Στα επόμενα 5 λεπτά θα μάθεις:

-Ποιο είναι το κόστος μιας πιεστικής εργασιακής κουλτούρας.
-Τα 5 χαρακτηριστικά μιας θετικής κουλτούρας.


Πολλές εταιρείες στηρίζουν την οικονομική τους επιτυχία σε μια ανελέητη και υπερβολικά πιεστική κουλτούρα. Αλλα όλο και περισσότερες έρευνες πάνω στη θετική οργανωσιακή ψυχολογία αποδεικνύουν ότι ένα πιεστικό περιβάλλον είναι όχι μόνο επιβλαβές για την αποδοτικότητα μακροπρόθεσμα, αλλά και ότι ένα  θετικό περιβάλλον θα ωφελήσει σημαντικά τόσο εργοδότες, όσο και εργαζομένους. Παρόλο που υπάρχει η αντίληψη ότι το στρες και η πίεση ωθούν τους εργαζομένους να αποδώσουν καλύτερα, περισσότερο και πιο γρήγορα, αυτό που αδυνατούν να καταλάβουν οι σκληροί οργανισμοί είναι το κρυμμένο κόστος αυτής της στρατηγικής. 

Αρχικά, τα έξοδα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης σε εταιρείες υψηλής πίεσης είναι σχεδόν 50% μεγαλύτερα από ό,τι σε άλλους οργανισμούς. Ο American Psychological Association εκτιμά ότι περισσότερα από $500 δις από την αμερικανική οικονομία λόγω του εργασιακού στρες και 550 εκατομμύρια ημέρες εργασίας χάνονται λόγω στρες στην εργασία. 60%-80% των ατυχημάτων στο γραφείο αποδίδονται στο στρες και εκτιμάται ότι περισσότερο από το 80% των ιατρικών επισκέψεων οφείλονται στο στρες. Το εργασιακό στρες έχει συνδεθεί με προβλήματα υγείας που ποικίλουν από μεταβολικό σύνδρομο σε καρδιαγγειακές ασθένειες και θνητότητα. 

Το στρες του ανήκειν σε ιεραρχίες από μόνο του συνδέεται με ασθένειες και θάνατο. Μια έρευνα έδειξε ότι όσο πιο χαμηλά είναι κάποιος στην ιεραρχία, τόσο πιο υψηλές είναι οι πιθανότητες να υποφέρει από καρδιαγγειακές ασθένειες και να πεθάνει από καρδιακή προσβολή. Σε μια μεγάλη έρευνα που πραγματοποίθηκε από την Anna Nyberg στο Karolinska Institute, τα αποτελέσματα έδειξαν έναν ισχυρό δεσμό μεταξύ της ηγετικής συμπεριφοράς και των καρδιακών ασθενειών στους εργαζομένους. Τα αφεντικά που προκαλούν στρες κάνουν κυριολεκτικά κακό στην καρδιά. 

Επιπλέον, υπάρχει το κόστος της αποδέσμευσης. Ενώ ένα σκληρό περιβάλλον και μια κουλτούρα φόβου μπορεί αν διασφαλίσει την αφοσίωση για κάποιο χρονικό διάστημα, έρευνες δείχνουν ότι το αναπόφευκτο στρες που προκαλεί θα οδηγήσει πιθανώς σε αποδέσμευση και απόπροσανατολισμό μακροπρόθεσμα. Η αφοσίωση στη δουλειά, που σχετίζεται με το αίσθημα της αξίας, της ασφάλειας, της στήριξης και του σεβασμού, γενικά συνδέεται αρνητικά με το αυξημένο στρες και την σκληρή κουλτούρα. 

Και η αποδέσμευση είναι κοστοβόρα. Σε έρευνες από το Queens School of Business και από το Gallup Organization, οι αποπροσανατολισμένοι εργαζόμενοι είχαν 37% περισσότερες απουσίες, 49% περισσότερα ατυχήματα και 60% περισσότερα λάθη και ελλείψεις. Οι οργανισμοί με χαμηλά επίπεδα αφοσίωσης των εργαζομένων βιώναν 18% μειωμένη αποδοτικότητα, 16% λιγότερα κέρδη και 37% λιγότερη εργασιακή ανάπτυξη. Κυρίως, οι επχειρήσεις με αφοσιωμένους εργαζομένους είχαν 100% περισσότερες αιτήσεις για εργασία. 

