Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Γιατί να μην μιλάς για την προσωπική σου ζωή.
-Τι δείχνει η διαρκής ενασχόληση με το κινητό.


1. Σεβάσου τους κοινούς χώρους και αντικείμενα

Η εργασία σε γραφείο συχνά σημαίνει ότι μοιράζεσαι χώρο με άλλους. Πολλά γραφεία έχουν κοινή κουζίνα ή τουλάχιστον κοινόχρηστο ψυγείο για σνακ και ροφήματα. Μην είσαι αυτός που θα πάρει το φαγητό κάποιου άλλου. Επίσης, καθάρισε αφού τελειώσεις. Αν χρησιμοποιήσεις τον εκτυπωτή, το συρραπτικό, την αίθουσα συνεδριάσεων, ή άλλες προμήθειες και κοινόχρηστους χώρους του γραφείου, δείξε σεβασμό. Άφησέ τα, όπως τα βρήκες. Ο σεβασμός αποτελεί θεμέλιο μιας αρμονικής συνύπαρξης, είναι πολιτισμός και ναι, σε πολλές σύγχρονες, κυρίως πολυεθνικές εταιρείες μπορεί να επιβληθεί με εσωτερικούς κανονισμούς λειτουργίας. Αλλά πες μου, υπάρχει ισχυρότερο κίνητρο από την εσωτερική δύναμη που δίνει η εκτίμηση στον εαυτό σου; 

2. Μην μοιράζεσαι πολλά για τη ζωή σου, αλλά μην είσαι και απόμακρος

Μην μεταφέρεις την προσωπική σου ζωή στον εργασιακό χώρο. Λέγοντας σε όλους στο γραφείο για το αγόρι σου που σε απάτησε ή τα ξέφρενα Σαββατοκύριακά σου, τους βάζεις σε μια άβολη θέση. Πιθανότατα ορισμένοι στο γραφείο ενδιαφέρονται πραγματικά για την προσωπική σου ζωή, εσύ όμως πόσο σίγουρος είσαι για το καλοπροαίρετο ενδιαφέρον τους; Μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να κάνει τον πάγο να σπάσει, αλλά ποτέ δεν ξέρεις ποιος μπορεί να προσβληθεί, να παρερμηνεύσει ή και να εκμεταλλευτεί μια κατάσταση. Η κακή φήμη κυκλοφορεί γρηγορότερα από όσο θα ήθελες. Ειδικά δε, αν εργάζεσαι λίγο καιρό σε μια εταιρεία, θα σε συμβούλευα να κρατήσεις τα προσωπικά ζητήματα για τον εαυτό σου. 

Ωστόσο, οι άνθρωποι θέλουν να ξέρουν λίγα πράγματα για σένα. Αν δε μοιράζεσαι τίποτα, θα φανείς σνομπ ή απόμακρος. Είναι σημαντικό να γνωρίζεις ποια θέματα είναι κατάλληλα για τη δουλειά και ποια όχι. Σε γενικές γραμμές, πολιτικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις είναι δύο θέματα που θεωρούνται ακατάλληλα σε κάθε εργασιακό περιβάλλον. Αν έχεις ένα προσωπικό ή ιατρικό θέμα που θα επηρεάσει τη δουλειά σου, κάνε ένα meeting face to face με τον manager ή το αφεντικό σου για να τον ενημερώσεις.

