Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Γιατί πρέπει να κλείσεις τον αρνητισμό στην τσάντα σου.
-Γιατί δεν πρέπει να ξεχνάς την ενσυναίσθηση.


Ο Ιάσονας έκλεισε το ξυπνητήρι απότομα και σηκώθηκε από το κρεβάτι. Είχε ήδη αργήσει όποτε δεν προλάβαινε να κάνει ντους. Έφτιαξε έναν γρήγορο καφέ και βγήκε βιαστικά από το σπίτι. Στο αυτοκίνητο, ο κλιματισμός είχε χαλάσει και η ζέστη ήταν αφόρητη. Το ίδιο και η κίνηση. Έφτασε στην δουλειά με καθυστέρηση, αγχωμένος για τη συνάντηση με την Έλενα, τη manager του, που άρχιζε σε δέκα λεπτά, σχετικά με την εξέλιξή του στην εταιρεία.

Μπήκε στο γραφείο της, έκατσε στην καρέκλα και, αγέλαστος, είπε μια ξερή καλημέρα. Ήταν φανερά εκνευρισμένος. Η Έλενα το κατάλαβε αμέσως. ‘Καλημέρα’, του απάντησε. Ο Ιάσονας έμοιαζε ασυγκράτητος. Με τεταμένο ύφος, υψηλό τόνο φωνής και έντονες κινήσεις μίλησε για όλα. Για το πώς θεωρεί ότι κάνει όλη την δουλειά στη θέση των άλλων, για την έλλειψη συνεργασίας, για το ότι οι στόχοι που του έχει θέσει η Έλενα δεν είναι ξεκάθαροι, για τον τάδε δυσαρεστημένο πελάτη και τον δείνα πεισματάρη συνάδελφο, για, για, για…

Η Έλενα δεν άργησε να αντιδράσει και με την σειρά της ύψωσε τη φωνή της. Του μίλησε για τον τρόπο του (‘δεν μιλάμε έτσι στους συναδέλφους!’), για την αρνητική επίδοσή του στο παρελθόν, για την ολοένα και πιο συχνή αργοπορία του, για, για, για…

Οι φωνές τους ακούγονταν σε όλο τον όροφο και η συζήτηση -ή μάλλον καλύτερα η διένεξη- έληξε όταν ο διευθυντής προσωπικού τους διέκοψε μπαίνοντας στο γραφείο.

Μήπως το παραπάνω περιστατικό σας θυμίζει κάτι; Πόσες φορές έχουμε κι εμείς οι ίδιοι βρεθεί σε παρόμοια θέση, εντός και εκτός εργασίας; Πόσες φορές οι αρνητικές μας σκέψεις και τα αρνητικά μας συναισθήματα έχουν επηρεάσει τη συμπεριφορά μας και μας έχουν οδηγήσει σε αναποτελεσματική επικοινωνία με ανεπιθύμητες συνέπειες;

Ας επιχειρήσουμε να κατανοήσουμε το παράδειγμα της ιστορίας μας.

Ο Ιάσονας νευρίασε από τις συνθήκες που αντιμετώπισε στον δρόμο προς την δουλειά (αργοπορία, χαλασμένος κλιματισμός, κίνηση, ζέστη…). Ο εκνευρισμός τον ακολούθησε στη συνάντηση που είχε με την Έλενα. Ως αποτέλεσμα, η συμπεριφορά του απέναντί της ήταν αρνητική. Η Έλενα, με τη σειρά της, επηρεάστηκε από την συμπεριφορά του Ιάσονα και καθρέφτισε το ίδιο μοτίβο. Κοινώς, μπλέχτηκαν σε έναν φαύλο κύκλο αρνητισμού χωρίς φαινομενική έξοδο διαφυγής. Όπως ο σκύλος, που κυνηγάει επίμονα την ουρά του. Αν μπορούσαμε να το σχηματοποιήσουμε θα ήταν κάπως έτσι:

Οι σκέψεις/συναισθήματα  του Ιάσονα επηρεάζουν την συμπεριφορά του Ιάσονα. Η συμπεριφορά του Ιάσονα επηρεάζει τις σκέψεις/συναισθήματα της Έλενας. Οι σκέψεις/συναισθήματα της Έλενας επηρεάζουν την συμπεριφορά της Έλενας. Η συμπεριφορά της Έλενας επηρεάζει τις σκέψεις/συναισθήματα του Ιάσονα. Οι σκέψεις/συναισθήματα  του Ιάσωνα επηρεάζουν την συμπεριφορά του Ιάσονα. Και ούτω καθεξής….

