Ως Όμιλος έχετε αναπτύξει σημαντικές δράσεις στον τομέα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Πέρα από το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, πιστεύετε ότι αυτές έχουν θετικό αντίκτυπο και στο εσωτερικό της εταιρείας και τους εργαζόμενους;

Στον Όμιλο FOURLIS υλοποιούμε δράσεις Κοινωνικής Υπευθυνότητας σε τρεις βασικούς άξονες: για τους Ανθρώπους μας, για την Κοινωνία και για το Περιβάλλον. 

Οι δράσεις αυτές αναμφισβήτητα έχουν θετικό αντίκτυπο τόσο στο εσωτερικό της εταιρείας όσο και στους εργαζόμενους και αυτό είναι κάτι που το βλέπουμε από την ανταπόκριση των ανθρώπων μας στις δράσεις που κάνουμε αλλά και από τα σχόλια που λαμβάνουμε από εκείνους. Επίσης στην έρευνα δέσμευσης εργαζομένων που διενεργούμε, η Κοινωνική Υπευθυνότητα συγκεντρώνει μία από τις υψηλότερες βαθμολογίες.

Απ’ ότι μας λένε, οι άνθρωποί μας αισθάνονται περήφανοι που εργάζονται σε έναν Όμιλο με κοινωνικές ευαισθησίες αλλά και σε μία εταιρεία που νοιάζεται για εκείνους, μιας και ένα μεγάλο μέρος των προγραμμάτων και των δράσεών μας αφορά και στους ίδιους.

Θεωρείτε ότι ο σύγχρονος εργαζόμενος αναζητά μία εταιρεία με πιο ανθρώπινο πρόσωπο; Πόσο μετράνε στην επιλογή της εταιρείας οι δράσεις της στον τομέα ΕΚΕ;

Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία εργαζόμενοι αποζητούν μια εταιρεία με ανθρώπινο πρόσωπο, η οποία να δημιουργεί συνθήκες σταθερότητας και, επίσης, αξιολογούν υψηλά τις οικονομικές απολαβές. Αυτό είναι κάτι που παρατηρήθηκε ιδιαίτερα την περίοδο της κρίσης. 

Καθώς όμως στο Ανθρώπινο Δυναμικό εντάσσονται όλο και περισσότεροι millennials, ο βαθμός ενσωμάτωσης της ευρύτερης κοινωνικής υπευθυνότητας στην εταιρική κουλτούρα κερδίζει έδαφος μεταξύ των κριτηρίων αξιολόγησης που οδηγούν στην επιλογή της εταιρείας στην οποία θέλουν να εργαστούν. Τους νέους τους απασχολούν θέματα όπως η προστασία του περιβάλλοντος και η κοινωνική προσφορά, γνωρίζουν έννοιες όπως η «βιωσιμότητα» και επιδιώκουν να συμμετέχουν σε δράσεις κοινωνικής υπευθυνότητας. Συχνά, μάλιστα, είναι και οι ίδιοι ενεργοί πολίτες. Δεν ξέρω αν έχουμε φτάσει σε σημείο να επιλέγουν την εταιρεία στην οποία θέλουν να εργαστούν με αποκλειστικό κριτήριο την κοινωνική της ευαισθησία, όμως σίγουρα νιώθουν περήφανοι για την επιλογή τους όταν βιώσουν την κουλτούρα αυτή. 

Από την πλευρά μας, στον Όμιλό μας φροντίζουμε να ενημερώνουμε τους νεοπροσληφθέντες εργαζόμενους για τα προγράμματα Κοινωνικής Υπευθυνότητας που υλοποιούμε μέσω του εισαγωγικού εκπαιδευτικού προγράμματος (induction course) που υλοποιούμε, γιατί έχουμε δει ότι αυτό τους κάνει να ξεκινούν την καινούρια καριέρα τους με μεγαλύτερο ενθουσιασμό και περηφάνια. 