Η έλλειψη πίστης είναι το τρίτο κόστος. Έρευνες δείχνουν ότι το εργασιακό στρες οδηγεί σε μια αύξηση κατά 50% στις παραιτήσεις. Οι άνθρωποι πηγαίνουν στην αγορά εργασίας, απορρίπτουν προαγωγές ή παραιτούνται. Το Center for American Progress εκτιμά ότι η αντικατάσταση ενός μόνου εργαζομένου κοστίζει σχεδόν 20% του μισθού του εργαζομένου.  

Για αυτούς τους λόγους, πολλές εταιρείες έχουν καθιερώσει ένα ευρύ φάσμα προνομίων της τηλεργασίας. Ωστόσο, αυτές οι εταιρείες δεν καταφέρνουν να λάβουν υπόψη τις έρευνες. Μια δημοσκόπηση από το Gallup έδειξε ότι ακόμα και όταν οι εργασιακοί χώροι προσφέρουν προνόμια, όπως η τηλεργασία και το ευέλικτο ωράριο, οι εργαζόμενοι βάζουν ως προτεραιότητα την ευεξία. Οι εργαζόμενοι προτιμούν την εργασιακή ευεξία από τα υλικά προνόμια

Η ευεξία οφείλεται σε ένα μόνο λόγο, τη θετική κουλτούρα 

Η δημιουργία μιας θετικής και υγιούς κουλτούρας για την ομάδα σας εξαρτάται από μερικές βασικές αρχές. Σύμφωνα με έρευνες, τα οφέλη μιας θετικής εργασιακής κουλτούρας συνοψίζονται σε 5 βασικά χαρακτηριστικά:

-Το ενδιαφέρον και η φροντίδα των συναδέλφων σαν φίλων
-Η παροχή στήριξης στους άλλους και η παροχή καλοσύνης και συμπαράστασης όταν οι άλλοι δυσκολεύονται
-Η αποφυγή των κατηγοριών και η συγχώρεση των λαθών
-Η έμπνευση στη δουλειά
-Η συμπεριφορά απέναντι στους άλλους με σεβασμό, ευγνωμοσύνη, εμπιστοσύνη και αξιοπρέπεια.

Ως αφεντικά, πώς μπορείτε να ενισχύσετε αυτές τις αρχές; Η έρευνα αναδεικνύει 4 βήματα για να δοκιμάσετε: 

1. Ενισχύστε τις κοινωνικές επαφές. Ένας μεγάλος αριθμός εμπειρικών ερευνών επιβεβαιώνουν ότι οι θετικές κοινωνικές επαφές στη δουλειά παράγουν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι αρρωσταίνουν πιο σπάνια, αναρρώνουν 2 φορές πιο γρήγορα από μια εγχείρηση, βιώνουν λιγότερο συχνά κατάθλιψη, μαθαίνουν γρηγορότερα και θυμούνται περισσότερο, ανέχονται καλύτερα τον πόνο, είναι πιο οξυδερκείς και αποδίδουν καλύτερα στη δουλειά. Επιπλέον, έρευνα από την Sarah Pressman στο University of California, Irvine, αποκάλυψε ότι η πιθανότητα πρόωρου θανάτου είναι 20% πιο υψηλή για τους παχύσαρκους ανθρώπους, 30% για τους αλκοολικούς, 50% για τους καπνιστές, αλλά 70% για ανθρώπους με ελλιπείς κοινωνικές σχέσεις. Τα τοξικά και στρεσογόνα εργασιακά περιβάλλοντα επηρεάζουν τις κοινωνικές σχέσεις και κατ’ επέκταση το προσδόκιμο ζωής. 

