μιλήσει χωρίς να τον διακόπτετε. 

3.Δείξτε έμπρακτα στην στήριξή σας 

Δείξτε στο μέλος της ομάδας σας ότι το στηρίζετε και ότι μπορείτε να το βοηθήσετε να ξεπεράσει το όποιο εμπόδιο. Να θυμάστε πως ο ρόλος σας δεν είναι να λύσετε το πρόβλημα, αλλά να σταθείτε δίπλα του και να τον υποστηρίξετε να βρει τη λύση ή ενδεχομένως να τη βρείτε μαζί.

Μικροβήμα: Δείξτε το ενδιαφέρον σας χωρίς να δώσετε συμβουλές. Έρευνες μιλούν για “αόρατη στήριξη” (invisible support) και υποστηρίζουν ότι τα άτομα επωφελούνται σε μεγαλύτερο βαθμό από αυτήν, καθώς γίνεται με έμμεσο τρόπο. Επομένως αντί να σκέφτεστε “πώς θα λύσω το πρόβλημά του”, σκεφτείτε καλύτερα με ποιον τρόπο θα του δείξετε έμπρακτα την στήριξή σας τη δεδομένη στιγμή. 

4.Επιμείνετε

Συνεχίστε να στηρίζετε το μέλος της ομάδας σας που έχει ανάγκη και να ανακαλύψετε νέους τρόπους προκειμένου να το βοηθήσετε να διαχειριστεί το άγχος της επιστροφής. 

Μικροβήμα: Ενθαρρύνετε το να φροντίσει τον εαυτό του και να καλλιεργήσει τις σχέσεις του. Να θυμάστε πως η κοινωνική απομόνωση εντείνει το αίσθημα της μοναξιάς – όχι μόνο ως προς την φυσική απόσταση, αλλά και την συναισθηματική απομόνωση. 

Διάβασε ακόμα:

Πώς να βοηθήσεις την ομάδα σου να βάλει προτεραιότητες

Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις για να αναπτύξεις τα ηγετικά σου χαρακτηριστικά