Ο καθένας μας για να νιώθει καλά πρέπει να εξελίσσεται ως άνθρωπος και να βρίσκει νόημα στη ζωή του.

Μπορούμε να μιλάμε για ενσυναίσθηση στο επαγγελματικό περιβάλλον; Και πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει ένα κλίμα προσφοράς και αλληλεγγύης;

Γνωρίζουμε ότι ενσυναίσθηση σημαίνει να κατανοείς και να μπορείς να ταυτίζεσαι με τα συναισθήματα του άλλου. Να τον ακούς με προσοχή και να μπαίνεις στη θέση του. Άρα μιλάμε για αληθινή και ειλικρινή επικοινωνία. Θεωρώ ότι μπορούμε να μιλάμε για ενσυναίσθηση και στον εργασιακό χώρο. Ο καθένας από εμάς, θεωρώ, ότι έχει χρέος να ακούει τους συνεργάτες του, να προσπαθεί να μπαίνει στη θέση τους πριν πάρει οποιαδήποτε απόφαση. Δεν είναι πάντα εύκολο, ειδικά όταν οι καταστάσεις είναι πιεστικές. Ωστόσο, μία επιχείρηση έχει μόνο να ωφεληθεί όταν καταφέρει να δημιουργήσει μια κουλτούρα επικοινωνίας βασισμένη στην ενσυναίσθηση. Γιατί τότε οι εργαζόμενοι νιώθουν ότι «ανήκουν» σε μία ευρύτερη οικογένεια και όχι μόνο ότι εργάζονται σε μία εταιρεία. 

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον μπορεί να καλλιεργηθεί και μία κουλτούρα προσφοράς και αλληλεγγύης. Είτε προς άλλα μέλη του οργανισμού είτε προς την κοινωνία. Και όταν υπάρχει προσφορά, η ομάδα δένεται και επικοινωνεί καλύτερα γιατί το «μοίρασμα» γίνεται ουσιαστικό. Δεν μοιράζομαι πια μόνο τους επαγγελματικούς στόχους αλλά και τους συναισθηματικούς στόχους. Αυτό  βοηθά το γενικότερο κλίμα αλλά και την αποδοτικότητα σε μία εταιρεία.

Σε ατομικό επίπεδο, πιστεύετε ότι η προσφορά μας κάνει καλύτερους ανθρώπους και πιο αποδοτικούς;

Φυσικά. Και αυτό είναι κάτι που προκύπτει από πάρα πολλές έρευνες οι οποίες δείχνουν πως όταν προσφέρουμε γινόμαστε πιο χαρούμενοι. Η προσφορά μάς δίνει χαρά γιατί βάζει νόημα στη ζωή μας και μια ζωή χωρίς νόημα είναι μια άδεια ζωή. Όταν λοιπόν είμαστε πιο χαρούμενοι, πιο πλήρεις, είναι βέβαιο ότι έχουμε πιο πολλή ενέργεια, πιο καθαρό νου, άρα είμαστε και πιο αποδοτικοί σε αυτό που κάνουμε. Πολλοί λένε, και το πιστεύω κι εγώ, πως όταν αντιμετωπίζεις κάποιο πρόβλημα πρέπει να προσφέρεις τη βοήθειά σου σε κάποιον με μεγαλύτερη ανάγκη. Τότε σίγουρα θα νιώσεις πολύ καλύτερα κι εσύ ο ίδιος. Ναι, η προσφορά μας κάνει αναμφισβήτητα καλύτερους ανθρώπους. 