3. Λάβε υπόψη σου πώς δουλεύουν οι άλλοι 

Σε κάποιους αρέσει να εργάζονται με υπερβολικά δυνατή μουσική. Άλλοι ίσως χρειάζονται απόλυτη ησυχία για να συγκεντρωθούν. Σε ένα γραφείο ανοιχτού τύπου, οι άνθρωποι δουλεύουν διαφορετικά. Αν πρόκειται να ακούσεις μουσική, χρησιμοποίησε ακουστικά με τεχνολογία εξάλειψης ήχων. Η προσαρμοστικότητα αποτελούσε πάντα, μια ιδιαίτερα χρήσιμη δεξιότητα αφού σε βοηθά να εξοικειωθείς με επιτυχία στις σταθερές, αλλά και στις συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις και συνθήκες του εργασιακού περιβάλλοντος. Μην σου διαφύγει από την προσοχή η ανάγκη αποδοχής της διαφορετικότητας. Η κατανόηση, η ευαισθησία και η δεκτικότητα στο διαφορετικό θα προσθέσει πόντους στην προσωπικότητά σου, αφού διαφορετικές κουλτούρες, έθιμα και νοοτροπίες είναι πλέον ορατές και αρμονικά συνυπάρχουσες σε κάθε σύγχρονη επιχείρηση.

4. Λάβε υπόψη σου τα μη λεκτικά σημάδια 

Μπορεί να εκπλαγείς από το πόσα, οι εκφράσεις του προσώπου σου, η γλώσσα του σώματος και οι κινήσεις των χεριών, μπορούν να μεταφέρουν σε άλλους. Οι εκφράσεις του προσώπου σου, μια γκριμάτσα, ένας μορφασμός παίζουν τεράστιο ρόλο στο πώς οι άλλοι σε αντιμετωπίζουν. Οτιδήποτε, από τη στάση του σώματος μέχρι το σουφρωμένο φρύδι είναι μορφή επικοινωνίας. Στάσου όρθιος, χαμογέλα κι αν χρειαστεί υποκρίσου. Η πρώτη εντύπωση που σχηματίζεται για ένα πρόσωπο είναι πάντα εκεί. Η μνήμη είναι ισχυρή, ιδιαίτερα όσον αφορά στα πρόσωπα, ενώ φαίνεται πολλές φορές ότι είναι ισχυρότερη σε ό,τι έχει να κάνει με τις συμπεριφορές. Είναι πιθανό, δηλαδή, να αποθηκεύσει μία συμπεριφορά και όχι τα φυσικά χαρακτηριστικά ενός προσώπου. Επίσης, η μνήμη δίνει έμφαση στα αρνητικά χαρακτηριστικά. Πιο εύκολα θα θυμηθούμε έναν αναξιόπιστο άνθρωπο με την αντίστοιχα αναξιόπιστη συμπεριφορά του, απ’ ό,τι έναν αξιόπιστο ή έναν καλό και ευγενικό άνθρωπο.

5. Να είσαι ευγενικός και επαγγελματίας σε κάθε μορφή επικοινωνίας 

Δεν έχει σημασία αν συναντάς κάποιον πρόσωπο με πρόσωπο, μέσω τηλεφώνου, email και εσχάτως μέσω τηλεδιάσκεψης. Κάθε αλληλεπίδραση πρέπει να χαρακτηρίζεται από επαγγελματισμό, υπευθυνότητα και εταιρική συνείδηση. Όταν επικοινωνείς μέσω μηνυμάτων, αδιαφορείς για τον τόνο της φωνής, τις εκφράσεις του προσώπου και τα μη λεκτικά σημάδια που τα συνοδεύουν. Αυτή την συνθήκη θυμήσου κάθε φορά που γράφεις ένα email, γι’ αυτό κάνε τα σύντομα και σαφή και μην στέλνεις κάτι που δεν θα έλεγες από κοντά. Η επικοινωνία πρέπει να είναι ανοικτή, ξεκάθαρη και να τηρεί τον κανόνα της σαφήνειας. Κυρίαρχο ρόλο, όμως, σε μια ομάδα έχει η ειλικρινής και ευγενική επικοινωνία. Αν κάποιος με ρωτούσε, τι είναι ευγένεια, θα έλεγα πως είναι ο σεβασμός στην διαφορετικότητα, η εκτίμηση στους τρόπους καλής συμπεριφοράς, αλλά κυρίως είναι ο σεβασμός προς τον ίδιο τον εαυτό μας με ελευθερία στην έκφραση διαφορετικών σκέψεων, ιδεών και απόψεων.