2. Δείξτε ενσυναίσθηση. Ως αφεντικά, επηρεάζετε σε μεγάλο βαθμό το πώς αισθάνονται οι εργαζόμενοί σας. Μια έρευνα εγκεφάλου διαπίστωσε ότι όταν οι εργαζόμενοι θυμούνταν ένα αγενές και αναίσθητο αφεντικό, παρατηρούνταν αυξημένο κινητικότητα σε περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με την αποφυγή και τα αρνητικά συναισθήματα, ενώ το αντίθετο συνέβαινε όταν θυμούνταν ένα αφεντικό με ενσυναίσθηση. Επιπροσθέτως, η Jane Dutton και οι συνάδελφοί της στο CompassionLab του University of Michigan υποστηρίζουν ότι οι ηγέτες που δείχνουν ενσυναίσθηση προς τους εργαζομένους ενισχύουν την ατομική και συλλογική ανθεκτικότητα σε δύσκολες περιόδους. 

3. Κάντε τον κόπο να βοηθήσετε. Είχατε ποτέ έναν manager ή ένα μέντορα που δυσκολεύτηκε πολύ για να σας βοηθήσει ενώ δεν ήταν υποχρεωμένος-η; Πιθανότατα είστε πιστοί σε αυτό το άτομο μέχρι σήμερα. Ο Jonathan Haidt στο Stern School of Business δείχνει με την έρευνά του πως όταν οι ηγέτες δεν είναι απλώς δίκαιοι, αλλά αυτοθυσιάζονται κιόλας, οι υπάλληλοί τους συγκινούνται και εμπνέονται να γίνουν πιο πιστοί και αφοσιωμένοι οι ίδιοι. Με αποτέλεσμα να είναι πιο πιθανό να κάνουν κι εκείνοι τον κόπο για να βοηθήσουν άλλους εργαζομένους, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο ένα κύκλο βοήθειας και υποστήριξης. Ο Daan Van Knippenberg του Rotterdam School of Management δείχνει ότι οι υπάλληλοι ηγετών που αυτοθυσιάζονται είναι πιο συνεργατικοί, γιατί εμπιστεύονται περισσότερο τους ηγέτες τους. Είναι επίσης πιο αποδοτικοί και θεωρούν τους ηγέτες τους πιο αποτελεσματικούς και χαρισματικούς. 

4. Ενθαρρύνετε τους ανθρώπους να σας μιλήσουν-ειδικά για τα προβλήματά τους. Είναι λογικό ότι η εμπιστοσύνη ότι το αφεντικό σου κοιτάει το συμφέρον σου βελτιώνει την απόδοση των εργαζομένων. Οι εργαζόμενοι αισθάνονται ασφαλείς αντί να φοβούνται και όπως δείχνει η έρευνα της Amy Edmondson του Harvard για την ψυχολογική ασφάλεια, μια κουλτούρα ασφάλειας οδηγεί σε καλύτερα εκπαιδευτικά και παραγωγικά αποτελέσματα. 

Όταν ξέρεις ότι ένας ηγέτης τηρεί ορισμένες αξίες και αρχές που βασίζονται στη διαπροσωπική καλοσύνη, αυτός ή αυτή αποτελεί πρότυπο για όλον τον οργανισμό. Ενώ τα σκληρά εργασιακά περιβάλλοντα συνδέονται με χειρότερη υγεία των εργαζομένων, το αντίθετο ισχύει για τα θετικά εργασιακά περιβάλλοντα, όπου οι εργαζόμενοι τείνουν να έχουν λιγότερους καρδιακούς παλμούς και χαμηλότερη πίεση, καθώς και ισχυρότερο ανοσοποιητικό σύστημα. 

Συνοψίζοντας, ένας θετικός εργασιακός χώρος είναι πιο επιτυχημένος μακροπρόθεσμα, γιατί αυξάνει τα θετικά συναισθήματα και την ευεξία, που αποτελούν την προϋπόθεση για αυξημένη αποδοτικότητα.

Μάθετε περισσότερα για τα εταιρικά μας προγράμματα σήμερα.

Διάβασε ακόμα:

Πώς η συμμετοχή των εργαζομένων στη λήψη αποφάσεων ωφελεί τους οργανισμούς;

Έρευνα: Λιγότερο από το 10% των εταιρειών προσφέρει δυνατότητες κατάρτισης και επιμόρφωσης στους εργαζομένους

Author(s)

  • Ελίζα Σακκά

    Content Editor

    Η Ελίζα Σακκά είναι content editor και social media manager.