Πιστεύοντας στη δύναμη της προσφοράς, στον Όμιλό μας το 2019 θεσπίσαμε την «Ημέρα Εθελοντισμού». Εκτός από άλλες πολλές δράσεις που κάνουμε και βασίζονται στην εθελοντική εργασία, θέλαμε να καθιερώσουμε μία μέρα αφιερωμένη στον εθελοντισμό για τους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους. Πρέπει να σας πω ότι ήταν πολύ συγκινητική η ανταπόκριση των ανθρώπων μας οι οποίοι συμμετείχαν στις εκδηλώσεις που διοργανώσαμε με τα παιδιά τους και με πολύ όρεξη και χαμόγελο προσέφεραν το χρόνο τους και όλη τη δημιουργικότητά τους για άλλα παιδιά που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Αυτό μας έδωσε μεγάλη ώθηση να συνεχίσουμε κάθε χρόνο τις μέρες εθελοντισμού σε όλες τις εγκαταστάσεις του Ομίλου μας.

Υπάρχει συσχέτιση ευεξίας και απόδοσης; Πιστεύετε ότι η ευεξία των εργαζομένων είναι ένα από τα βασικά προαπαιτούμενα για την βιωσιμότητα της ίδιας της επιχείρησης;

Και για το θέμα αυτό νομίζω ότι έχουν διενεργηθεί πολλές έρευνες από τις οποίες προκύπτει η σχέση ευεξίας και απόδοσης. Εργαζόμενοι που νιώθουν καλά με το σώμα τους και την ψυχή τους χαρακτηρίζονται από περισσότερη θετικότητα, περισσότερη ενέργεια και διαύγεια μυαλού, άρα έχουν μεγαλύτερη αποδοτικότητα. Επίσης απουσιάζουν λιγότερο από την εργασία τους και μπορούν να στηρίξουν πιο αποτελεσματικά την οικογένειά τους.

Από την πλευρά της επιχείρησης είναι βέβαιο πως η ευεξία συντελεί στη μείωση του κόστους που δημιουργείται από τις απουσίες των εργαζομένων, αλλά το σημαντικό είναι ότι προάγει την κουλτούρα της θετικότητας και της αποδοτικότητας. Η επιχείρηση έχει χρέος να δημιουργεί ένα περιβάλλον, μια κουλτούρα που ενθαρρύνει την ευεξία, γιατί πραγματικά όλοι έχουν κάτι να κερδίσουν από αυτό.

Η στρατηγική ΕΚΕ του Ομίλου σας περιλαμβάνει δράσεις με απώτερο στόχο τη βελτίωση της ευεξίας;

Βεβαίως. Από την έναρξη λειτουργίας της Διεύθυνση Κοινωνικής Υπευθυνότητας ξεκινήσαμε το πρόγραμμα ΕΥ ΖΗΝ, ένα πρόγραμμα το οποίο απευθύνεται στους εργαζόμενους του Ομίλου μας και κύριο στόχο έχει την ενημέρωση των εργαζομένων για θέματα υγείας και ευεξίας και την παρακίνησή τους για την υιοθέτηση ενός υγιεινού μοντέλου ζωής. 

Ενδεικτικά σας αναφέρω μερικές από τις δράσεις που έχουμε πραγματοποιήσει στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΥ ΖΗΝ: προληπτικές ιατρικές εξετάσεις (στιγμιαία εξέταση σακχάρου και χοληστερίνης), λιπομετρήσεις, ενημερωτικές ομιλίες (πρόληψη καρκίνου του μαστού, εργονομία, η σημασία του υγιεινού πρωινού και των σνακς, μεσογειακή διατροφή), παροχή προγραμμάτων διατροφής βασισμένων στη μεσογειακή διατροφή, σε συνεργασία με διαιτολόγους-διατροφολόγους, συμμετοχή σε αθλητικά τουρνουά και άλλα αθλητικά δρώμενα, γυμναστική εντός των εγκαταστάσεων του Ομίλου μας, παροχή εκπτώσεων σε γυμναστήρια κ.α.

