Στα επόμενα 5 λεπτά θα μάθεις:

-Ποια κοινωνιολόγος εντόπισε κοινά χαρακτηριστικά στις δύο γενιές. 
-Τους διαφορετικούς λόγους που οι δύο γενιές αποφεύγουν την οικονομική σπατάλη. 


Για να σου δώσω εύκολα να καταλάβεις ποια είναι η γενιά Ζ, θα σου πω ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία εκπρόσωποί της θα κλείσουν φέτος το 22ο έτος της ζωής τους. Πιο συγκεκριμένα, οι Gen Z είναι εκείνοι που έχουν γεννηθεί μεταξύ 1998 και 2015. Είναι τα παιδιά που χοροπηδάνε στο κρεβάτι σου και τρώνε δημητριακά στο τραπέζι της κουζίνας σου. Οι έφηβοι που κυκλοφορούν (κυκλοφορούσαν μέχρι πρότινος) στο Mall. Οι μαθητές στην τάξη σου. Τα ανίψια ή τα βαφτιστήρια σου που μόλις ξεκίνησαν τις σπουδές τους. Χμ, ναι … μπορεί να είναι και τα εγγόνια σου. Εμένα συγκεκριμένα είναι η κόρη μου. 

Και ως εκπρόσωπος της γενιάς Χ (εγώ), παρατηρώ ότι αυτό το παιδί καθόλου δεν μου μοιάζει στα … μυαλά. Αφού είναι εκείνη που θα σηκώσει το φρύδι ειρωνικά απέναντι στις όποιες επαναστατικές μου διαθέσεις. Είναι εκείνη που θα μου πει, όταν πάμε μαζί για ψώνια, “δεν χρειάζεται να αγοράσουμε κάτι άλλο μαμά”. Και είναι εκείνη που θα μου επισημάνει τους κινδύνους της υπερέκθεσης στα social. Και μερικές φορές, παρά το νεαρό της ηλικίας της, θαυμάζω την στωική της ωριμότητα, σκεπτόμενη πόσο μου θυμίζει τον … μπαμπά μου. 

Μπορεί και να είναι μια απλή διαπίστωση, δεν λέω. Όμως είπα να το ψάξω και μάντεψε τι βρήκα; Ως ένα βαθμό αυτό ισχύει. Πράγμα που σημαίνει ότι η απλή παρατήρησή μου μπορεί να αποτελεί γενικευμένη διαπίστωση. Σύμφωνα λοιπόν με την Amy Lynch , κοινωνιολόγο και ειδική στη μελέτη γενεών, η γενιά Ζ φαίνεται ότι έχει πολλά κοινά με εκείνους που  γεννήθηκαν μεταξύ 1925 και 1945. Τη λεγόμενη Σιωπηλή Γενιά. 

Όπως η ίδια υποστηρίζει, αυτό δεν είναι κάτι σπάνιο, αφού οι γενιές – από ό,τι επιβεβαιώνει η ιστορία -, κάνουν κύκλους επιδεικνύοντας χαρακτηριστικά που επαναλαμβάνονται. Η Amy Lynch μελετά τα χαρακτηριστικά των γενεών με σκοπό να μειώσει το χάσμα μεταξύ τους και να βελτιώσει την επικοινωνία και τη συνεργασία μεταξύ διαφορετικών ηλικιακών ομάδων. 

Τι κοινό, όμως, πραγματικά θα μπορούσε να έχει ένα παιδί, που γεννήθηκε και μεγάλωσε με ένα έξυπνο τηλέφωνο στο χέρι και δεν γνωρίζει ούτε πρόκειται ποτέ να γνωρίσει πώς ήταν ο κόσμος προ social media, με έναν άνθρωπο που μεγάλωσε χωρίς τηλέφωνα και σήμερα περπατά κρατώντας μπαστούνι; Η Lynch επισημαίνει 5 κοινά χαρακτηριστικά της Γενιάς Ζ με τη Σιωπηλή Γενιά (τη γενιά των παππούδων της): 

