Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Γιατί να κάνεις το feedback αμφίδρομη διαιδκασία.
-Να αποφεύγεις τις γενικεύσεις.


Η εποικοδομητική κριτική είναι γνωστή για το άγχος και τον φόβο που προκαλεί και αυτό συμβαίνει κυρίως την ώρα που λαμβάνεις ή τη δίνεις. Είναι φυσικό να νιώθεις προσβεβλημένος, όταν σου λένε να βελτιωθείς και όταν δίνεις feedback, συνήθως δεν το κάνεις τη σωστή στιγμή και με σωστό τρόπο.

Το feedback είναι κρίσιμο στο χώρο εργασίας,” αναφέρει ο Ronald Riggio, Ph.D.,Καθηγητής ηγετικής και οργανωσιακής Ψυχολογίας στο Claremont McKenna College. “Δεν μπορούμε να βελτιωθούμε χωρίς το feedback και γι’ αυτό το λόγο πρέπει να είναι συνεχής διαδικασία.” Ο Riggio υποστηρίζει ότι χρειάζεται να επαναπροσδιορίσουμε το πώς αντιμετωπίζουμε την κριτική στη δουλειά-και καθιστώντας το feedback ένα κεντρικό κομμάτι της εταιρικής μας κουλτούρας, μπορούμε όλοι να νιώθουμε πιο άνετα μιλώντας άμεσα και εποικοδομητικά. (Στη Thrive, οι εργαζόμενοι ενθαρρύνονται να δίνουν ειλικρινές feedback τακτικά, στο πλαίσιο της εταιρικής κουλτούρας για αμεσότητα με ενσυναίσθηση.) “Θα έπρεπε να υπάρχει ένα διαρκές μοντέλο διαχείρισης απόδοσης.” εξηγεί ο Riggio, “που περιλαμβάνει την παροχή feedback και βοήθειας σε καθημερινή βάση.” 

Ο Riggio προσθέτει ότι μπορεί να είναι δύσκολο να επιτευχθεί η απόλυτη ισορροπία μεταξύ ενσυναίσθησης και αμεσότητας, αλλά αν αρχίσουμε να αντιμετωπίζουμε την κριτική με ενσυνειδητότητα, η συζήτηση μπορεί να είναι τόσο χρήσιμη, όσο και εποικοδομητική. 

Ακολουθούν 4 κοινά λάθη που τείνουμε να κάνουμε, όταν δίνουμε feedback:

Το δίνεις μονόπλευρα 

“Ένας τρόπος να σκέφτεσαι την εποικοδομητική κριτική είναι να τη βλέπεις σαν συζήτηση,” σημειώνει ο Riggio. Αντί να βλέπεις το διάλογο μονόπλευρα, υποστηρίζει ότι είναι χρήσιμο να πεις σε κάποιον “Δεν πετύχαμε το στόχο μας σε αυτό. Ας συζητήσουμε τι μπορούμε να κάνουμε για αυτό.” Ο Riggio εξηγεί ότι το να κάνεις το feedback μια αμφίδρομη συζήτηση μπορεί να ανακουφίσει τα αρνητικά συναισθήματα και να δείξεις στον συνάδελφό σου ενσυναίσθηση ως προς το τι έχει να πει. “Άκου την οπτική του εργαζομένου και υποστήριξέ της,” προτείνει. “Μετάτρεψέ το σε μια ομαδική διαδικασία επίλυσης προβλημάτων.” 

Δεν προσφέρεις εποικοδομητικές συμβουλές

Πολύ συχνά, αναφέρουμε ένα πρόβλημα που παρατηρούμε, χωρίς να προσφέρουμε λύσεις και ο Riggio τονίζει ότι αυτό το λάθος είναι πολύ συνηθισμένο στον χώρο εργασίας. “Νομίζω ότι το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν οι υπεύθυνοι, όταν δίνουν feedback, είναι ότι είναι αυστηροί, χωρίς να προσφέρουν χρήσιμες συμβουλές για το πώς να βελτιωθείς,” αναφέρει. Αντί να κάποιον να νιώθει άσχημα για ένα λάθος του, δοκίμασε να πεις την άποψή σου με άμεσο και συγκεκριμένο τρόπο. “Δώσε την οπτική σου ως προς το τι θα μπορούσε να βελτιωθεί.” 

Γενικεύεις

Σε συνδυασμό με τον τρόπο που επικοινωνούμε το feedback μας, ο Riggio υποστηρίζει ότι η ιδέα που ονομάζεται “η οπτική του ατόμου” μπορεί να μας απομακρύνει από το να πιστεύουμε πραγματικά ότι το άτομο μπορεί να βελτιωθεί. “Όταν αξιολογούμε την απόδοση κάποιου, συνδέουμε την αποτυχία με το χαρακτηριστικό κάποιου (“δεν έχει κίνητρο”, “είναι τεμπέλης”), χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη τους περιστασιακούς παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση,” εξηγεί. Αντί να γενικεύεις, κάνε ένα βήμα πίσω και δες τι συνέβη-ήταν η αρχική προσδοκία μη ρεαλιστική; Μήπως κάποιος άλλος έκανε λάθος; Είχε ο εργαζόμενος στη διάθεσή του τα απαραίτητα εργαλεία για να πετύχει τον στόχο; 

Χρυσώνεις το χάπι 

Πολλοί ηγέτες υποστηρίζουν την ιδέα του “compliment sandwich”, όπου βασίζουν την κριτική τους σε 2 θετικά στοιχεία, με την ελπίδα να μην προσβάλουν το άτομο, στο οποίο απευθύνονται. Αλλά σύμφωνα με τον Riggio, αυτή η κοινή τακτική μπορεί, επίσης, να οδηγήσει σε υπερβολικό καλόπιασμα, που μπορεί να θάψει το μήνυμα κάτω από ένα σωρό κοπλιμέντων. “Μια από τις χειρότερος προτάσεις που έχω ακούσει είναι “Πες κάτι θετικό για την απόδοση και μετά πες το αρνητικό”, λες και το ένα θα εξισορροπήσει το άλλο,” ισχυρίζεται ο Riggio και αντ’ αυτού μπες κατευθείαν στο ψητό, με τρόπο άμεσο και ωφέλιμο. “Ο στόχος είναι να δώσεις feedback για την απόδοση άμεσα, αλλά και εποικοδομητικά και υποστηρικτικά,” προσθέτει. “Όχι να χρυσώσεις το χάπι.” 

Διάβασε ακόμα:

4 τρόποι να σε προσέξει ένας εργοδότης, ακόμα και αν δεν έχεις εργασιακή εμπειρία

Βαρετά meetings; Όχι πια! Πώς να τα κάνεις αποτελεσματικά και ενδιαφέροντα

Author(s)

  • Rebecca Muller

    Συντάκτρια Thrive Global

    Η Rebecca Muller είναι συντάκτρια του Thrive Global.