6. Να είσαι διακριτικός

Ναι, θα ήταν φρόνιμο να μην φέρνεις σε δύσκολη θέση συναδέλφους ή συνεργάτες σου. Είναι τόσο εύκολο αυτό, αρκεί να θυμάσαι την έξυπνη στρατηγική: εσύ θα ήθελες να υποβληθείς σε μια αδιάκριτη ερώτηση ή μια κακοπροαίρετη κριτική; Και ναι από αυτές υπάρχουν πολλές, όπως: Τι μισθό παίρνεις; Πώς πέρασες χτες το βράδυ με τον Νίκο; Έμαθες τι έπαθε η Γεωργία στην παρουσίαση; Πόσα κιλά είσαι; Είσαι μαζί με την Μαρία;/Χωρίσατε; Πόσο κάνει το ρολόι που αγόρασες; Γενικά οι ερωτήσεις που έχουν ως θέμα τα χρήματα, αλλά και τις προσωπικές στιγμές φέρνουν πολύ εύκολα σε δύσκολη θέση τον ερωτώμενο. Τώρα αν εσύ βρεθείς σε αυτή την άβολη κατάσταση, δεν έχεις παρά να προσπαθήσεις να αλλάξεις θέμα συζήτησης, ή ακόμα και να αγνοήσεις την ερώτηση. Το πιθανότερο είναι ο συνομιλητής σου να καταλάβει πως δεν θα έπρεπε να την κάνει και να μην το ξαναπροσπαθήσει και στο μέλλον. Αν πάλι επιμείνει, δώσε μια κοφτή απάντηση με τέτοιο ύφος που να δώσει την εντύπωση της δυσαρέσκειάς σου. Όσον αφορά στην κριτική θα σου πρότεινα να είσαι φειδωλός, ποτέ δεν ξέρεις όλες τις πτυχές μιας κατάστασης που οδήγησαν σε ένα αποτέλεσμα. 

7. Απομάκρυνε το κινητό σου 

Έχουμε προσκολληθεί στα κινητά, στα tablets και τους υπολογιστές μας και ναι είναι πολύ δύσκολο να αποσυνδεθούμε. Ωστόσο, υπάρχουν στιγμές όπου το να ασχολείσαι με το κινητό σου είναι προσβλητικό, αλλά και μη λειτουργικό.

Η ενασχόληση με το κινητό σου κατά τη διάρκεια ενός meeting δείχνει ξεκάθαρα αγένεια. Το να τσεκάρεις τα social media σου, μπροστά σε έναν πελάτη δείχνει κακή εικόνα για την εταιρεία σου και πιθανότατα θα χάσεις τον πελάτη και τη δουλειά σου. Είναι αδύνατο να δώσεις σε κάποιον την πλήρη προσοχή σου, όταν σε αποσπά το κινητό σου. Άφησέ το έξω από τα meeting rooms ή τουλάχιστον βάλ’ το σε fly mode, σε δόνηση ή απενεργοποίησέ το εντελώς! Tόσες επιλογές έχεις! Γιατί να το κάνεις αυτό; Για να μπορέσεις να ενισχύσεις την ενεργητική σου ακρόαση, να αυξήσεις την προσοχή σου και να αποδείξεις ότι ακούς, ότι είσαι εκεί, σέβεσαι και εκτιμάς τον συνεργάτη, αλλά και τον εαυτό σου.