Δεν αγαπούν το ρίσκο

Γιατί όμως; Μία εξήγηση ίσως είναι αυτή. Οι “Σιωπηλοί” βίωσαν την κρίση του πολέμου. Οι εκπρόσωποι της γενιάς Ζ την οικονομική και περιβαλλοντική κρίση. Και οι δύο έχουν εισπράξει ένα παρόμοιο μήνυμα: ο κόσμος δεν ένα απόλυτα ασφαλές μέρος για να ζεις. Γι’ αυτό ίσως παρατηρείται ότι και οι δύο γενιές δεν αγαπούν το ρίσκο, εξηγεί η Άmy Lynch. Αν ρωτήσεις έναν νέο της γενιάς Ζ τι επάγγελμα θα ήθελε να κάνει, πιθανό να σου απαντήσει με την εξής ερώτηση: ποιο επάγγελμα είναι σε ζήτηση; Η δουλειά για τη γενιά αυτή πρέπει ξεκάθαρα να  εξασφαλίζει σε πρώτη φάση την αυτόνομη επιβίωσή τους. Όπως ακριβώς ίσχυε για τους παππούδες τους. Για αυτό κάποιες φορές τα όνειρα των νέων αυτών παιδιών ίσως δεν φαντάζουν και τόσο μεγαλεπήβολα, αφού προτιμούν στις περισσότερες των περιπτώσεων να ακολουθήσουν τον πιο ασφαλή δρόμο, για να πορευτούν στη ζωή τους. 

Είναι “έξυπνοι” με το χρήμα

Και οι δύο γενιές φαίνεται να δείχνουν έναν σεβασμό προς το χρήμα, αποφεύγοντας κατά κανόνα τις σπατάλες. Οι “Σιωπηλοί” θεωρούνται από τους πιο δυνατούς παίκτες στην αποταμίευση – μην τον ξεχνάμε αυτό. Αρκετά συχνά μάλιστα χαρακτηρίζονται ως τσιγκούνηδες από τις επιρρεπείς στις σπατάλες επόμενες γενιές – αυτές των παιδιών τους. Τα “Ζεντάκια”, από την άλλη, έχουν βιώσει μέσα από τους γονείς τους τόσο την οικονομική όσο και την επαγγελματική ανασφάλεια που προέκυψαν λόγω της οικονομικής κρίσης. Έχουν εμπεδώσει καλά το πιο βασικό μάθημα για το χρήμα: “χρειάζεται να προσέχουμε για να έχουμε”. Ταυτόχρονα, είναι οι νεότεροι προσληφθέντες σε εργασία και το νεότερο αγοραστικό κοινό. Θα διαπιστώσεις, όμως, ότι εύκολα μπορεί να περιμένουν τις εκπτώσεις πριν κάνουν μια αγορά, να επιδοθούν με μαεστρία στην έρευνα αγοράς και της διασταύρωσης τιμών στο διαδίκτυο, ενώ δεν αποκλείεται να απορρίψουν εύκολα ένα καταναλωτικό αγαθό, επειδή το θεωρούν υπερτιμημένο. Σε σχέση με του γονείς τους; Ναι, είναι σε μεγάλο βαθμό ολιγαρκείς. Όπως ακριβώς και οι παππούδες τους! 

Εκτιμούν τους οικογενειακούς δεσμούς

Όπως εξηγεί η Lynch, μετά από κάποιες γενιές, που αποδυνάμωσαν τους δεσμούς της οικογένειας και αποδόμησαν την αξία της, επιστρέψαμε σε μια γενιά που φαίνεται να εκτιμά τη δημιουργία οικογένειας σχεδόν όσο οι παππούδες της. Η Lynch υπενθυμίζει ότι η γενιά Χ είναι η γενιά με τα περισσότερα διαζύγια (τριπλάσια σε αριθμό διαζυγίων) από τις προηγούμενες γενιές. Οι τρομαγμένοι από όλα αυτά millenials (γενιά Υ) προσπάθησαν να αντιστρέψουν την παλίρροια, προτιμώντας να καθυστερήσουν να παντρευτούν, προκειμένου να αποφύγουν ένα διαζύγιο. Η γενιά Ζ, ωστόσο, φαίνεται μάλλον να έχει ξεπεράσει αυτό τον φόβο και να είναι πιο χαλαρή απέναντι στα όνειρα για τη δημιουργία οικογένειας, χωρίς έντονη διάθεση για αναβολές. Το μέλλον θα δείξει. 