Υπάρχει κάποια «μαγική συνταγή» για να επιτύχουμε επαγγελματική ευεξία; Ποια είναι η συμβουλή σας στους επικεφαλής μίας εταιρείας;

Μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν. Ο κάθε άνθρωπος, ο κάθε επαγγελματίας, ο κάθε leader έχει τον δικό του τρόπο να νιώσει ευεξία. Ούτε είμαι άνθρωπος που δίνει εύκολα συμβουλές. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε ως Όμιλος αλλά ειδικά στις Διευθύνσεις Κοινωνικής Υπευθυνότητας και Ανθρώπινου Δυναμικού είναι να δημιουργούμε τις συνθήκες και την κουλτούρα μέσα στις οποίες όλοι οι εργαζόμενοι θα νιώθουν το σεβασμό. Θα νιώθουν ότι είναι Άνθρωποι πάνω απ’ όλα και ότι συγχρόνως έχουν τις ευκαιρίες να ενημερωθούν και να κάνουν πράξη ενέργειες που θα οδηγήσουν στην επαγγελματική και προσωπική τους ευεξία.

Ο βαθμός ενσωμάτωσης της ευρύτερης κοινωνικής υπευθυνότητας στην εταιρική κουλτούρα κερδίζει έδαφος μεταξύ των κριτηρίων αξιολόγησης που οδηγούν στην επιλογή της εταιρείας στην οποία θέλουν να εργαστούν.

Τι σας δίνει ενέργεια να φέρετε εις πέρας την ημέρα σας; Υπάρχει κάτι που σας αποφορτίζει;

Αυτό που κάνω εδώ και αρκετά χρόνια είναι να βγαίνω να περπατάω για 50-60’ το πρωί, πριν πάω στο γραφείο. Το δυναμικό αυτό περπάτημα το κάνω 4-5 φορές την εβδομάδα. Είναι αυτές οι ώρες που τονώνουν το σώμα μου αλλά και το πνεύμα μου. Είναι τότε που βρίσκομαι μόνη με τον εαυτό μου και τις σκέψεις μου. Είναι τότε που θα σκεφθώ τα πιο δημιουργικά πράγματα τα οποία στη συνέχεια θα εφαρμόσω στην επαγγελματική αλλά και την προσωπική ζωή μου. 

Αυτό το πρωινό περπάτημα, μαζί με κάποιες επιπλέον ασκήσεις, μου δίνουν ενέργεια για όλη την ημέρα. Φυσικά προσπαθώ να έχει προηγηθεί ένας καλός ύπνος που όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικός είναι για την ψυχική, την πνευματική και τη σωματική υγεία μας. Και βέβαια πάντα προσπαθώ να τρέφομαι σωστά, με φαγητό κυρίως μαγειρεμένο στο σπίτι. Για την αποφόρτιση στο τέλος της ημέρας σίγουρα βοηθάει ένα καλό βιβλίο, μια ταινία και φυσικά ένα ωραίο γεύμα με φίλους ή με την οικογένεια.

Να υποθέσω ότι έχετε καλή σχέση με τον ύπνο.

Όλοι γνωρίζουμε πια πόσο σημαντικός είναι ο ύπνος για την ευεξία και την αποδοτικότητά μας. Προσωπικά νιώθω ότι έχω την ανάγκη να κοιμηθώ 6-7 ώρες και όταν το καταφέρνω έχω μεγάλη ενέργεια την επόμενη μέρα. Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια δεν το πετυχαίνω πάντα. Οι διάφοροι προβληματισμοί με κάνουν και ξυπνώ συχνά μέσα στη νύχτα. Σίγουρα η άθληση, το ελαφρύ φαγητό και η μη ενασχόληση με ηλεκτρονικές συσκευές 1-2 ώρες πριν τον ύπνο βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Είναι, πάντως, κάτι που με απασχολεί και το φροντίζω. 

Έχετε μικρά μυστικά που ενισχύουν την αποδοτικότητά σας; (πχ είστε οργανωτική, φτιάχνετε λίστες, οργανώνετε τα email σας, κάνετε διάλειμμα από την τεχνολογία;)

Αυτά αλλάζουν κατά καιρούς. Δεν μπορώ να πω ότι η οργάνωση είναι το πιο δυνατό μου σημείο. Όμως καταλαβαίνετε ότι μια γυναίκα που εργάζεται, που έχει ένα σπιτικό και τρία παιδιά έχει σίγουρα πάρα πολλές «To do lists»!

