Το μέλλον του εργασιακού περιβάλλοντος – όπως ήδη έχουν τονίσει πολλοί – θα είναι υβριδικό, με τις περισσότερες εταιρείες να επιλέγουν για τη λειτουργία τους έναν συνδιασμό εξ αποστάσεως εργασίας και εργασίας στο γραφείο. Ίσως κάτι τέτοιο ακούγεται ξεκάθαρο και κατανοητό. Πώς όμως θα μπορούμε να εργαζόμαστε μαζί και αποτελεσματικά σε έναν υβριδικό κόσμο; Πώς θα μπορούν οι εταιρείες να βοηθήσουν τους ανθρώπους να επιτύχουν και παράλληλα να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον εργασίας που θα ενθαρρύνει και θα προάγει την δημιουργικότητα, την αίσθηση του ανήκειν, αλλά και του σκοπού, όταν οι εργαζόμενοι είναι μοιρασμένοι σε ομάδες; Αυτό που θα χρειαστεί είναι ένα πιο ανθρώπινο περιβάλλον εργασίας, το οποίο θα εστιάζει πάνω από όλα στις σχέσεις – με τους συναδέλφους, τους φίλους, την οικογένεια, αλλά και την τεχνολογία. Και όσες εταιρείες το συνειδητοποιήσουν και κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση, είναι αυτές που θα ευημερήσουν στο μέλλον.

Η εμπειρία μας από την πανδημία μας έχει διδάξει πολλά σε ό,τι αφορά στην σημαντικότητα των σχέσεων σε κάθε τομέα της ζωής μας. Γιατί μάθαμε τι πραγματικά έχει αξία και με τι μπορούμε να ζήσουμε χωρίς. Για τους περισσότερους από εμάς, η ανθρώπινη επαφή ήταν αυτή που μας έλειψε περισσότερο – το αδιαπραγμάτευτο και αδιαμφισβήτητο θεμέλιο της ευτυχίας και της ευεξίας μας. Και όσο περνάει ο καιρός, μαθαίνουμε να εκτιμάμε ακόμα περισσότερο τις σχέσεις και τον καθοριστικό τους ρόλο στις ζωές μας.

Κάτι που τεκμηριώνεται και επιστημονικά. Σύμφωνα με την Harvard Study of Adult Development, η μεγαλύτερη σε διάρκεια έρευνα που ξεκίνησε το 1938 μελετώντας δευτεροετείς φοιτητές του Harvard και συνεχίζεται ακόμα και σήμερα, οι στενές σχέσεις αποτελούν τον σημαντικότερο παράγοντα για την ευτυχία μας – πιο σημαντικό και από τα χρήματα, τη φήμη και άλλα είδη επιτυχίας. Σύμφωνα με έρευνα της Gallup, οι εργαζόμενοι που έχουν ένα στενό φίλο στο χώρο εργασίας, έχουν 7 φορές περισσότερη δέσμευση στην δουλειά τους. Κάτι που έχει άμεσο αντίκτυπο στην υγεία μας, καθώς έρευνες υποστηρίζουν ότι οι κοινωνικές συναναστροφές, βελτιώνουν το ανοσοποιητικό μας και αυξάνουν τη μακροζωία μας.

Το νέο αυτό μοντέλο υβριδικού κόσμου, δημιουργεί διάφορες προκλήσεις αναφορικά με το το πώς οι σχέσεις θα αποτελούν τον πυρήνα του εργασιακού περιβάλλοντος. Πώς μπορούμε να καλλιεργήσουμε και να διατηρήσουμε τις σχέσεις με τους συναδέλφους μας όταν τόσο πολλοί γύρω μας “παλεύουν” με αυτό που ο ψυχίατρος Arthur Bregman ονομάζει “cave syndrome” – ένα επίμονο άγχος που εμφανίζεται όταν βγούμε έξω; Και πώς μπορούμε να ενθαρρύνουμε βαθύτερες σχέσεις όταν η επικοινωνία και η ίδια η δουλειά γίνεται πλέον από απόσταση; Η τεχνολογία μετατράπηκε σε μία απαραίτητη σανίδα σωτηρίας κατά την διάρκεια της πανδημίας. Ωστόσο, η εξάρτηση μας από αυτήν, έχει αλλάξει την ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, κάνοντας τα όρια τους να ξεθωριάζουν. Όπως πολύ σωστά σημειώνουν οι Jen και Anh Phillips στο Work Better Together, “υιοθετούμε πολυ γρήγορα την τεχνολογία, αλλά προσαρμοζόμαστε πολύ αργά σε αυτήν. Και αυτό το κενό βλάπτει το σώμα, το μυαλό, τις σχέσεις μας και τις εταιρίες”.