Έχουν πρακτικά χέρια

Οι παππούδες τους αγαπούν να χρησιμοποιούν τα χέρια τους για να φτιάχνουν πράγματα χρόοοοονια τώρα. Είτε αυτό λέγεται μαρμελάδα ή γλυκό του κουταλιού, γεμιστά ή ντολμαδάκια, μποστάνι ή κήπος, πλεκτό ή κέντημα, “επισκευές” στο εξοχικό. Σε σχέση με τις ενδιάμεσες γενιές, που προτιμούν να απευθυνθούν στον ανάλογο ειδικό για το ανάλογο task ή σε ξένα χέρια, αν περισσεύουν τα χρήματα, προκειμένου να απελευθερωθούν από τις όποιες οικιακές αγγαρείες, οι εκπρόσωποι της γενιάς Ζ φαίνεται ότι έχουν ένα πιο πρακτικό πνεύμα. Έτσι, παρόλο που για μεγάλο μέρος του χρόνου τους τα χέρια τους είναι απασχολημένα με το κινητό τους, αγαπούν να εκτελούν συνταγές από το διαδίκτυο, έχουν αδυναμία στις DIY κατασκευές ή στα αντίστοιχα βιντεάκια τους, ενώ η κηπουρική φαίνεται ότι είναι ένα πεδίο που περιέργως τους εξιτάρει. Παρόλα αυτά, τα προκομμένα αυτά “παιδιά”, φαίνεται να έχουν μια αδυναμία που τους λύνει τα χέρια: τα applications. 

Βλέπουν το ποτήρι μισογεμάτο

Μπορεί κάποιες φορές αυτή η σιωπηλή τρίτη ηλικία να μας φαίνεται οπισθοδρομική ή με αρτηριοσκληρωτική σκέψη. Όμως, η αλήθεια είναι ότι οι εκπρόσωποι της σιωπηλής γενιάς, με τα άσπρα πλέον μαλλιά, αγαπούν πολύ τη ζωή. Είναι, μην ξεχνάς, η γενιά που πέρασε και ξεπέρασε κάθε δυσκολία χωρίς “μπαστούνια” ψυχολογικής υποστήριξης οποιουδήποτε είδους. Επιβίωσαν και ξεπέρασαν έναν πόλεμο. Είδαν τον κόσμο να αλλάζει και προσαρμόστηκαν σε κάθε είδους δεδομένα. Αυτό το τελευταίο θα μπορούσαμε να πούμε ότι διακρίνει και τα παιδιά της γενιάς Ζ, που μεταξύ άλλων τυγχάνει να είναι τα εγγόνια της Σιωπηλής Γενιάς. Προσαρμόζονται με σχετική ευκολία και αυτό αποτελεί το βασικό καύσιμο της διακριτής αισιοδοξίας τους. “Συνέχισε να περπατάς”, θα διαπιστώσεις ότι είναι συχνά το μότο και των πρώτων και των δεύτερων, έστω και σε διαφορετικές ταχύτητες. Θα μπορούσε να γίνει και δικό σου. Σε όποια γενιά κι αν ανήκεις!

Διάβασε ακόμα:

Η Σιωπηλή Γενιά – «Silent Generation» – ποιοι είναι;

Μαμά Τίγρης. Είσαι;


Author(s)

  • Φλώρα Κασσαβέτη

    Δημοσιογράφος Υγείας και Ευεξίας

    Η Φλώρα Κασσαβέτη είναι δημοσιογράφος υγείας ευεξίας. Υπήρξε Αρχισυντάκτρια στο περιοδικό Forma και περιοδικό Παιδί και Νέοι Γονείς και στα site Τhriveglobal.gr και Bestofyou.gr του Ομίλου Αntenna.