Επαγγελματικά αυτό που νιώθω ότι με βοηθάει πάρα πολύ είναι ότι μόλις πάω στο γραφείο το πρώτο πράγμα που κάνω είναι να γράψω σε ένα χαρτί (ναι χαρτί) τα tasks της ημέρας. Έτσι ξέρω όσα έχω να ολοκληρώσω τη συγκεκριμένη μέρα και δεν αποπροσανατολίζομαι.

Το άλλο που κάνω τελευταία είναι ότι το μεσημέρι σταματάω οτιδήποτε κάνω για να απολαύσω ένα γρήγορο γεύμα χωρίς να είμαι πάνω από το email μου όπως έκανα παλαιότερα. Μπορεί να είναι 15-20’ μόνο, αλλά προσπαθώ να είναι η ώρα που «αποσυνδέομαι» από τον ηλεκτρονικό μας κόσμο. Αυτό μου δίνει αρκετή ενέργεια για να συνεχίσω την ημέρα μου στο γραφείο.

Μία επιχείρηση έχει μόνο να ωφεληθεί όταν καταφέρει να δημιουργήσει μια κουλτούρα επικοινωνίας βασισμένη στην ενσυναίσθηση. Γιατί τότε οι εργαζόμενοι νιώθουν ότι «ανήκουν» σε μία ευρύτερη οικογένεια και όχι μόνο ότι εργάζονται σε μία εταιρεία. 

Πόσο δύσκολο είναι να βρει κανείς την ισορροπία ανάμεσα στην προσωπική και την επαγγελματική ζωή; Εσείς τι κάνετε γι’ αυτό;

Ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Για μένα αυτό είναι λίγο μύθος. Πρέπει να παραδεχθώ ότι παίρνω τη δουλειά στο σπίτι μου. Το μυαλό δεν σταματάει ποτέ να σκέφτεται, ακόμα κι όταν βρίσκομαι στο σπίτι ή σε διακοπές. Ειδικά τώρα, λόγω τεχνολογίας, είναι πολύ εύκολο να είμαστε ηλεκτρονικά «συνδεδεμένοι» με τη δουλειά μας, ακόμα και όταν δεν είμαστε στο γραφείο.

Αυτό που προσπαθώ είναι να δημιουργώ «νησίδες-διαλείμματα» από τη δουλειά όταν είμαι με την οικογένεια, με φίλους ή όταν κάνω κάποια δραστηριότητα για τον εαυτό μου. Και σίγουρα δεν καταπιάνομαι πια με emails στο κινητό 1-2 ώρες πριν τον ύπνο.

Η επιχείρηση έχει χρέος να δημιουργεί ένα περιβάλλον, μια κουλτούρα που ενθαρρύνει την ευεξία.

Τι σημαίνει για εσάς αποτυχία και πώς τη διαχειρίζεστε;

Αποτυχία. Η αποτυχία πάντα πονάει. Έχω βιώσει αποτυχίες και στην επαγγελματική και στην προσωπική μου ζωή και ο πόνος είναι μεγάλος. Όσο «δουλεμένος» και φιλοσοφημένος κι αν είναι κάποιος, δεν παύει να πληγώνεται όταν έρθει αντιμέτωπος με την αποτυχία. Το θέμα είναι να συνειδητοποιείς τα συναισθήματα αυτά, να τα αποδέχεσαι και από εκείνο το σημείο να σηκώνεσαι ξανά όρθιος. Σε κάθε μικρή ή μεγάλη αποτυχία προσπαθώ να διαχειριστώ το σώμα, την ψυχή και το μυαλό έτσι ώστε να σηκωθώ όρθια, να μάθω όσο γίνεται πιο πολλά πράγματα για μένα και για τη ζωή και να προχωρήσω πιο δυνατή.