Η τεχνολογία είναι απλά ένα εργαλείο και μπορεί είτε να χρησιμοποιηθεί με τρόπους που παρεμβαίνουν στις σχέσεις μας, είτε να χρησιμοποιηθεί έτσι ώστε να αυξήσει το ανθρώπινο μας πρόσωπο και να μας βοηθήσει να εμβαθύνουμε στις σχέσεις μας. Όπως λοιπόν οι εταιρείες καθιερώνουν την χρήση νέων τεχνολογιών για να υποστηρίξουν τα υβριδικά μοντέλα εργασίας, μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτή τη χρονική στιγμή για να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση τους με την τεχνολογία και να βοηθήσουν τους ανθρώπους τους να την χρησιμοποιούν με τρόπο που να στηρίζει τα στοιχειώδη ανθρώπινα χαρακτηριστικά τους. Πρόσφατη έρευνα του Microsoft’s Human Factors Lab υποστηρίζει ότι η ψηφιακή εξουθένωση ξεκινάει στα 30 πρώτα λεπτά ενός meeting. Υποστηρίζει όμως ότι τα μικρά διαλείμματα μπορούν να την περιορίσουν και να αποβάλλουν το στρες πριν αυτό αρχίσει να συσσωρεύεται, κάτι πολύ σημαντικό δεδομένουν ότι σύμφωνα με έρευνα της Cisco, το ποσοστό των meetings, στα οποία συμμετέχει κάποιος που δουλεύει από απόσταση έχει αγγίξει το 98% – όταν πριν την πανδημία ήταν μόλις 8%.

Εν κατακλείδι, η ποιότητα των επαγγελματικών και διαπροσωπικών μας σχέσεων συνδέεται με την ευεξία μας. Οι εταιρείες που συνειδητοποιούν ότι η ενσυναίσθηση, η συμπόνοια, η δημιουργικότητα και η συνεργασία είναι ολοένα και περισσότερο απαραίτητες. Την ίδια στιγμή είναι και οι ακρογωνιαίοι λίθοι των σχέσεων και είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι με την ευεξία μας. Επομένως, δημιουργώντας ένα πιο ανθρώπινο περιβάλλον εργασίας, δημιουργείς και ένα περιβάλλον ευεξίας. Και όσοι ηγηθούν ενός τέτοιου περιβάλλοντος, είναι αυτοί που θα ευημερήσουν και θα βοηθήσουν και τους ανθρώπους τους να κάνουν το ίδιο. Η πανδημία έχει δημιουργήσει μία μοναδική ευκαιρία να αλλάξουμε τον τρόπο που εργαζόμαστε και να δημιουργήσουμε ένα πιο ανθρώπινο περιβάλλον εργασίας με επίκεντρο αυτό που ξέρουμε ότι μας κάνει χαρούμενους και πιο ανθεκτικούς: τις μεταξύ μας σχέσεις.

Διάβασε ακόμα:

Στο μάτι του κυκλώνα: Leadership μέσα στην κρίση του COVID-19

Η συναρπαστική ιστορία της εξάντλησης

Author(s)

  • Arianna Huffington

    Ιδρύτρια του Thrive Global

    Η Arianna Huffington είναι η ιδρύτρια και CEO της Thrive Global, η ιδρύτρια της The Huffington Post και συγγραφέας 15 βιβλίων, συμπεριλαμβανομένων των "Thrive" και "The Sleep Revolution". Το 2016, ξεκίνησε την Thrive Global, μια εταιρεία τεχνολογίας αλλαγής συμπεριφοράς με αποστολή τη βελτίωση της παραγωγικότητας και των αποτελεσμάτων υγείας.

    Έχει συμπεριληφθεί στη λίστα του Time Magazine με τους 100 πιο επιδραστικούς ανθρώπους στον κόσμο και στη λίστα των πιο ισχυρών γυναικών του Forbes. Αρχικά από την Ελλάδα, μετακόμισε στην Αγγλία όταν ήταν 16 ετών και αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο του Cambridge με M.A. στα οικονομικά. Στα 21 της, έγινε πρόεδρος της περίφημης εταιρείας διαλογικής συζήτησης, της Cambridge Union.

    Τα δύο τελευταία βιβλία της, "Thrive: The Third Metric to Redefining Success and Creating a Life of Well-Being, Wisdom, and Wonder" και "The Sleep Revolution: Transforming Your Life, One Night At A Time", έγιναν αμέσως διεθνή μπεστ σέλερ.

  • Jen Fisher

    Chief Well-being Officer της Deloitte

    H Jen Fisher είναι Chief Well-being Officer της Deloitte και Editor-at-Large, Life-Work Integration στην Thrive Global.