Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Γιατί δε χρειάζεται να ζητάς προκαταβολικά συγγνώμη.
-Τι δεν πρέπει να ξεχνάς, αφού πάρεις τη βοήθεια που χρειάζεσαι.


Το να ζητάς για βοήθεια στη δουλειά μπορεί να μοιάζει αμήχανο, κάτι που είναι εντελώς φυσιολογικό. Σύμφωνα με την κοινωνική ψυχολόγο, Heidi Grant, Ph.D., είναι ανθρώπινο να φοβάσαι να παραδεχτείς ότι χρειάζεσαι βοήθεια. “Όλοι φοβόμαστε λίγο να ζητήσουμε βοήθεια,” λέει η  Grant. “Αλλά η πραγματικότητα της σύγχρονης ζωής και εργασίας οδηγεί εκεί, κανείς δεν είναι επιτυχημένος μόνος του.”  

Στην έρευνά της για το κίνητρο και την επικοινωνία, η Grant διαπίστωσε ότι όλοι χρειάζονται σε ένα βαθμό βοήθεια από συναδέλφους και μέντορες, αλλά όταν πρόκειται να ζητήσουν βοήθεια, οι περισσότεροι το κάνουν με τον λάθος τρόπο. “Πρέπει να στηριζόμαστε σε άλλους ανθρώπους για τη στήριξη και τη συνεργασία τους,” προσθέτει. “Αν θέλουμε να ζητήσουμε βοήθεια, κάτι που όλοι πρέπει να κάνουμε, στην ουσία κάθε μέρα, ο μόνος τρόπος να τα καταφέρουμε είναι να εξοικειωθούμε με αυτό. 

Η Grant υποστηρίζει ότι για να αυξήσεις τις πιθανότητες να πάρεις ένα “ναι” από κάποιον, πρέπει να έχεις αυτοπεποίθηση και να θέσεις το αίτημά σου με τέτοιο τρόπο, ώστε ο άλλος να θεωρεί επιβράβευση να σε βοηθήσει. 

Ακολουθούν μερικά λάθη που ίσως κάνεις: 

Δε ρωτάς άμεσα 

Όταν σε καταβάλει το αίσθημα του στρες και της αμηχανίας που συνοδεύουν την ανάγκη για βοήθεια, οι άλλοι μπορεί να μην καταλάβουν τι ζητάς, αναφέρει η Grant, και πολύ συχνά διστάζουν να βοηθήσουν, γιατί το αίτημα δεν ήταν αρκετά άμεσο. “Οι έρευνες δείχνουν ότι το 90% της βοήθειας που δίνουν οι συνάδελφοι μεταξύ τους στο χώρο εργασίας είναι αποτέλεσμα άμεσων και ξεκάθαρων αιτημάτων προς αυτούς,” εξηγεί η Grant. “Οπότε, χρειάζεται να το εκφράσεις με λόγια”. Επίσης, σημειώνει ότι πολλοί άνθρωποι πάσχουν από την “ψευδαίσθηση της διαφάνειας”, μια ψυχολογική κατάσταση, όπου πιστεύουμε λανθασμένα ότι οι σκέψεις και τα συναισθήματά μας είναι προφανή στους άλλους. “Ακόμα και οι πιο κοντινοί μας άνθρωποι μπορεί να δυσκολεύονται να μας υποστηρίξουν,” τονίζει. “Αν χρειάζεσαι βοήθεια, πρέπει να τη ζητήσεις.” 

Ζητάς συγγνώμη που ζητάς βοήθεια 

Είναι συνηθισμένο οι άνθρωποι να απολογούνται, όταν ζητούν βοήθεια, αλλά με αυτόν τον τρόπο κάνουν το αίτημά τους λιγότερο αποτελεσματικό, υποστηρίζει η Grant. Επιπλέον, όταν ζητάς συγγνώμη συνεχώς, το άλλο άτομο αισθάνεται αμηχανία να βοηθήσει. “Μερικές φορές φαίνεται ότι οι άνθρωποι είναι πολύ πρόθυμοι να αποδείξουν ότι δεν είναι αδύναμοι και άπληστοι, όταν ζητούν την βοήθειά σου και ξεχνούν πόσο άβολα σε κάνουν να αισθάνεσαι.” “Όταν ζητάς βοήθεια, να είσαι πολύ συγκεκριμένος σχετικά με αυτό που θες και μην απολογείσαι.” 

Ζητάς βοήθεια πίσω από μια οθόνη 

Είναι εύκολο να στείλεις μηνύματα ή mail σε κάποιον, όταν ντρέπεσαι να ζητήσεις βοήθεια αυτοπροσώπως, αλλά η Grant υπογραμμίζει ότι είναι εύκολο και για τον άλλον να πει όχι, πίσω από μια οθόνη. “Μας αρέσει να ζητάμε βοήθεια μέσω mail ή μηνύματος, γιατί δεν είναι τόσο άβολο, αλλά είναι σημαντικό να το κάνεις από κοντά.” Σύμφωνα με την Grant, οι άνθρωποι στο χώρο εργασίας είναι πιο πιθανό να προσφέρουν βοήθεια, όταν κάποιος τους προσεγγίσει αυτοπροσώπως. “Υπάρχουν και σχετικές έρευνες,” προσθέτει. “Όταν ζητάς βοήθεια από κοντά, έχεις 30 φορές πιο πολλές πιθανότητες να πάρεις θετική απάντηση από ό,τι μέσω email.” 

Δεν κάνεις follow up 

Ένα άλλο κοινό λάθος που κάνουν οι άνθρωποι, όταν ζητούν βοήθεια, συμβαίνει αφού η δουλειά έχει γίνει και το άτομο σε έχει βοηθήσει. “Υπάρχει μια κοινή παρερμηνεία ότι η ανταμοιβή είναι η ίδια η παροχή βοήθειας, αλλά αυτό δεν ισχύει,” εξηγεί η Grant. “Αυτό που μετράει είναι να ξέρεις ότι η βοήθειά σου είχε αξία.” Η Grant αναφέρει ότι ίσως δεν σκέφτεσαι να εκφράσεις την ευγνωμοσύνη σου, αφού κάποιος σε βοηθήσει και αυτό το λάθος μπορεί να σε αποτρέψει να δημιουργήσεις ουσιαστικές σχέσεις με τους συναδέλφους και να λάβεις ξανά βοήθεια στο μέλλον. “Όταν ζητάς από κάποιον βοήθεια και πει ναι, κάνε follow up μαζί του αργότερα,” προτείνει. “Πες στο συνάδελφό σου ότι η βοήθεια που σου προσέφερε όντως σου ήταν χρήσιμη.” 

Διάβασε ακόμα:

3 Τρόποι να σταματήσεις να είσαι συνεχώς απασχολημένος

Οι λέξεις κλειδιά που μπορούν να κάνουν τη διαφορά στο βιογραφικό σου

Author(s)

  • Rebecca Muller

    Συντάκτρια Thrive Global

    Η Rebecca Muller είναι συντάκτρια του Thrive Global.