Πότε ήταν η τελευταία φορά που φτάσατε κοντά ή πάθατε burnout και γιατί; Πώς το αντιμετωπίσατε;

Η αλήθεια είναι ότι δεν έχω πάθει burnout. Ναι, έχω φτάσει σε όρια υπερβολικής κούρασης, κυρίως όταν τα τρία παιδιά μου ήταν μικρά και είχα και τη δουλειά καθώς και όλα τα θέματα που χειρίζεται μία γυναίκα. Αυτό που έκανα είναι ότι έβαλα προτεραιότητες. Πέταξα οτιδήποτε περιττό και κράτησα μόνο τα ουσιαστικά. Και φυσικά ζήτησα βοήθεια. Από οικογένεια, συνεργάτες, φίλους. Σε κάποια τέτοια πιεστική για μένα στιγμή, ήταν που αποφάσισα ότι πρέπει να προσέξω τη φυσική μου κατάσταση. Γιατί συνειδητοποίησα ότι όταν το σώμα μου δεν είναι καλά τότε τίποτα δεν μπορεί να πάει καλά. Και φυσικά η ψυχική και πνευματική υγεία είναι επίσης απαραίτητα στοιχεία για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες. Τότε ήταν που ξεκίνησα το πρωινό περπάτημα.

Και μία τελευταία ερώτηση. Ποιος είναι ο δικός σας Thrive στόχος;

Θεωρώ ότι ο καθένας μας για να νιώθει καλά πρέπει να εξελίσσεται ως άνθρωπος και να βρίσκει νόημα στη ζωή του.

Στόχος μου είναι να κάνω πράγματα για να βελτιώνω το σώμα μου, το μυαλό μου και την ψυχή μου. Να κάνω πράγματα που με κάνουν καλύτερο άνθρωπο ώστε να μπορώ να προσφέρω και σε μένα αλλά και στους γύρω μου. Και φυσικά όσο μεγαλώνουμε η χαρά της προσφοράς είναι αυτή που κάνει μία ζωή πιο γεμάτη.

Η Λήδα Φουρλή είναι CSR Director στον Όμιλο FOURLIS από το 2008 όπου δημιούργησε τη Διεύθυνση Κοινωνικής Υπευθυνότητας. Βρίσκεται στον Όμιλο από το 1989, αρχικά στη ΔιεύθυνσηMarketing και κατόπιν ανέλαβε τη θέση της  Διευθύντριας Ανθρωπίνου Δυναμικού. Θεωρεί τον Όμιλο FOURLIS και τους Ανθρώπους του, οικογένειά της. Φιλοσοφία και στόχος της είναι να δημιουργεί το περιβάλλον όπου οι άνθρωποι που σχετίζονται με τον Όμιλο να νιώθουν ότι τους σέβονται και ότι μπορούν να εξελιχθούν ως άνθρωποι και επαγγελματίες. Η προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και η προστασία του περιβάλλοντας είναι κομμάτια που ο Όμιλος, αλλά και η ίδια προσωπικά, κατευθύνει μεγάλο μέρος της ενέργειάς της. Είναι κάτοχος πτυχίου Bachelor στα Οικονομικά καθώς και πτυχίου Μ.Β.Α. από το Dartmouth College στις Η.Π.Α.  Είναι Σύμβουλος-Εκτελεστικό Μέλος του Δ.Σ. της FOURLIS ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ, Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της INTERSPORT ATHLETICS A.E.Ε. καθώς και Πρόεδρος της εταιρείας TRADE STATUS Α.Ε.Ε. (Καταστήματα DP…am).

Διάβασε ακόμα:

Ρόζα Ταπίνη: “Η Ευεξία Των Εργαζομένων Είναι Άρρηκτα Συνδεδεμένη Με Την Αποδοτικότητά Τους”

Αρτέμης Μυρόπουλος: “Ο Εργαζόμενος Δεν Φεύγει Από Τις Εταιρείες, Φεύγει Από Κακούς Προϊσταμένους”