Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Τι υποστηρίζει η θεωρία της προσδοκίας.
-Πώς θα κινητοποιήσεις την ομάδα σου.


Κάθε οργανισμός, κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα, αλλά κυρίως οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, οφείλουν να αντιλαμβάνονται την αξία του ανθρώπινου κεφαλαίου και να επενδύουν σε αυτό συστηματικά.

Όταν μία επιχείρηση ξεπερνάει τα όρια της αυτοαπασχόλησης, ήδη από τον πρώτο εργαζόμενο που αποκτά, πρέπει να συμπεριλάβει στην φιλοσοφία και κουλτούρα της τον τρόπο που θα τον κάνει να είναι κομμάτι των βασικών της στόχων. Αναμφίβολα η τελική επιδίωξη – στόχος είναι η μέγιστη κερδοφορία, όμως η διαδρομή μέχρι εκεί περιλαμβάνει πολλά ειδικότερα θέματα. Θεμελιώδους σημασίας είναι το προσωπικό, που πρέπει να είναι τόσο όσο χρειαζόμαστε, χωρίς υπερβολές, πλήρως καταρτισμένο και εξειδικευμένο, να έχει την ελευθερία να εργάζεται δημιουργικά, δίχως ιδιαίτερη επίβλεψη, άρα αφοσιωμένο και ενεργητικό.

Οπωσδήποτε οι χρηματικές ανταμοιβές και τα bonus επιδόσεων είναι πρόκληση για να επιτύχουν οι εργαζόμενοι περισσότερα από τα αναμενόμενα και να τα ξεπεράσουν. Όταν όμως αυτά τα χρήματα δεν υπάρχουν, υπάρχουν εναλλακτικές.

Η Θεωρία της Προσδοκίας υποστηρίζει ότι, κάθε άτομο κινητοποιείται με την προσδοκία να πετύχει κάτι που του φαίνεται ελκυστικό. Έτσι, ήδη από την πρόσληψη ή αμέσως μετά, κάθε εργοδότης καλό είναι να διερευνά διακριτικά τι μπορεί να είναι ελκυστικό – πέρα από τις χρηματικές αμοιβές – για τους εργαζομένους του.

Το παράδειγμα του Noma

Ηχηρό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση του René Redzepi, αλβανικής καταγωγής, σεφ και ιδιοκτήτη του διασημότερου εστιατορίου στον κόσμο. Το δανέζικο εστιατόριο Noma σερβίρει μεταξύ ιδιαίτερα καινοτόμα εδέσματα. Ο πρωτοπόρος επιχειρηματίας και σεφ, αντάμειψε ορισμένους συνεργάτες του όχι με κάποια αύξηση, αλλά δίνοντάς τους μερίδιο από το εστιατόριο! Ανάμεσα σε αυτούς ήταν και ο 65χρονος Αφρικανός λαντζέρης. Ο άνθρωπος αυτός δεν ανήκε στο δημιουργικό κομμάτι της ομάδας, δεν ήταν σεφ, ούτε καν είχε επαφή με τους πελάτες που μπαίνουν σε λίστα αναμονής για πέντε μήνες, προκειμένου να απολαύσουν τα καινοτόμα εδέσματα. Ήταν μάλιστα προχωρημένης ηλικίας και άρα σύντομα θα έβγαινε στη σύνταξη. Γιατί λοιπόν επιλέχθηκε από τον ιδιοκτήτη ώστε να επιδοτηθεί; Ο λόγος που ισχυρίσθηκε ο Redzepi ήταν απλός: επειδή δούλευε πάντα σκληρά και διαρκώς χαμογελαστός.

Με τον τρόπο όμως αυτό, δόθηκε σαφές μήνυμα και στόχος στους υπόλοιπους ανθρώπους της ομάδας, ότι όλοι ανεξαιρέτως μπορούν να επιτύχουν μία μεγάλη ανταμοιβή – ακόμα και αν αυτή δεν έχει να κάνει με άμεσο τρόπο με χρήματα.

Η Θεωρία της Προσδοκίας υποστηρίζει ότι, κάθε άτομο κινητοποιείται με την προσδοκία να πετύχει κάτι που του φαίνεται ελκυστικό.

Με απλές αιτιολογίες και χωρίς χρήματα, ο Redzepi δημιούργησε στο προσωπικό του την προσδοκία ότι ανεξάρτητα από την εμπλοκή τους στο αποτέλεσμα του εστιατορίου (φήμη, κέρδη, διασημότητα), εκείνος ως εργοδότης ανταμείβει τους εργαζομένους του ακόμη και για την «θετική τους αύρα».

Μην διστάσεις λοιπόν να πετύχεις την κορυφή μέσα από τις επιδόσεις του προσωπικού σου, ακόμη και αν δεν διαθέτεις τα σχετικά κεφάλαια. Οι προσδοκίες που μπορεί να έχουν οι εργαζόμενοί σου, συχνά ξεπερνούν τα συνηθισμένα πλαίσια. Μπορείς σίγουρα να κινητοποιήσεις τα συναισθήματά τους ευχάριστα και να αποκτήσεις την εμπιστοσύνη τους, ώστε να νιώθουν άνετα και να μιλούν χωρίς ενδοιασμούς για οτιδήποτε θεωρούν ελκυστικό στην επαγγελματική τους ζωή. Εκμαίευσε κάθε σχετική πληροφορία και αξιολόγησέ την, ώστε να ανακαλύψεις τις πιο απίθανες προσδοκίες τους και οτιδήποτε θεωρούν οι εργαζόμενοί σου σημαντικό ως ανταμοιβή. Ακολούθως, πήγαινε ένα βήμα παρακάτω και έκπληξέ τους ευχάριστα. Σίγουρα θα δεις και την επιχείρησή σου να απογειώνεται.

Αρχική δημοσίευση από την Αλεξάνδρα Καμαργιάννη στο epixeiro.gr.

Διάβασε ακόμα:

Team Coaching: Πώς Θα Ενισχύσεις Την Ανάπτυξη Της Ομάδας Σου

Τι Αναζητούν Οι Εργαζόμενοι Από Τις Εταιρίες

Author(s)

  • epixeiro.gr

    Η επιχειρηματικότητα στο προσκήνιο

    Tο epixeiro.gr είναι η μεγαλύτερη ηλεκτρονική πύλη για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα. Μετά από αρκετά χρόνια παρουσίας, αποτελεί πλέον το μέσο μιας άμεσης, συνεχούς και διαδραστικής επικοινωνίας της επιχειρηματικής κοινότητας, ενθαρρύνοντας και στηρίζοντας ενεργά επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και δράσεις που δημιουργούν προστιθέμενη αξία. Αποτελεί επίσης έναν χώρο όπου νεοσύστατες και υφιστάμενες επιχειρήσεις -μικρές, μεσαίες ή μεγάλες-, υποψήφιοι επενδυτές, ελεύθεροι επαγγελματίες, ιδιώτες, και φοιτητές θα μπορούν να χρησιμοποιούν τις γνώσεις που τους δίνονται για να ενισχύσουν την επιχειρηματική τους κουλτούρα. Το epixeiro.gr επιδιώκει να προσφέρει γνώση και να δίνει έμπνευση μέσα από το πλούσιο περιεχόμενό του, προσφέροντας στο αναγνωστικό του κοινό το know-how πάνω από 500 αρθρογράφων που αποτελούν ειδήμονες στον χώρο τους.