Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Ποια είναι τα είδη αυτογνωσίας.
-Γιατί η ενδοσκόπηση δεν είναι τόσο χρήσιμη.


Όταν ακούς τον όρο αυτογνωσία, τι σκέφτεσαι; Ίσως κάτι σχετικό με τα συναισθήματά σου, το κατά πόσο μπορείς να τα αντιλαμβάνεσαι και τις αποφάσεις που παίρνεις;

Η Tasha Eurich, ψυχολόγος και σύμβουλος αυτοβελτίωσης, ξεκίνησε να μελετάει τον όρο αυτογνωσία πριν από πολλά χρόνια. Όπως μάλιστα σημείωνει η ίδια στο Harvard Business Review: “όταν άρχισα να μελετάω τον όρο αυτογνωσία, έμεινα έκπληκτη από το χάσμα μεταξύ επιστήμης και πραγματικότητας”.

Για να μπορέσει να δώσει απάντηση στο ερώτημά της, η ίδια και μία ομάδα ερευνητών ηγήθηκαν 10 ερευνών αναφορικά με τους ηγέτες και την αυτογνωσία, στις οποίες συμμετείχαν περίπου 5000 άτομα, προκειμένου να κατανοήσουν καλύτερα τι είναι η αυτογνωσία, αλλά και πώς μπορούμε να την καλλιεργήσουμε. Η Eurich υπογραμμίζει τα 3 πιο σημαντικά ευρήματα των ερευνών:

1.Υπάρχουν δύο είδη αυτογνωσίας: η εσωτερική και η εξωτερική. Η εσωτερική έχει να κάνει με τον τρόπο που κατανοούμε τις αξίες, τις φιλοδοξίες, το όραμά μας και ο αντίκτυπος που όλα αυτά έχουν στους άλλους. Η δεύτερη έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο οι άλλοι βλέπουν τις αξίες και τις φιλοδοξίες μας. Μπορεί κανείς να υποθέσει ότι αν έχεις ανεπτυγμένη εσωτερική αυτογνωσία, θα έχεις και εξωτερική. Ωστόσο η έρευνα της Eurich δεν αποδεικνύει κάποια σχέση μεταξύ τους. Είναι όμως πολύ σημαντικό για τον επικεφαλής μίας επιχείρησης να καλλιεργήσει και τα δύο είδη αυτογνωσίας. Με ποιον τρόπο; Η Eurich προτείνει στους επικεφαλής των εταιριών να αναζητούν feedback από τους άλλους για να διασφαλίζουν μία λεπτή ισορροπία ανάμεσα στα δύο είδη αυτογνωσίας.

Οι ηγέτες που δίνουν έμφαση στην εσωτερική και εξωτερική τους αυτογνωσία και αναζητούν feedback από τους άλλους, μπορούν να κατανοούν καλύτερα τον εαυτό τους και να είναι περισσότερο αποτελεσματικοί. 

2.Οι επικεφαλής που έχουν περισσότερη δύναμη, έχουν μικρότερα επίπεδα εξωτερικής αυτογνωσίας. Για να μιλήσουμε με αριθμούς, μία από τις έρευνες στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 3600 ηγέτες από διάφορους τομείς, ανακάλυψε ότι σε αντίθεση με τα κατώτερα στελέχη, τα ανώτερα υπερεκτιμούσαν όχι μόνο τα προσόντα τους, αλλά και άλλες σημαντικές ικανότητές τους, όπως για παράδειγμα τη συναισθηματική αυτογνωσία, τη σωστή αυτοαξιολόγηση, την κατανόηση, την αξιοπιστία και την απόδοση. Όταν οι ερευνητές αναρωτήθηκαν γιατί συμβαίνει αυτό συνειδητοποίησαν 2 πράγματα. Πρώτον, οι πιο ικανοί ηγέτες δεν έχουν τόσα πολλά άτομα που μπορούν να τους δώσουν feedback και δεύτερον, “όσο αυξάνεται η εξουσία κάποιου, τόσο μειώνεται η διάθεσή του να ακούει.”

3.Αν κάνεις συχνά ενδοσκόπηση αυτό δε σημαίνει ότι έχεις περισσότερη αυτογνωσία. Σύμφωνα με τα αποτέλεσματα των ερευνών τα άτομα που κάνουν ενδοσκόπηση, έχουν λιγότερη αυτογνωσία και είναι λιγότερο χαρούμενοι στη δουλειά και την προσωπική τους ζωή. Και εδώ προκύπτει το λογικό ερώτημα “μα γιατί”; Γιατί τα άτομα που κάνουν ενδοσκόπηση χρησιμοποιούν την λέξη “γιατί” όταν προσπαθούν να καταλάβουν τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές τους ή να εξηγήσουν μία κατάσταση. Και το “γιατί” σύμφωνα με την έρευνα της Eurich, οδηγεί σε αρνητικές σκέψεις. Ποια είναι η λύση; Σύμφωνα με την επιστημονική ομάδα της Eurich αντί για το “γιατί” μπορούμε να χρησιμοποιούμε τη φράση “τι χρειάζομαι”. Για παράδειγμα αντί να αναρωτηθείς “γιατί απέτυχα εκεί,” μπορείς να πεις, “τι χρειάζομαι για να επιτύχω την επόμενη φορά”; Αυτό θα σε βοηθήσει να είσαι αντικειμενικός, περισσότερο συγκεντρωμένος στο μέλλον και να έχεις μεγαλύτερο κίνητρο.

Συνοψίζοντας, η έρευνα υποστηρίζει ότι οι ηγέτες που δίνουν έμφαση στην εσωτερική και εξωτερική τους αυτογνωσία, αναζητούν feedback από τους άλλους και αναρωτιούνται τι χρειάζονται για να γίνουν καλύτεροι, μπορούν να κατανοούν καλύτερα τον εαυτό τους και να είναι περισσότερο αποτελεσματικοί. 

Διάβασε ακόμα:

Κατανόησε Καλύτερα Τον Εαυτό Σου Και Κάνε Τη Διαφορά Στη Δουλειά Σου

12 Ερωτήσεις Που Πρέπει Να Κάνεις Στον Εαυτό σου