Στα επόμενα 5 λεπτά θα μάθεις:

– Γιατί οι γυναίκες δεν καταφέρνουν τόσο συχνά να πάρουν αύξηση.
– Πόσο πιο συχνό είναι το φαινόμενο της σεξουαλικής παρενόχλησης στις γυναίκες.


Η εκπροσώπηση των γυναικών στον επιχειρηματικό κόσμο δεν βελτιώνεται με ιδιαίτερα καλούς ρυθμούς. Για την ακρίβεια, δεν έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Τουλάχιστον, αυτό είναι ένα από τα σημαντικότερα συμπεράσματα του 2018 Women in the Workplace report που πρόσφατα δημοσιεύτηκε από τη McKinsey & Company and LeanIn.Org, μια από τις σημαντικότερες εταιρίες συμβούλων του κόσμου και αφορά την Αμερική.

Η τελευταία αυτή έρευνα ανέλυσε δεδομένα από 279 εταιρείες που μαζί αφορούν περισσότερους από 13 εκατομμύρια εργαζόμενους. Η μελέτη έλαβε υπόψη απαντήσεις περισσότερων από 64 χιλιάδων υπαλλήλων πλήρους απασχόλησης από 81 εταιρείες και αρκετές δεκάδες συνεντεύξεις.

Ακολουθούν 7 σημαντικά ευρήματα της έρευνας που σκιαγραφούν την εικόνα της θέσης των γυναικών στο χώρο εργασίας.

1.Οι άντρες κατέχουν το 62% των διευθυντικών θέσεων, ενώ οι γυναίκες μόλις το 38%.  

Το 2018, οι γυναίκες αποτελούσαν μόνο το 38% των διευθυντών, το 29% των αντιπροέδρων και μόνο το 22% των στελεχών του C-suite, δηλαδή των ανώτατων στελεχών μιας εταιρείας. Για κάθε 100 άντρες που προάγονται σε κάποια διευθυντική θέση, μόνο 70 γυναίκες προάγονται σε παρόμοιο ρόλο. Αυτή η διαφορά δεν οφείλεται στο ότι οι γυναίκες παραιτούνται, αφού η έρευνα έδειξε ότι οι άντρες και οι γυναίκες παραιτούνται σχεδόν στην ίδια συχνότητα.

2.Οι γυναίκες είναι λιγότερο πιθανό να έχουν επαφή με κάποιο ανώτερο στέλεχος σε σχέση με τους άντρες συναδέλφους τους.

Η έρευνα διαπίστωσε ότι το 27% των αντρών δηλώνει ότι δεν έχει ποτέ ουσιαστική επαφή με κάποιο ανώτερο στέλεχος σχετικά με τη δουλειά του, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στις γυναίκες φτάνει το 33%. Αυτό ίσως να μη μοιάζει με κάτι ιδιαίτερα σημαντικό όμως στην πραγματικότητα είναι, αφού όσο λιγότερες είναι οι αλληλεπιδράσεις με τα ανώτερα στελέχη, τόσο λιγότερες είναι οι ευκαιρίες εξέλιξης.

3.Οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να αντιμετωπίσουν διακρίσεις συγκριτικά με τους άντρες εργαζομένους.

Οι γυναίκες έχουν τις διπλάσιες πιθανότητες να χρειαστεί να αποδείξουν τις ικανότητές τους και πιο πιθανό να αμφισβητηθεί η κρίση τους στο πεδίο της δουλειάς τους. Επίσης, γίνονται πιο συχνά στόχος προσβολών. Συνολικά, το 64% των γυναικών ανέφερε ότι αντιμετώπισε μικροεπιθέσεις και προσβολές στη δουλειά. Αυτές μάλιστα οι εμπειρίες δρουν αθροιστικά. Οι γυναίκες που αντιμετωπίζουν αυτές τις συμπεριφορές είναι τρεις φορές πιο πιθανό να σκεφτούν την παραίτηση.

4.Μια γυναίκα είναι πιο πιθανό να είναι η μόνη ανάμεσα σε συναδέλφους άντρες.

Περίπου το 1/5 των γυναικών ανέφεραν ότι πολύ συχνά είναι οι μόνες γυναίκες (ή μία από τις μόνες γυναίκες) στις συναδελφικές ομάδες στο γραφείο. Πράγμα που σημαίνει ότι όλοι οι συνάδελφοί της είναι άνδρες. Μόνο όμως το 7% των αντρών θα βρεθεί στην αντίστοιχη κατάσταση. Αρκετές γυναίκες μάλιστα μπορεί να αναφέρουν και αρνητικές εμπειρίες όταν συμβαίνει αυτό γιατί νιώθουν ότι υφίστανται πίεση και έλεγχο.

5.Οι γυναίκες ζητούν προαγωγή και αύξηση τόσο συχνά όσο και οι άντρες.