Αν ο Ιάσονας και η Έλενα είχαν συνειδητοποιήσει το επικοινωνιακό τους αδιέξοδο, θα ήταν το πρώτο βήμα για να το αντιμετωπίσουν. Τι θα μπορούσαν να είχαν κάνει διαφορετικά;

3 βήματα για αποτελεσματική επικοινωνία

Βήμα 1: Αφήστε τον αρνητισμό στην τσάντα

Θα υπάρχουν πάντοτε καταστάσεις και άνθρωποι που θα μας δυσαρεστούν. Ωστόσο, έχουμε το δικαίωμα να επιλέξουμε συνειδητά αν θα τους αφήσουμε να μας επηρεάσουν ή όχι. Αν θέλουμε να μάθουμε να επικοινωνούμε αποτελεσματικά, το πρώτο βήμα είναι να μπορούμε να διαχειριστούμε τα συναισθήματά μας. Ο Ιάσονας, κοινώς, θα μπορούσε να επιλέξει να ηρεμήσει πριν μπει στο γραφείο της Έλενας.

Βήμα 2: Ξεκινίστε με ξεκάθαρη πρόθεση/ξεκάθαρο αντίκτυπο

Κάθε επικοινωνία είναι καλό να ξεκινά με ξεκάθαρη πρόθεση. Τι σημαίνει αυτό; Πρέπει πρώτα να αποσαφηνίζουμε τι θέλουμε να πούμε στον συνομιλητή μας, έπειτα να του εξηγούμε ποια είναι η πρόθεσή μας και στη συνέχεια να ζητάμε επιβεβαίωση ότι μας κατανόησε. Θέτουμε έτσι ένα συγκεκριμένο πλαίσιο για την επικοινωνία μας και αυξάνουμε τις πιθανότητες αμοιβαίας κατανόησης. Η πρόθεση του Ιάσονα ήταν να συζητήσουν για την εξέλιξή του στην εταιρεία, κάτι που δεν ειπώθηκε ποτέ…

Βήμα 3: Ενεργείστε με ενσυναίσθηση

Κάθε άνθρωπος είναι και ένα διαφορετικό σύστημα αξιών, πεποιθήσεων, αντιλήψεων, εμπειριών και αναγκών. Σε αυτήν την πραγματικότητα δεν υπάρχει σωστό και λάθος. Όσο πιο γρήγορα το αποδεχθούμε αυτό, τόσο το καλύτερο. Δεν πρέπει να υποθέτουμε, να νομίζουμε, να πιστεύουμε, να θεωρούμε ποιες είναι οι ανάγκες και οι προθέσεις του συνομιλητή μας. Οφείλουμε να τις διερευνήσουμε. Να τις ανακαλύψουμε και να τις κατανοήσουμε. Πως μπορούμε να το κάνουμε αυτό; Χρησιμοποιώντας τα δύο βασικότερα εργαλεία της ενσυναίσθησης: την ενεργητική ακρόαση και τις διευρευνητικές ερωτήσεις. Η επικοινωνία μας, με τον τρόπο αυτό, θα βασιστεί στην ανατροφοδότηση: δεν θα αφορά μόνο ανταλλαγή ιδεών/πληροφοριών/συναισθημάτων αλλά και επιβεβαίωση ότι υπήρξε αμοιβαία κατανόηση του μηνύματος. Η Έλενα, λόγου χάρη, θα μπορούσε, αντί να καθρεφτίσει τον αρνητισμό του Ιάσονα, να διερευνήσει τους λόγους της συμπεριφοράς του. Να προσπαθήσει να καταλάβει τις ανάγκες του και να τον καλέσει να αναζητήσουν από κοινού λύσεις.

Όλοι μας γινόμαστε πότε Ιάσονας και πότε Έλενα. Και αν η επικοινωνία σας συχνά μοιάζει με σισυφικό μαρτύριο, την επόμενη φορά, δοκιμάστε να αποδεχθείτε την διαφορετικότητα του συνομιλητή σας και τολμήστε να εξερευνήσετε άλλα μονοπάτια, από κοινού. Τα αποτελέσματα θα σας εκπλήξουν!

Αρχική δημοσίευση από τη Μαρία Γιαννιού στην αθηΝΕΑ.

Διάβασε ακόμα:

3 Κακές Συνήθειες Που Αποτρέπουν Την Αποτελεσματική Επικοινωνία

3 Επικοινωνιακά Λάθη Που Κάνουν Τοξικό Το Εργασιακό Περιβάλλον

Author(s)

  • Η αθηΝΕΑ είναι η ηλεκτρονική εφημερίδα που λαμβάνουν στο email τους κάθε μεσημέρι χιλιάδες συνδρομητές, για να κρατούν την επαφή τους με τα σημαντικότερα νέα της ημέρας. Την ίδια στιγμή, το portal της αθηΝΕΑς εμπλουτίζει την εμπειρία του αναγνώστη του newsletter με ερεθίσματα που διευρύνουν τους ορίζοντές του: άρθρα για την πολιτική και τις διεθνείς εξελίξεις, την επιχειρηματικότητα, την τέχνη, τη γαστρονομία, το ταξίδι και τη ζωή στην πόλη.