8. Μην παραπονιέσαι συνεχώς

Σε κανέναν δεν αρέσει ένας αρνητικός άνθρωπος. Αν παρατηρήσεις κάτι που πρέπει να διευθετηθεί, μην γκρινιάζεις απλά για αυτό. Σε κάθε περίπτωση, σκέψου πριν πράξεις. Πρόσφερε λύσεις και πρόσεξε πώς θα προσεγγίσεις το ζήτημα. Αντί να το παρουσιάσεις ως αδυναμία ή ελάττωμα, προσδιόρισέ το ως ευκαιρία να βελτιωθείς ή ως ένα συναρπαστικό νέο project. Οι κανόνες συμπεριφοράς μπορεί να ποικίλουν ανάλογα με την τοποθεσία και την κουλτούρα. Αν η επιχείρησή σου είναι υπερεθνική ή ταξιδεύεις διεθνώς για δουλειά, κάνε έρευνα για την εργασιακή κουλτούρα και τους κανόνες συμπεριφοράς. Σε μερικές περιπτώσεις, οι άνθρωποι θα καταλάβουν αν κάνεις λάθος λόγω πολιτισμικών ή γλωσσικών διαφορών. Ωστόσο, το να δείξεις ότι λαμβάνεις υπόψη τις παραδόσεις τους, θα εκτιμηθεί δεόντως. Ίσως να μην το αναγνωρίζεις, αλλά μη λεκτικοί και άγραφοι κανόνες συμπεριφοράς υπάρχουν ακόμα και στις πιο χαλαρές εργασιακές κουλτούρες. Μπορεί να είναι δύσκολο να τους καταλάβεις στην αρχή, αλλά ακολουθώντας αυτούς τους παγκόσμιους κανόνες μπορείς να αποφύγεις ένα ντροπιαστικό λάθος. 

9. Κάνε ερωτήσεις – δείξε διαθεσιμότητα

Είναι αναμενόμενο να κάνεις ερωτήσεις. Κάνοντας ερωτήσεις δείχνεις ότι δρας προληπτικά, ακούς και είσαι πρόθυμος να μάθεις. Επιπλέον, το “γιατί;” είναι μία εντελώς έγκυρη ερώτηση, καθώς δείχνει ότι έχεις περιέργεια να μάθεις ολόκληρη τη διαδικασία και όχι μόνο ό,τι σε αφορά. Αν μπορείς δε, αυτό το γιατί να το κάνεις πιο «ανοιχτό» ίσως έχεις ακόμη καλύτερο αποτέλεσμα. 

Σκέψου να ξεκινάς τις ερωτήσεις σου με το «θα μπορούσατε να…/ είναι εφικτό να…/ τι θα λέγατε αν…».  Όσον αφορά στη διαθεσιμότητα, εννοείται πως δε χρειάζεται να απαντάς σε mail στις 2 το πρωί. Η εργασιακή εξουθένωση ποτέ δεν είναι πολύ καλή ιδέα και σαφώς την αντικρούω. Αν όμως παρουσιαστεί ένα νέο project (και δεν απέχει πολύ από τις γνώσεις σου), προσφέρσου να το αναλάβεις ή να βοηθήσεις. Γενικότερα, να είσαι πρόθυμος να αναλάβεις αρμοδιότητες ή να βοηθήσεις, θέτοντας ασφαλώς όρια που θα προσφέρουν και θα οριοθετήσουν υγιείς και ειλικρινείς σχέσεις με τους συναδέλφους σου με αμοιβαία εκτίμηση και σεβασμό.

Όλοι αυτοί οι κανόνες συμπεριφοράς αποτελούν στην πραγματικότητα μια μόνιμη και διαρκή διαδικασία «επιβίωσης» βασισμένη σε κανόνες αποτελεσματικής επικοινωνίας, με δεξιότητες που ενισχύουν την προσωπική μας ανάπτυξη, την ενσυναίσθηση, την αυτοπεποίθηση, την αυτεπίγνωση, την ευημερία μας. Και μην ξεχνάς, θα πρέπει να είσαι πάντα αυθεντικός, σαφής και ξεκάθαρος, εκφράζοντας πού και πού την ευγνωμοσύνη σου. 

Μάθε περισσότερα για τον Νίκο Χαρόπουλο στο www.facelife.gr

Διάβασε ακόμα:

18 Κανόνες σωστής συμπεριφοράς στο γραφείο (part 1)

Τα 5 χαρακτηριστικά των ανθρώπων που αγαπούν τη δουλειά τους

Author(s)

  • Ελίζα Σακκά

    Content Editor

    Η Ελίζα Σακκά είναι content editor και social media manager.