Υπάρχει η κοινή πεποίθηση ότι οι γυναίκες δεν διεκδικούν τόσο συχνά προαγωγή και αύξηση όσο οι άντρες. Ωστόσο, η έρευνα έρχεται να καταρρίψει αυτόν το μύθο. Για την ακρίβεια, τα τελευταία δύο χρόνια, ζήτησαν προαγωγή και αύξηση ελαφρώς περισσότερες γυναίκες. Πιο συγκεκριμένα, το 31% των γυναικών έναντι του 29% των αντρών. Επίσης ένα 37% των γυναικών ζήτησε προαγωγή έναντι του 36% των αντρών.

6.Το 35% των γυναικών στον εταιρικό κλάδο έχουν βιώσει σεξουαλική παρενόχληση.

Ορισμένες, μάλιστα, κατηγορίες γυναικών σημείωνουν υψηλότερα ποσοστά σεξουαλικών παρενοχλήσεων, συμπεριλαμβανομένων του 55% των γυναικών σε υψηλόβαθμες θέσεις, το 48% των ομοφυλόφιλων γυναικών και το 45% των γυναικών που ασκούν τεχνικά επαγγέλματα. Σε γενικές γραμμές, οι εργαζόμενοι δεν νιώθουν εμπιστοσύνη προς τις εταιρείες τους ότι θα ερευνήσουν επαρκώς και θα προσπαθήσουν να διαχειριστούν σωστά τους ισχυρισμούς για σεξουαλική παρενόχληση. Κι εκεί εντοπίζεται ένα ακόμη χάσμα μεταξύ των δύο φύλων. Το 70% των αντρών θεωρεί ότι οι ισχυρισμοί για σεξουαλική παρενόχληση θα ερευνηθούν επαρκώς, ενώ μόνο το 52% των γυναικών συμφωνεί.

7.Οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να θεωρούν το φύλο τους ως εμπόδιο στην εξέλιξη

Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι υπάρχουν λιγότερες γυναίκες όσο ανεβαίνουμε στην ιεραρχία ή ότι προάγονται λιγότερο συχνά από τους άντρες συναδέλφους τους. Σχεδόν το ¼ των γυναικών, αλλά μόνο το 8% των αντρών πιστεύουν ότι το φύλο έχει παίξει κάποιο ρόλο στην απώλεια καποιας αύξησης, προαγωγής ή ευκαιρίας να εξελιχθούν επαγγελματικά. Επιπλέον, το 29% των γυναικών, συγκριτικά με το 15% των αντρών, πιστεύουν ότι το φύλο τους μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην μελλοντική τους εξέλιξη.

Οι γυναίκες έχουν τις διπλάσιες πιθανότητες να χρειαστεί να αποδείξουν τις ικανότητές τους και πιο πιθανό να αμφισβητηθεί η κρίση τους στο πεδίο της δουλειάς τους.

Ποια μέτρα θα ενισχύσουν την παρουσία των γυναικών στο χώρο εργασίας

Παρόλο που η πλειοψηφία των εταιρειών που συμμετείχαν σε αυτήν έρευνα ισχυρίζεται ότι η ίση εκπροσώπηση των φύλων αποτελεί βασική προτεραιότητα, οι δηλώσεις αυτές καθώς και μερικές δράσεις από οργανισμούς δεν αρκούν για να οδηγήσουν σε κάποια ουσιώδη αλλαγή. Για αυτό οι επικεφαλής της έρευνας προτείνουν ορισμένες στρατηγικές με πρώτο και κύριο να εκφράσουν ξεκάθαρα οι εταιρείες και οι υψηλά ιστάμενοι ως βασικό στόχο τους την ίση εκπροσώπηση των φύλων στις θέσεις που προσφέρονται. Επίσης προτείνουν την εφαρμογή δίκαιων πρακτικών προσλήψεων και προαγωγών που θα εξαλείφουν τις προκαταλήψεις και θα προσφέρουν ευελιξία στους εργαζομένους, οι οποίοι καλούνται να διαχειριστούν τις απαιτήσεις της επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

Φυσικά δεν χρειάζεται να είσαι CEO ή ο επικεφαλής του HR, για να συμβάλεις στην αλλαγή. Θυμήσου ότι υπάρχουν μικρά πράγματα που μπορείς ως διευθυντής ή συνάδελφος να κάνεις για να προωθήσεις την ισότητα των φύλων στον εργασιακό σου χώρο ξεκινώντας από σήμερα.

 

Διάβασε ακόμα:

Ο Ρόλος Της “Δεύτερης Βάρδιας” Στην Καριέρα Μιας Γυναίκας

The Fifty-Fifty Project: Η Γυναικεία Επιχειρηματικότητα Στο Επίκεντρο

Author(s)

  • Ελίζα Σακκά

    Content Editor

    Η Ελίζα Σακκά είναι content editor και social media manager.